Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Overweg : hier stoppen ze wel !!! (Rusland)

Gestart door eve, 22 oktober 2013, 11:57:40 AM

eve


philippe_007

hier stoppen ze ook, maar meestal enkele meters verder onder de trein....

PietB


Jurgen

Ik kende het al wel, ik denk dat het héél lang geleden al eens geplaatst werd hier op het forum.
Maar ik zie ze het nog niet meteen toepassen hier in België.

Het nadeel aan dit systeem is dat de ambulancediensten ook moeten wachten tot alles terug geopend is terwijl ze hier, na goed uitgekeken te hebben, bij het opengaan van de slagbomen al kunnen vertrekken. Het geeft slechts een paar seconden tijdwinst, maar een paar seconden kunnen het verschil maken tussen leven en dood.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

argilla

#4
Dit is wat ik er kan over vonden in het verkeersregelement. Den k niet dat prioritaire voertuigen mogen doorrijden. Geen enkel staat er ! Wel wat gevonden in het A.V.R  ( algemeen verkeersregelement.


Artikel 20 Verkeer op spoorwegen en overwegen


20.1
Elk verkeer op buiten de rijbaan aangelegde sporen is verboden.  ( Hier kun je niets uit opmaken )

20.2
De weggebruiker die een overweg nadert moet dubbel voorzichtig zijn teneinde alle ongevallen te voorkomen: wanneer het een overweg is zonder slagbomen of zonder verkeerslichten, of wanneer deze lichten niet werken, mag de weggebruiker zich slechts op de overweg begeven na er zich van vergewist te hebben dat geen enkel spoorvoertuig nadert.

20.3
Het is
verboden zich op een overweg te begeven:1°wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;2°wanneer de rode knipperlichten branden;3°wanneer het geluidssein werkt.

20.4
De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.




langs de andere kant is er dit voorschrift..

85 8 9 10 11 12 13 14 15 16 7 6 5 4 3 2 1 het bord b11 wijst op het einde van een voorrangsweg, en kan de borden b1 of b5 voorafgaan. b11 2.3 spoorvoertuigen 2.4 verkeersborden regelen het verkeer spoorvoertuig b heeft voorrang op voertuigen a en c. daarna moet a voorrang verlenen aan c. een spoorvoertuig, zoals een tram of een trein, heeft voorrang op iedere weggebruiker , ongeacht uit welke richting het komt.


De volgende overtredingen behoren tot de 4° graad, dus tot de zwaarste categorie:

c. zich op een overweg (in het bijzonder voor treinen) begeven wanneer de rode knipperlichten branden (art. 20.3 A.V.R.) ;
4° Het is verboden zich op een overweg te begeven :- wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;- wanneer de rode knipperlichten branden;- wanneer het geluidssein werkt.




allee onduidelijk troef dus dus..
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Ik zou denken dat in nood een urgentiedienst wel mag doorrijden nadat ze heel goed gekeken hebben. Ik denk dan maar aan de ambulance, brandweer en politie.
Uiteraard alleen als ze hun sirene en lichten hebben aanstaan.

Ik denk dit alleen maar omdat ze toch ook een rood licht mogen negeren nadat ze eerst gekeken hebben of ze wel veilig kunnen oversteken.

Maar ik kan fout zijn hé. Misschien is een overweg de uitzondering op de uitzondering.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

argilla

#6
Citaat van: Jurgen op 22 oktober 2013, 15:54:27 PM
Ik zou denken dat in nood een urgentiedienst wel mag doorrijden nadat ze heel goed gekeken hebben. Ik denk dan maar aan de ambulance, brandweer en politie.
Uiteraard alleen als ze hun sirene en lichten hebben aanstaan.

Ik denk dit alleen maar omdat ze toch ook een rood licht mogen negeren nadat ze eerst gekeken hebben of ze wel veilig kunnen oversteken.

Maar ik kan fout zijn hé. Misschien is een overweg de uitzondering op de uitzondering.


Jurgen er staat duidelijk: " alle bestuuders van een voertuig" . Prioritaire voertuigen zijn dus ook bestuurders.


Heb wat gegooled en kwam op dit:
De CPA (centrale post ambulance) heeft indien nodig een directe lijn met de meldkamer van prorail (welke over het spoor gaan). Deze kunnen indien er een spoedrit is, en er echt geen andere optie is, de trein(en) laten wachten bij een sein voor de overgang.
[/color]Ik heb dit zelf een keer meegemaakt dat de trein waarin ik zat stil werd gezet voor een overgang vanwege een aankomende ambu met spoed.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Ow, je hebt nog een deel extra getypt tijdens mijn bericht.

Dan klopt het wel wat je zegt en mogen ze de rode lichten aan een overweg niet negeren.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Chrisrail

#8
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Geert

Wat me opvalt is dat er nog veel autobaan is tussen slagboom en spoor. Hier in België heb ik dat nog niet gezien.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB