Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Treinbegeleider, risicoberoep???

Gestart door janieburton, 30 september 2013, 11:10:55 AM

janieburton

Citaat van: janieburton op 04 oktober 2013, 18:02:51 PM
Laat de werklozen , zoals in de UK daar kunnen ze verplicht worden om gemeenschapdienst te doen; voor hun stempelgeld 2de treinbegeleider zijn.

En de 2de treinbegeleiders kosten niets aan de NMBS.

Maar ja dit zou weer een te simpele oplossing zijn. ::)

Leest Rik Daems het Forum?

Deze middag op de Radio  2 gehoord dat Rik Daems de langdurige werklozen wil verplichten om gemeenschaps dienst te doen.
 

janieburton

Volgens de krant De Morgen zouden er 95.000 Vlamingen meer dan een jaar werkloos zijn en 55.000 onder hen langer dan 2 jaar.

De krant spreekt blijkbaar enkel over de Vlamingen maar misschien heeft men aan de andere kant van de taalgrens éénzelfde getal. Dan zou men 180.000 Belgen hebben, die meer dan één jaar werkloos zijn en sit op 417.000 uitkeringsgerechtigen in België.

Nu, factageklerk, in die 95.000 Vlamingen zullen er wel genoeg mensen zitten die beide landstalen kennen om als hulptreinbegeleider te kunnen fungeren.

Met het eventueel éénzelfde aantal van over de taalgrens, die dan ook beide landstalen onder de knie hebben, kan men misschien een 2de hulptreinbegeleider op elke trein in zetten zodat ze altijd met 3 zijn.

En al die hulptreinbegeleiders mogen van mij dan ook allemaal treintickets hebben om zich naar hun begin station te begeven.

En de andere ééntaligen kunnen dan cafetaria's open houden of andere gemeenschapstaken uitvoeren.

Misschien kan men dit al invoeren deze winter, want ik las vorige winter in een krant dat een bepaalde gemeente "een service aanbood" aan oudere mensen, die in de fysieke onmogelijkheid waren, om hun trottoir sneeuwvrij te maken, maar ze moesten wel 10€ betalen om dit te laten doen; onderliggende gedachte was dat ze dan wel een GAS boete konden vermijden van 50€.(En ja mijn beide buren zijn over de 70 en ik maak ook voor hen hun trottoirs met plezier sneeuwvrij)

En geloof me ik ben GEEN fan van Daems.
 

Jurgen

Janie, dat idee van "gemeenschapsdienst" is allemaal heel mooi hé. Maar besef je wel wat een duivenkot dat dan gaat worden?

Voor zo'n gemeenschapsdienst moet je ook opgeleid worden zodat je weet wat je moet doen en niet mag doen. Zo'n opleiding kost ook geld.
Morgen krijg ik een telefoontje dat ik ergens mag beginnen werken waar ik gesolliciteerd heb en dan ben ik uiteraard weg. Waar staat de maatschappij dan met de opleiding die men mij gegeven heeft? Is men daarmee geholpen dat men mij een nutteloze opleiding heeft gegeven? Ik denk het niet hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

#34
Citaat van: Jurgen op 09 oktober 2013, 17:08:02 PM
Janie, dat idee van "gemeenschapsdienst" is allemaal heel mooi hé. Maar besef je wel wat een duivenkot dat dan gaat worden?

Voor zo'n gemeenschapsdienst moet je ook opgeleid worden zodat je weet wat je moet doen en niet mag doen. Zo'n opleiding kost ook geld.
Morgen krijg ik een telefoontje dat ik ergens mag beginnen werken waar ik gesolliciteerd heb en dan ben ik uiteraard weg. Waar staat de maatschappij dan met de opleiding die men mij gegeven heeft? Is men daarmee geholpen dat men mij een nutteloze opleiding heeft gegeven? Ik denk het niet hé.

Beste, je hebt het niet begrepen.

De treinbegeleider van de NMBS doet het werk, kent zijn werk. De hulptreinbegeleider gaat samen met hem door de trein en doordat ze met 2 zijn zal iemand die geen geldig vervoerbewijs heeft(meestal zijn dat enkelingen) ook niet zo snel agressief worden om dat hij in de minderheid is.

De hulptreinbegeleider moet niets kunnen(het is niet de bedoeling dat hij het werk overneemt van de "echte" treinbegeleider), enkel de 2 landstalen kunnen spreken.

Citaat van: Jurgen op 09 oktober 2013, 17:08:02 PM
Voor zo'n gemeenschapsdienst moet je ook opgeleid worden zodat je weet wat je moet doen en niet mag doen. Zo'n opleiding kost ook geld.

Om mee door een trein te gaan is geen opleiding nodig, om koffie te schenken of thee te maken in een cafetaria is geen opleiding nodig, om pintjes te tappen is geen opleiding nodig(de meeste hebben ooit al geholpen bij een lokale sportclub of vereniging), om sneeuw te ruimen of zout te strooien bij de oudjes die die in de fysieke onmogelijkheid zijn om dit te doen is geen opleiding nodig, om de lokalen van de plaatselijke jeugdvereniging te schilderen is geen opleiding nodig, er zijn nog veel andere gemeenschapsdiensten waarvoor geen opleiding nodig is.

Citaat van: Jurgen op 09 oktober 2013, 17:08:02 PM
Morgen krijg ik een telefoontje dat ik ergens mag beginnen werken waar ik gesolliciteerd heb en dan ben ik uiteraard weg.

Dat is morgen en dat wil meestal zeggen dat je de dag erna je contract mag gaan tekenen en misschien mag je die dag dan ook starten maar het kan zijn dat je maar mag beginnen op de eerste van volgende maand.

Citaat van: rgp op 05 oktober 2013, 19:44:59 PM
Janie,

Ik denk dat je een dovemansgesprek voert.


Ik begin het ook te denken.

 

Jurgen

Ik blijf erbij dat men beter meteen een volwaardige job kan aanbieden dan zo'n gemeenschapsdienst.

Dat wordt blijkbaar ook gedaan, maar vanmorgen hoor ik op het nieuws dat x procent (ik weet niet precies hoeveel het was) gewoon zo'n job of opleiding weigert. Als men die mensen nu eens zou aanpakken en hun uitkering zou afnemen, dan zou men al een grote stap vooruit maken.
Als men dan ook nog eens zou samenwerken met de interimbureaus zodat werklozen meteen een job aangeboden kunnen krijgen, al dan niet tijdelijk, die bij hun profiel ligt dan zou men 2 vliegen in 1 klap oplossen. Bedrijven krijgen hun werknemers en de werkloosheid verlaagt waardoor het totaal bedrag van uitkeringen veel lager komt te liggen. Volgens mij is de maatschappij daar meer mee gebaat dan met gemeenschapswerk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Doornroosje

Citaat van: Jurgen op 10 oktober 2013, 10:13:26 AM
Ik blijf erbij dat men beter meteen een volwaardige job kan aanbieden dan zo'n gemeenschapsdienst.

Dat wordt blijkbaar ook gedaan, maar vanmorgen hoor ik op het nieuws dat x procent (ik weet niet precies hoeveel het was) gewoon zo'n job of opleiding weigert. Als men die mensen nu eens zou aanpakken en hun uitkering zou afnemen, dan zou men al een grote stap vooruit maken.
Als men dan ook nog eens zou samenwerken met de interimbureaus zodat werklozen meteen een job aangeboden kunnen krijgen, al dan niet tijdelijk, die bij hun profiel ligt dan zou men 2 vliegen in 1 klap oplossen. Bedrijven krijgen hun werknemers en de werkloosheid verlaagt waardoor het totaal bedrag van uitkeringen veel lager komt te liggen. Volgens mij is de maatschappij daar meer mee gebaat dan met gemeenschapswerk.


Hier toch even op reageren. Mijn vrouw is momenteel werkloos. Geen nieuw contract meer gekregen als kinderverzorgster voor dit schooljaar. Ze kreeg 2 weken terug een leuke brief in de bus: "Gelieve u deze vrijdag zonder pardon te begeven naar ons kantoor om uit te leggen waarom u de job in Brussel geweigerd hebt. Indien u geen gevolg geeft aan deze oproep, zal uw uitkering worden ingetrokken." Wij hebben een goed groen gelachen. en wel om volgende redenen:

- Mijn vrouw is van opleiding kinderverzorgster. Nu ze zwanger is, MAG ze haar functie niet meer uitoefenen.
- Ze krijgt geen enkele uitkering. Ik wou dat dat wel zo was, maar noppes. Geen ziekenkas, geen OCMW, niets.
- Brussel. Ze kan geen woord Frans.
- Brussel. Ze kan zich enkel per fiets en openbaar vervoer verplaatsen. Dat laatste houdt in dat ze 2.5 uur enkel onderweg is. En dat voor een job van 10 uur per week, gespreid over x-aantal dagen ongetwijfeld. Voor een loon van iets minder dan 10 euro per uur...

Dus ja, ze valt ook in de statistiek van werkweigeraars. 

rgp

Jurgen,

Men moet niets aanbieden, men  moet zelf zoeken.

Dennis,

Ziekenkas: staat ze dan niet gewoon op uw naam ?
Ze kent geen Frans.  Als ze geen nieuw contract heeft gekregen, had ze zich kunnen inschrijven in avondschool: er wordt daar namelijk Frans onderwezen.
Ze kan zich enkel per fiets of met Ov verplaatsen.  Als ze geen medisch probleem heeft, kan ze nog altijd haar rijbewijs halen.

Dus mss een beetje motiveren om bij te scholen ?

Roland

Stieven76

Citaat van: rgp op 10 oktober 2013, 12:16:00 PM
Jurgen,

Men moet niets aanbieden, men  moet zelf zoeken.

Dennis,

Ziekenkas: staat ze dan niet gewoon op uw naam ?
Ze kent geen Frans.  Als ze geen nieuw contract heeft gekregen, had ze zich kunnen inschrijven in avondschool: er wordt daar namelijk Frans onderwezen.
Ze kan zich enkel per fiets of met Ov verplaatsen.  Als ze geen medisch probleem heeft, kan ze nog altijd haar rijbewijs halen.

Dus mss een beetje motiveren om bij te scholen ?

Roland

[Stoomklep open]
Zal wel aan mij liggen, maar is dit niet wat te simpel voorgesteld?

Kan je geen frans, volg dan maar wat avondschool, op een week kan je frans en dan kan je aan de slag  :-\
Geen rijbewijs, haal er dan één. Precies of je kan een rijbewijs voor 5€ uit de tuttefruttenbak (kauwgomautomaat) draaien. Een rijbewijs kost, als je het zo snel mogelijk wil, toch wel wat geld. Als ik me herinner van mijn vrouw een 8 tal jaar geleden toch €1000. Dan nog niet gesproken over eventueel een tweede auto.. Als je al zonder werk zit zijn dit toch zware kosten men dunkt.

Moet er hier eens geen deftig onderscheid gemaakt worden tussen mensen die toevallig nu even zonder werk zitten en van die gestampte beroepsdoppers die gewoon te lui zijn om te werken? Dat is voor mij toch wel een groot verschil...
Ik heb op de 17 jaar dat ik van school ben nog geen dag gedopt en altijd al belastingen e.d. betaald. Moest ik ooit tijdelijk even zonder werk komen te zitten hoop ik toch op iets meer respect (en zeker niet vergeleken te worden met een beroepsdopper) dan enkele van deze opmerkingen in dit topic..  :(

Ik ken er zo ook wel enkele. Te lui om te werken, tot de middag in hun bed, veel (cafe)praat, een hoop kinderen maken en op de koop toe van alle mogelijke sociale tarieven genieten en dan nog wat lachen met een werkmens.
Deze mensen mogen ze gerust wat harder aanpakken of op z'n minst idd iets terug laten doen voor de gemeenschap, die nota bene wel hun uitkering betaald..

[Stoomklep dicht]  ;D

Niks persoonlijk overigens.

Stieven

Ps: is hier wel wat off-topic aan het gaan denk ik..

Rangeerduivel



Stieven,

Jij moet dringend eens het draadje "irriterend" bezoeken,daar kan je je beer eens goed loslaten! ;D ;D

;)

janieburton

#40
Citaat van: Doornroosje op 10 oktober 2013, 11:42:59 AM
Hier toch even op reageren. Mijn vrouw is momenteel werkloos. Geen nieuw contract meer gekregen als kinderverzorgster voor dit schooljaar. Ze kreeg 2 weken terug een leuke brief in de bus: "Gelieve u deze vrijdag zonder pardon te begeven naar ons kantoor om uit te leggen waarom u de job in Brussel geweigerd hebt. Indien u geen gevolg geeft aan deze oproep, zal uw uitkering worden ingetrokken." Wij hebben een goed groen gelachen. en wel om volgende redenen:

- Mijn vrouw is van opleiding kinderverzorgster. Nu ze zwanger is, MAG ze haar functie niet meer uitoefenen.
- Ze krijgt geen enkele uitkering. Ik wou dat dat wel zo was, maar noppes. Geen ziekenkas, geen OCMW, niets.
- Brussel. Ze kan geen woord Frans.
- Brussel. Ze kan zich enkel per fiets en openbaar vervoer verplaatsen. Dat laatste houdt in dat ze 2.5 uur enkel onderweg is. En dat voor een job van 10 uur per week, gespreid over x-aantal dagen ongetwijfeld. Voor een loon van iets minder dan 10 euro per uur...

Dus ja, ze valt ook in de statistiek van werkweigeraars.

