Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wagons ontspoord in Voeren

Gestart door Eres, 01 oktober 2013, 09:34:58 AM

Eres

Zag zojuist op teletekst dat er op het viaduct van Remersdaal een drietal wagons zijn ontspoord geladen met auto's en ca. 25mtr naar beneden zijn geduveld.

Er moet nog bekeken worden hoe men de wagons kan gaan bergen daar het een moeilijk begaanbaar terrein is. De wagons die nog op het spoor staan hebben ook schade opgelopen. Gelukkig heeft er niemand letsel opgelopen.

Wim

OMC

Flinke ravage daar ... 3kV op het spoor richting Visé en voor de rest geen verkeer van en naar Duitsland op L24. Anderhalve wagon (lijkt het op de foto's) is de dieperik ingegaan en ligt nu tussen de bossen en bomen, erg moeilijk om te bergen. Van de Fiatjes op die wagon(s) blijft niet veel meer over, en dan valt het nog te bekijken hoe het met de rest van de sleep zit want blijkbaar moest de machinist erg bruut in de remmen gaan omdat er een schroottrein voor Genk vlak voor hem in dezelfde sectie zat. Economisch weer een klap voor het spoorvervoer, gelukkig en ik zou zelf zeggen wonder boven wonder zijn er hier geen slachtoffers gevallen, al kan ik me voorstellen dat de machinist serieus geschrokken zal zijn!
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

GHYSELS

Zag daar inderdaad een loc staan van een privémaatschappij. Ben eens benieuwd hoe de kritieken zullen zijn van de criticasters. Velen noemen de privatisering het begin van zulke ongevallen. Laat hen eerst de resultaten onderzoek afwachten. Vind in ieder geval jammer en ja, heb wat sympathie voor deze maatschappij...
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

argilla

Citaat van: GHYSELS op 01 oktober 2013, 11:18:51 AM
Zag daar inderdaad een loc staan van een privémaatschappij. Ben eens benieuwd hoe de kritieken zullen zijn van de criticasters. Velen noemen de privatisering het begin van zulke ongevallen. Laat hen eerst de resultaten onderzoek afwachten. Vind in ieder geval jammer en ja, heb wat sympathie voor deze maatschappij...


Het is toch opvallend dat er  ( en niet alleen in ons land maar ook in de ons omringende landen) meer trein ongevallen gebeuren sinds de liberalisering van het spoorweg net. Toeval ? ? of niet ? ?
Dat heeft niets te maken met kritiek...dat is een vast stelling toch ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

GHYSELS

@ Argilla: ben nog niet genoeg op de hoogte van het spoorwezen, maar anders bij het wegvervoer (en dit is meer dan een vaststelling) merken we inderdaad dagelijks dat bvb "buitenlandse" chauffeurs het soms minder nauw nemen met onze wegcodes en weten we zelfs niet hoe zwaar hun opleiding was. Vandaar deze "ongevallen" vaak. Maar ik dacht bij het spoor dat er meer controle was en regels zijn, ook voor privémaatschappijen. Zeker als zij een zetel in België hebben, lijkt het me heel risicovol om in te boeten aan kwaliteit. Andersom, ben ik ook geen insider (bestuurder dus) om te kunnen oordelen of het spoornet dit allemaal aankan, al die verschillende maatschappijen, door elkaar. Communicatie? Ik neem aan dat infrabel van elke trein weet waar die rijdt op elk moment of werkt dit anders....?
grtn
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

argilla

Citaat van: GHYSELS op 01 oktober 2013, 11:53:16 AM
@ Argilla: ben nog niet genoeg op de hoogte van het spoorwezen, maar anders bij het wegvervoer (en dit is meer dan een vaststelling) merken we inderdaad dagelijks dat bvb "buitenlandse" chauffeurs het soms minder nauw nemen met onze wegcodes en weten we zelfs niet hoe zwaar hun opleiding was. Vandaar deze "ongevallen" vaak. Maar ik dacht bij het spoor dat er meer controle was en regels zijn, ook voor privémaatschappijen. Zeker als zij een zetel in België hebben, lijkt het me heel risicovol om in te boeten aan kwaliteit. Andersom, ben ik ook geen insider (bestuurder dus) om te kunnen oordelen of het spoornet dit allemaal aankan, al die verschillende maatschappijen, door elkaar. Communicatie? Ik neem aan dat infrabel van elke trein weet waar die rijdt op elk moment of werkt dit anders....?
grtn


ik weet wel dat mijn toekomstige schoonzoon bij infrabel op dit ogenblik bezig is met share point op poten te zetten ( iov infrabel) zodat er een betere communicatie tussen der onderlinge diensten komt. Dus laat ons hopen Tom  :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Snobby Crash

Heel wat foto's te zien op www.gva.be

is een echte ravage !

Snap ook niet waarom er een trein stilstond terwijl op hetzelfde spoor deze verongelukte trein afkwam...

