IB en Mfx (+9 functies)

Gestart door PeterC, 05 oktober 2013, 22:34:56 PM

PeterC

Ik gebruik voor mijn Marklin locs ofwel een IB ofwel een 6021 Control Unit (om te spelen/testen).  Voor de meeste locs geen probleem.
Voor de eerste generatie Mfx locs met meer dan 4 functies is dit ook geen probleem.  Via een tweede Motorola-adres, dat programmeerbaar is, kan ik de extra functies via een tweede adres ook aanspreken.
Nu met de huidige generatie Mfx decoders met meer dan 9 functies heb ik wel problemen.  Deze zijn niet meer aanspreekbaar met een IB of de 6021.
Is daar een oplossing voor om die toch nog te kunnen gebruiken (eventueel via een derde adres)?  Zijn die locs multiprotocol en kan ik via DCC eventueel die extra functies aanspreken?  Of ben ik verplicht om een (veel te dure) Central Station aan te schaffen?

Groetjes, Peter

OlivierV

Of een andere multiprotocol decoder in je loc bouwen?

Verder zou ik niet zo 1-2-3 een ander antwoord weten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: OlivierV op 05 oktober 2013, 22:48:54 PM
Of een andere multiprotocol decoder in je loc bouwen?

Dat is geen optie.  Ik wil die locs en stellen 'origineel' houden (vooral de kostprijs indachtig van sommige locs en stellen...).
Groetjes, Peter

Jurgen

Ik vrees dat je eraan bent voor de moeite.

De enige optie is een andere centrale denk ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

thor

heb je al een software update uitgevoerd op je IB ?
Ik veronderstel dat je een IB 1 hebt, met de laatste software versie kan je 12 functies uitvoeren.
't Is maar een suggestie.....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

INFO

Is dat werkelijk zo Thor? Geloof er helemaal niets van.

Met de IB1 en de firmware versie 1.500 kun je in motorola New format 4 functies bedienen  + 4 met het tweede adres.
In DCC kun je 12 functies bedienen via een LocoNet-Interface en het LocoNet-protocol zelf 28 functies.

Met de firmware upgrade naar 2.0
Blijft het voor Motorola hetzelfde alleen is het makkelijker te bedienen.
Voor DCC blijft het 28 Functies  en via Loconet wordt het meer dan 65000.

@Peter, of ze multi-protocol zijn kleine kans, gewoon even op het programmeer spoor zetten en CV1 uitlezen, geeft die een reactie dan weet je het DCC lokadres en kun je hem verder als DCC decoder benaderen.
Anders vervangen door b.v. een Lokpilot met MFX en DCC.

Mvg
Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dani

ik vrees toch ook dat je er aan hangt voor de moeite OF voor de kosten, Peter.
Als je zegt dat je de originele decoders wil behouden (wat mij ook wel verstandig lijkt gezien de waarde van vele van de mfx machines) dan denk ik dat  CS-II  of ECOS-II   (of een andere gelijkwaardige centrale)  één van de weinige opties gaat zijn.

Eigenlijk, zijn ze bij tante Märklin nog zo gek niet, die mannen (en vrouwen ) redeneren vanuit hun winst perspectief.   "Als je geld genoeg hebt om dure Mfx treinen te kopen met uitgebreide functies, dan zou je toch ook genoeg geld hebben om een duurdere centrale te kopen..."     Zo redeneert men tegenwoordig  in het algemeen (niet alleen bij M*).

Dat is ook de reden dat ik de stap heb gezet (een jar geleden) van  MS-1 naar  Ecos-II  en niet via een goedkopere tussenstap.  Je investeert wat geld, maar je krijgt ook wat terug.     Als ik de prijzen van die duurdere treinstellen bekijk (erlf heb ik er geen van die reeksen) dan zit je mùet sommigen inderdaad in de buurt van de Ecos (of de CD2) met het geld van 1 lok.  Sommigen  (zoals de Big Boy, of de Kuifje Thalys om er maar een paar te noemen) kosten zelfs meer dan de centrale.    Dus dan is de denkwijze van de fabrikanten minof meer te snappen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Tja, die centrales zijn tegenwoordig ook gewoon echte computers geworden hé. De prijs is dus gewoon dezelfde als die van een hedendaagse computer, op zich dus niet zo veel als je weet wat een computer 10 jaar geleden kostte.

Ik heb enkele jaren terug ook een (tweedehands) CS1 gekocht. Goede centrale, alleen jammer dat de samenwerking met ESU gestopt is. Vandaar dat ik nu de ESU-update heb aangekocht en sindsdien stuur ik mijn niet-Märklinlocs aan via het DCC-protocol. Er is toen een wereld voor mij open gegaan. Gedaan met een tweede loc-adres waardoor er weer adressen vrij kwamen om nieuwe locs in te voeren.

Moest ik vandaag een nieuwe centrale kopen zou ik wel opteren voor een centrale van een latere generatie. Maar die keuze is uiteraard aan jou.
Mvg, Jurgen

PietB

DCC rulez!!!
Dat MM en MFX is niet die zegen voor de mensheid gebleken, die Märklin er van verwacht had.
Alleen jammer dat ze dat in Göpingen nog niet helemaal door hebben en hun high-end materieel met een MFX decoder blijven uitrusten en dan vaak ook nog eens met een 21pins op MTC gelijkende aansluiting.
Maar met een iets andere pin bezetting.

grt Piet.

dani

@Jurgen : ja, de "CS1 Reloaded" is op zich een mooi en veelzijdige centrale.   Het is dan ook in principe de ESU software op de Märklin centrale, met een andere voedingsadapter als ik me niet vergis.  Ik weet niet of ESU de update nog levert momenteel...   En je hebt natuurlijk ook de beperking van het monochrome scherm.  Dus voor iemand die nu op dit moment de aankoop nog moet doen, zou ik sowieso ook de "jongere " generatie aanraden.

Ik betaalde mijn Ecos-II zo'n 570 euro in St Niklaas  (nieuw).  Als je een CS-1  zou kopen (2dehands ) met voeding dan ben je toch nog rap 200 euro kwijt.  Tel daarbij de  140 euro voor de CS1-reloaded  package en het feit dat je je originele trafon niet meer gebruikt, dan zou ik toch opteren voor de nieuwe versie.   No hassle, no problem.. Plug and Drive :-)     Maar op 't einde van de rit is en bljft net inderdaad een "duur speeltje" voor vele mensen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Als je nu nog een CS1 zonder ESU-update zou kopen ben je "gechareld", want die update wordt niet meer verkocht. Tenzij je dus een die-hard Märklinist bent zou ik dat afraden, of je moet meteen een centrale kopen waar de ESU-update geïnstalleerd is.

Het monochrome scherm is op zich geen probleem, alles is leesbaar, maar een kleurenschermpje is natuurlijk altijd mooier hé.  :)
Mvg, Jurgen

Geert

Ik dacht dat je met de Configuratie Array's CA functies kon toewijzen aan F0-F15. Zo zou het mogelijk moeten zijn de 8 interessantste functies onder te brengen onder toets F1-F8. (F0 blijft best het licht). Maar zeker ben ik niet of het zo ook lukt onder het MM2 protocol. Wel een probleem is dat je een ECOS of CS moet hebben, om deze CA in te stellen.  :(

5.3.2 Block 02: Funktionen
...
CA­Typ 11: Schaltfunktion
11 XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX XX
XX = Index in die Funktionszuordnungstabelle (siehe Block 04) für die Funktionen F0 bis
F15 (in dieser Reihenfolge). 00 für nicht vorhandene Funktion.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB