Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

wisselstroom loc ombouwen naar gelijkstroom

Gestart door thor, 09 oktober 2013, 15:28:49 PM

thor

Heb recent een wisselstroom loc op de kop kunnen tikken voor een aantrekkelijke prijsje, nu zou deze moeten omgebouwd worden naar gelijkstroom digitaal.
Waar kan  ik daarvoor nog terecht, reeds enkele handelaars waar ik klant ben gecontacteerd, doch die nemen niets meer aan of doen geen ombouwen meer....
Weet iemand van jullie raad of advies ?
dank bij voorbaat
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Gerolf

Door dat ombouwen zou de totaalprijs wel eens minder aantrekkelijk kunnen worden.  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: thor op 09 oktober 2013, 15:28:49 PM
Weet iemand van jullie raad of advies ?
dank bij voorbaat
Probeer hem te ruilen  voor een gelijkstroom exemplaar.
Tenzij het een Märklin loc is, zijn er vaak zowel gelijk als wisselstroom versies van één en het zelfde type in de handel.

grt Piet.

dani

DC naar AC is makkelijk te doen, omgekeer is een stuk lastiger...

Om te beginnen moet je alle assen al vervangen dooe geïsoleerde exemplaren, anders gaat je baan nietblij zijn en heb je direkt kortsluiting.
De rest van de ombouw is "makkelijk" als je wat van solderen en electriciteit kent.

Citaat van: bossie op 09 oktober 2013, 15:43:19 PM
Tenzij het een Märklin loc is
Als je wat geluk hebt dan kan je een Trix op de kop tikken van zelfde model voor leuke prijs...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Davy

#4
Ik zou graag een paar loc's van LS-models willen omzetten van wissel naar gelijkstroom. Tot mijn verbazing zag ik dat al mijn assen al geisoleerd zijn. hoe zit dat nu met de elektronica enz.. moet ik een gelijkstroomdecoder steken ipv mfx om terug een sound te hebben en de motor aan te sturen?
de contactpunten van de wielen links en rechts moet ik natuurlijk scheiden.

Wat ik ook kan doen is de wielcontacten scheiden en ene kant aansluiten op het punt waar de sleper normaal zit. Loc inlezen als wisselstromer maar wat als je de loc omgekeert op de rails zet met gevolg dat de plus en de min wisseld?

ceuleer

#5
Waarschijnlijk zal de sounddecoder ook wel DCC zijn, als het Esu is, dan weet ik uit ervaring dat de decoders op de 2 systemen werken.
Gewoon de draad van de sleper aansluiten aan 1 kant van de wielen, wel even controleren dat de stroomdraad die nu naar de wielen gaat, niet aan beide kanten van de wielen contact maakt, waarschijnlijk wel zou ik denken, anders zou de loc origineel maar aan 1 zijde van de loc met de rails verbonden zijn. Een moderne loc maakt op alle wielen contact met de rails.
Ik ben vrij zeker dat het zal werken.
De plus en min hebben geen belang, DCC is ook wisselstroom, de decoder bepaald de rijrichting.

Grz,
Gunter

dani

aangezien "digitale stroom" in feite wisselstroom is, kan je de sleper evrwijderen, dubbel checken dat je assen geisoleerd zijn, en dan de bedrading aanpassen zodat ze  van elke kant  van de sporen 1 draadje contact hebben.    Ik vermoed dat je je decoder niet gaat moeten vervangen, enkel de bedrading ...   1 naar de linker wielen, en de andere naar rechter wielen ipv nu naar de sleper.

Specialisten, correct me if I'm wrong ....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

ja, hop....   great minds think alike, ,eigenlijk postten we beide hetzelfde op zelfde moment
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

Ja Dani,
Ik heb ondertussen ook nog iets bijgevoegd wat jij ondertussen ook hebt gepost.  ;D
Beter 2 keer uitleggen dan niet uitleggen.  ;)

Grz,
Gunter

Davy

blijkbaar is het dan allemaal toch niet zo ingewikkeld. Ik ben van plan de besturing van ESU aan te schaffen, zal mijn loc dan nog aanmelden als mfx of moet ik heb als een dcc adres ingeven.