Wat was de reden omdat ze geen nieuw contract kreeg?(Had ze gezegt dat ze zwanger was voor het einde van het contract)

Als ze  toch geen nieuw contract heeft gekregen(om een andere reden dan dat ze zwanger is), bij einde van een contract van bepaalde duur, dan heeft ze toch geen job geweigerd of heeft ze tussen einde contract en nu werkaanbiedingen gekregen en laten uitschijnen dat ze zwanger was(Voor de RVA is zeggen dat je zwanger bent of een besmettelijke ziekte hebben hetzelfde als werk weigeren).

Ik zelf heb het in de begin jaren tachtig meegemaakt, ik had een getekend contract dat ik 2 maand later mocht beginnen te werken bij een bedrijf, de RVA(toen bestond de VDAB nog niet) stuurt mij naar een werkgever en die wil mij aanwerven, maar ik zeg dat ik een getekend contract heb om 2 maand later te beginnen werken bij een bedrijf. Volgensde RVA had ik werk geweigerd en had ik moeten beginnen te werken bij die andere werkgever en 1,5 maand later ontslag moeten nemen, nu voordat de schorsing inging was ik al 2 maand aan het werken bij de werkgever van het getekende contract.

Citaat van: Doornroosje op 10 oktober 2013, 11:42:59 AM
- Mijn vrouw is van opleiding kinderverzorgster. Nu ze zwanger is, MAG ze haar functie niet meer uitoefenen.

Ik weet dat er een aantal beroepen zijn die men niet meer mag uitoefenen als men zwanger is,  maar ik wist niet dat kinderverzorgster daar ook  bijhoorde, mijn nicht was verpleegster en toen die zwanger was heeft die, bij mijn weten gewoon blijven werken in het ziekenhuis.

Citaat van: Doornroosje op 10 oktober 2013, 11:42:59 AM

En dat voor een job van 10 uur per week, gespreid over x-aantal dagen ongetwijfeld. Voor een loon van iets minder dan 10 euro per uur...


Misschien eens een simulatie laten maken mbt tot de inpakt van die 10 uren per week aan een loon van iets minder dan 10€(brutto of netto?) op de belastingen.

Het zou kunnen dat het gunstiger is mbt tot de belastingen dat uw vrouw gewoon het beroep huisvrouw kiest.

Citaat van: Stieven76 op 10 oktober 2013, 13:06:25 PM
Ps: is hier wel wat off-topic aan het gaan denk ik..

Denk van niet, het gaat over hoe men de agressie tegenover de treinbegeleiders zou kunnen verminderen dit misschien door werklozen gemeenschapsdienst te laten doen zoals in de UK, wat ik al heb geplaatst voordat Rik Daems zijn voorstel in de media lanceerde.

Citaat van: Stieven76 op 10 oktober 2013, 13:06:25 PM
Kan je geen frans, volg dan maar wat avondschool, op een week kan je frans en dan kan je aan de slag  :-\
Stieven


In één week leer je geen taal maar je kan het wel leren in x aantal maanden(weliswaar niet perfect maar het zal beter zijn dan daarvoor).
Wat mij wel opvalt is dat veel mensen Spaans kunnen of avondschool Spaans volgen omdat ze op reis gaan naar Spanje, (nu met Spaans ben je hier in België niet veel, buiten in de toeristische sector) maar wel nalaten om de 2de taal te leren of te verbeteren, soms onder het voorwendsel dat Franse taal moeilijk is, ze is niet gemakkelijk maar Spaans is nog moeilijker dan Frans(dit volgens mijn leeraares Frans van de avondschool in de jaren 80; die ook  Spaans gaf).

Citaat van: Stieven76 op 10 oktober 2013, 13:06:25 PM
Moet er hier eens geen deftig onderscheid gemaakt worden tussen mensen die toevallig nu even zonder werk zitten en van die gestampte beroepsdoppers die gewoon te lui zijn om te werken? Dat is voor mij toch wel een groot verschil...
Ik heb op de 17 jaar dat ik van school ben nog geen dag gedopt en altijd al belastingen e.d. betaald. Moest ik ooit tijdelijk even zonder werk komen te zitten hoop ik toch op iets meer respect (en zeker niet vergeleken te worden met een beroepsdopper) dan enkele van deze opmerkingen in dit topic..  :(


Dit wordt ook gedaan, heb ik ooit iets geplaatst over mensen die tijdelijk werkloos zijn.

Bij mijn weten citeerde ik de krant De Morgen en de cijfers die die krant heeft geplaatst en het ging over "langdurige werklozen" van meer dan een jaar, en Rik Daems sprak ook alleen om die mensen gemeenschapsdienst te laten doen.

