Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

C-Aansluitrail

Gestart door Catje, 01 oktober 2013, 12:04:55 PM

Catje

Na lang denken heb ik besloten om mijn baan waaraan ik nu nog bouw, te gaan voorzien om deze zowel digitaal alsook analoog te gaan besturen.
Mijn gedachte is om tijdens het digitaal rijden, de wissels te gaan bedienen via het analoge systeem dus met de bekende Schakelpanelen met terugmelding 72710 van Marklin.
Ik had gepland om de aansluitrail 24088 te gaan inbouwen zodat ik hier mijn mobiele station 2 kan inpluggen om met de digitale locs te kunnen rijden.
En als ik de analoge locs ( waarvan ik er nog een 8 tal bezit) wil gebruiken,wil ik dan gebruik maken van de transformator 6021.

Ik weet dat ik of analoog dan wel digitaal kan rijden, maar niet met beiden tegelijk.
Mijn vraag nu is, kan ik aan deze aansluitrail ook de analoge transformator aansluiten, of bestaat er ook nog een aansluit rail welke geschikt is voor het analoge bedrijf?

groeten Willy.

PeterC

#1
Van iedere C-rail kan je een aansluitrail maken.  Onderaan de rail, aan beide zijden zijn er soldeerlipjes voorzien: eentje voor de rails zelf en ééntje voor de middengeleider.  Aan elk lipje een draadje solderen en je hebt een aansluitrail (bruin voor de rails, rood voor de middengeleider).

[Edit] Hier enkele zelf gemaakte aansluit- en contactrails.

Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

De 6021 is geen transfo, maar een digitale centrale.

Aansluitrail 24088 is een speciaal ding dat dient als koppelpunt tussen een transfo, de MS en de rails. Je zou een analoge transfo kunnen aansluiten op de stekkerbus waar normaal de MS zit, maar dan moet je zo'n stekkertje aanschaffen, en uitzoeken op welke punten de rails zijn aangesloten.
Eenvoudiger is het dan om het idee van Peter te volgen, gewoon twee draadjes solderen aan de aansluitlippen aan de onderkant van eender welk railstuk.

Jurgen

Als je liever niet soldeert, Märklin levert ook speciale opschuifdingetjes die je op die lipjes kan schuiven. Je bevestigt dan gewoon het draadje aan zo'n opschuifding en dat kan je dan later gewoon op die lipjes schuiven en er nadien ook weer afhalen waardoor je de rail als gewone rail kan verder gebruiken.

Het artikelnummer ontsnapt me wel even. Vermits ik de juiste naam van die dingen niet weet is het ook moeilijk om het op te zoeken, maar je handelaar zal wel weten wat ik bedoel.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Geert

Wat de prijs voor zulke schuifconnectors van Marklin is weet ik niet, maar ik kan me inbeelden héél veel. Met wat zoekwerk kan je er 100 kopen voor 1,95€.



EDIT: dit was wel de prijs van 10 jaar terug, en gekocht in een Antwerpse elektronica winkel...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Jurgen

Klopt Geert, maar ik dacht dat die net iets te groot waren voor de lipjes van de c-rails. Die van Märklin passen precies en ik heb er nog geen andere gevonden. Echter, ik durf ook wel eens een groter modelletje te gebruiken dan die van Märklin. Tot nu toe hebben ze altijd gedaan wat ze moeten doen, maar ze durven er wel makkelijker af te schuiven.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Geert

#6
Deze passen perfect (zie foto) ik gebruik deze op een testbaantje om terugmelders te maken zonder dat ik iets aan die C rails moest doorknippen.

Ik dacht toen vooruitziend te zijn en heb heel wat van die zakjes gekocht...
Mijn vaste baan is wel uiteindelijk uitgevoerd met K rails....

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Catje

Re Peter: Ja, inderdaad door de rood/bruine kabels op de lipjes te schuiven kun je een aansluitrail creëren.
               Alleen dacht of hoopte ik dat de aansluitrail 24088 ook tevens bedoeld was voor het analoge gebruik.

Re Klaas Zondervan: U heeft gelijk, heb het verkeerde nummer hier geplaatst. bedoelde uiteraard Transformator 32 VA 66470 van Marklin.

Re Jurgen en Geert: Ik ken die stekkertjes, heb ze ook via de marklin handel gekocht. Maar ga dan voor zeker en ga de bruin / rode draad aan de     
                lipjes solderen.

Mensen, bedankt voor uw tips en reacties.