En wat moet ik in mijn LSm stuurstand wijzigen om 2rail te rijden?
wielen isoleren, kontacten van de wielen scheiden en ene kant verbinden aan de decoder waar de sleper normaal zit!
Ik denk het wat te begrijpen :)

PietB

Citaat van: Union Pacific op 26 maart 2014, 19:53:34 PM
zal mijn loc dan nog aanmelden als mfx of moet ik heb als een dcc adres ingeven.
Ligt er een beetje aan welke centrale je koopt.
De Ecos I  begrijpt geen MFX.
Maar de Ecos II hebt die heeft het M4 (=mfx) protocol wel aanboord.
Citaat van: Union Pacific op 26 maart 2014, 19:53:34 PM
En wat moet ik in mijn LSm stuurstand wijzigen om 2rail te rijden?
wielen isoleren, kontacten van de wielen scheiden en ene kant verbinden aan de decoder waar de sleper normaal zit!
Prima gedachte, als de linker en rechter wielen in de draaistellen doorverbonden zitten deze doorverbindingen weg nemen en in de rijrichting gezien de rode draad van de dcoder(liep naar de sleper) op het sleepcontact van het rechterwiel en de zwarte op het linkerwiel.
En uiteraard de sleper verwijderen.

grt Piet.

ceuleer

Bedoel je dat je van plan bent een ecos II te kopen ?
Wanneer er een esu V4 inzit, die hebben railcom, dan meld de dcc loc zichzelf aan op de centrale.
Of de V3 of V3.5 railcom hebben weet ik niet direct.
Den Dani rijdt met marklin met een Ecos II , die weet wel meer over de Mfx functie.
Maar waarom moet hij zichzelf aanmelden ?
Je zet alle loco's met hun adres en functies in de ecos, je plaatst later je loc op het spoor, gaat de loc in de bibliotheek zoeken, en je kan rijden. Ik denk dat het nog sneller gaat dan dat hij zichzelf aanmeld.

Davy

Citaat van: ceuleer op 26 maart 2014, 20:32:46 PM
Bedoel je dat je van plan bent een ecos II te kopen ?
Wanneer er een esu V4 inzit, die hebben railcom, dan meld de dcc loc zichzelf aan op de centrale.
Of de V3 of V3.5 railcom hebben weet ik niet direct.
Den Dani rijdt met marklin met een Ecos II , die weet wel meer over de Mfx functie.
Maar waarom moet hij zichzelf aanmelden ?
Je zet alle loco's met hun adres en functies in de ecos, je plaatst later je loc op het spoor, gaat de loc in de bibliotheek zoeken, en je kan rijden. Ik denk dat het nog sneller gaat dan dat hij zichzelf aanmeld.
In de toekomst zou ik wel een groter besturingsysteem willen want deze nu is te klein geworden kwa aantal loc's.
Ik dacht dat een loc met Mfx decoder geen adres had en daarom altijd zichzelf gaat aanmelden.

Als ik het goed voorheb, dan zijn alle loc's van bv. LS-models, B-models en VBV gelijkstromers die gewoon een sleper en grotere flenzen gekregen hebben, of ben ik verkeerd!?

krispy

Citaat van: thor op 09 oktober 2013, 15:28:49 PM
Heb recent een wisselstroom loc op de kop kunnen tikken voor een aantrekkelijke prijsje, nu zou deze moeten omgebouwd worden naar gelijkstroom digitaal.
Waar kan  ik daarvoor nog terecht, reeds enkele handelaars waar ik klant ben gecontacteerd, doch die nemen niets meer aan of doen geen ombouwen meer....
Weet iemand van jullie raad of advies ?
dank bij voorbaat

Als het geen marklin is zou ik volgend doen
Probeer bij de handelaar dan gelijkstroom assen voor dit model vast te krijgen
, sleper verwijderen en stroomafname op linker en rechter wielen scheiden  , hamo magneet in motor
Naar decoder en klaar is kees.

Indien marklin , iets moeilijker
1 ste mogelijkheid , is er een trix versie , zie hierboven
2de mogelijkheid , geen trix versie beschikbaar :
1 zijde wielen isoleren door isolatie busjes
flenzen een beetje afdraaien ( te doen met boormachine en vijltje )
sleper verwijderen en speciale hamo sleper in de plaatst zetten contact makend met de geisoleerde wielen
aansluiten op decoder en klaar ( oude marklin motoren voorzien van een Hamo magneet )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ceuleer

#14
Citaat van: Union Pacific op 26 maart 2014, 21:05:16 PM

Als ik het goed voorheb, dan zijn alle loc's van bv. LS-models, B-models en VBV gelijkstromers die gewoon een sleper en grotere flenzen gekregen hebben, of ben ik verkeerd!?

Er zullen misschien wel wisselstroom assen in zitten, dus niet geisoleerd.
Voor alle zekerheid de assen eens doormeten en als ze geisoleerd zijn kunnen ze nog dienen.
Esu heeft in hun loco's ook wielen die op beide systemen rijden, alleen een sleper opklikken voor marklin rails.