Geert

Jurgen

@ Geert: Die stilstaande trein stond gewoon voor een rood sein. De tweede trein is op 1 of andere manier in dezelfde sectie terecht gekomen en heeft die trein net op tijd zien staan waardoor die vol in de remmen gegaan is. Hierdoor is de eerste wagen achter de loc ontspoord en van de brug gevallen en de tweede is half van de brug gereden door de enorme druk van de achterliggende wagens.
Volgens het VTM-nieuws is de tweede loc ook nog achter op de eerste trein gebotst, maar als ik de beelden van de tweede loc bekijk zal dat nog niet zo heel erg geweest zijn.


Hoe het komt dat die tweede trein in dezelfde sectie terecht gekomen is moet men nog onderzoeken, maar volgens Frederick Petit zouden de seinen normaal gewerkt moeten hebben. Verder onderzoek zou dit nog moeten bevestigen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

De ravage valt nog mee eigenlijk. Enkel de eerste wagons zijn er aan toe, de loc staat nog op de sporen (wil niet zeggen dat ze nog 100% is maar toch eenvoudig te bergen), er staan nog behoorlijk wat wagons op de sporen, geen giftige of gevaarlijke producten. Denk dat het veel erger had kunnen zijn.

Men had beter eerst een europese treinbeveiliging ingevoerd zodat iedereen mt hetzelfde systeem vertrouwd was voor de liberalisering. Maar dat is natuurlijk niet zo sexy.

Citeerik weet wel dat mijn toekomstige schoonzoon bij infrabel op dit ogenblik bezig is met share point op poten te zetten ( iov infrabel) zodat er een betere communicatie tussen der onderlinge diensten komt.

De reacties die ik al gehoord heb op sharepoint geven me geen reden om te geloven dat dat gaat helpen. Trouwens, dat is enkel voor de papierwinkel, dat maakt niet dat de treinen nu op tijd gaan rijden of het onderhoud beter gebeurt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Alleen de eerste twee wagens zijn ontspoord, dat klopt. Maar op de achterliggende wagons zijn verschillende auto's door de krachten wel tegen elkaar gebotst waardoor die ook schade opgelopen hebben, men weet alleen nog niet hoeveel.

Maar het zou natuurlijk nog erger geweest zijn als het chemische stoffen waren en er zijn gelukkig ook geen doden of gewonden gevallen deze keer.


De bestuurder van die trein verdient eigenlijk wel een klein pluimpje voor zijn snelle ingrijpen. Een kleintje maar, want misschien (ik zeg misschien!) was hij zelf de oorzaak van dit ongeval.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Laten we het onderzoek aan de experts overlaten en niet zelf gaan speculeren of op geruchten af gaan. Niemand is daar bij gediend. Gelukkig is er alleen materiele schade en is de economische schade denk groter.

Wie wat heeft gedaan of andere zaken doen er even niet toe. Het is weer een punt voor de geleerden om verder in te gaan in de materie van veiligheid op het spoor. Zij gaan weer vergaderen om te praten, was dit niet al een keer eerder het geval? Er gaat nog heel veel water stromen door de Maas en Schelde voor er een goede oplossing zal komen. Ben nog pas met pensioen maar of ik dat zal meemaken?

Wim

Jurgen

Citaat van: Eres op 01 oktober 2013, 16:20:04 PM
Laten we het onderzoek aan de experts overlaten en niet zelf gaan speculeren of op geruchten af gaan. Niemand is daar bij gediend.

Wim, ik zeg dan ook 2 keer "misschien". Als mensen daarover lezen is dat hun probleem, niet het mijne hé.  ;)
Ik wil gewoon op dit moment die bestuurder niet te veel gaan bejubelen en als held gaan behandelen want als blijkt dat hij achteraf wel de schuldige was dan zou hij te veel eer gekregen hebben. Waarmee ik dus niet, en ik herhaal dus nogmaals "niet", wil zeggen dat hij ook de schuldige is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Mattias

Citaat van: GHYSELS op 01 oktober 2013, 11:53:16 AMCommunicatie? Ik neem aan dat infrabel van elke trein weet waar die rijdt op elk moment

Dat zou in ieder geval de bedoeling moeten zijn, ja...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Snobby Crash

@ Jurgen, klopt, maar dan is die achterkomende trein toch doorheen het vorige blokveld "Rood sein" gereden.... ?

Inderdaad er zal wel een onderzoek komen en we zullen dat wel moeten afwachten !

Geert

ysbeer

#14

Het is toch opvallend dat er  ( en niet alleen in ons land maar ook in de ons omringende landen) meer trein ongevallen gebeuren sinds de liberalisering van het spoorweg net. Toeval ? ? of niet ? ?
Dat heeft niets te maken met kritiek...dat is een vast stelling toch ?



agrilla

Zijn al die ongelukken (welke?)veroorzaakt door prive maatschapijen ????
Ongeluk spanje   (spaanse spoorwegen)
Ongeluk wetteren  ( db schenker)
Ongeluk onder antwerpen ( nmbs)

Het zonder enig bewiijs of zelf voorbeelden maar op de privaat maatschapijen schelden is niet juist
Is er ergens een onderzoek dat jou redenering bewijs (zijn er meer ongelukken dan vroeger) en zijn dat ongelukken veroorzaakt door private firma.

Als dat is onderzocht en werkelijk zo gevonden dan heb je natuurlijk gelijk.(waar,wie,wat)
Maar ik moet zeggen ander privatiseringen vind ik erger dan die bij het spoor.

wim