Beste Stieven76 zoals ik al schreef kan iedereen werkloos(kortstondig of langdurig) worden, ik ook, en ik wens het aan  niemand toe om werkloos te worden maar 1 dag in de week gemeenschapsdienst doen is ook niet te veel gevraagt.

En wat kan je er tegen hebben om tijdens je periode van werkloos zijn je 2de taal bij te schaven of een andere taal bij te leren in avondschool.
Nu als je werkloos bent moet je ook niet de volle pot betalen aan inschrijvingsgeld in de avondschool, je krijgt dan een vermindering omdat je werkloos bent.

En ja een rijbewijs kost geld, daar heb je groot gelijk in maar hoe komt het dat er nu nog mensen zijn die geen rijbewijs hebben als ze nu 30 jaar zijn. Ik heb een kind,vooraan in de twintig, en ik heb met plezier het geld opgehoest voor het behalen van het rijbewijs omdat dit een investering is in de beroepstoekomst.

 

rgp

Stieven,

Neen dat is niet te simpel.  In België krijgt men vanaf het 5de leerjaar de tweede landstaal onderwezen, dus een basis zal men wel al hebben.  Daarenboven sta ik steeds versteld hoe sommige vreemdelingen na ZES maand al voldoende Frans of zelfs Nederlands kennen; dus.

Een rijbewijs kost geld, idd, maar ook geen 1000 euro.  dat is de luxe oplossing.  Voor veel minder kan je het ook leren.

Ik volg twee dagen in de week avondles, dat zijn dan dagen van 17 uur (van 5u30 tot 22u30), dus ik stel niets bovenmensenlijks voor, he.

Roland

Jurgen

@ Roland: Wat denk jij dat ik al anderhalf jaar aan het doen ben? Vingers draaien tot de hemel op mijn hoofd valt? Ik heb enkele keren via interimkantoren tijdelijke dingen aangenomen, soms zelfs een jobje van enkele uren zoals een inventaristelling. Sommigen komen hiervoor zelfs hun bed niet uit! Wat mij vooral opviel was dat het jonge mensen waren die het dan als jobstudent kwamen doen, maar oudere mensen waren eerder uitzondering.
Ik zit er dus niks mee in om iets te gaan doen dat niets met mijn diploma te maken heeft, maar om het te blijven doen, dat is een andere zaak.

Er is naar het schijnt ook een wet die bedrijven verplicht om iedere sollicitant een antwoord te geven, of dat nu spontaan gebeurde of niet. Als ik op de helft van mijn sollicitaties antwoord gekregen heb dan zal het veel zijn.
Een ander fenomeen is dat bedrijven gewoon vacatures plaatsen die eigenlijk gewoon reclame zijn. Zo heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf, ik werd uitgenodigd en ben ook geweest. Daar aangekomen zaten we met een groep van ongeveer 10 mensen samen en kwam de baas doodleuk zijn bedrijf voorstellen en wat ze deden. Achteraf bleek dat de zogezegde vacatures er waarschijnlijk helemaal niet waren want ik heb er verder niets meer van gehoord. Via mijn trajectbegeleider ben ik te weten gekomen dat iemand anders ook voor dezelfde job gesolliciteerd had en er ook nooit nog iets van gehoord heeft. Zo'n dingen werken heel motiverend als je werk zoekt.  >:(

@ Dennis: Jouw vrouw heeft een goeie reden om niet als kinderverzorgster aan de slag te gaan. Ik kom uit het onderwijs, ik weet dus dat kinderverzorgsters en kleuterjuffen moeten stoppen met werken vanaf het moment dat ze weten dat ze zwanger zijn. Dit komt doordat kleuters microben met zich meedragen die gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Ik veronderstel dus dat je vrouw ook niet echt geweigerd heeft maar gewoon gezegd heeft dat ze zwanger is en daarom niet aangenomen werd. Als de VDAB een beetje oplet dan zouden ze dat ook weten, maar ja...
Ik zou je vrouw dus niet catalogeren onder werkweigeraars, maar ik heb geen idee hoe de VDAB dat ziet.
@ Janie: Jouw nicht die verpleegster was kwam waarschijnlijk niet in aanraking met kleuters of kon aangepast werk doen binnen het ziekenhuis, vandaar misschien dat ze moest blijven werken. Leerkrachten vanaf het eerste leerjaar moeten trouwens ook gewoon blijven doorwerken, zo ongewoon is het dus niet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

Citaat van: Jurgen op 10 oktober 2013, 15:46:56 PM
Dit komt doordat kleuters microben met zich meedragen die gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Ik veronderstel dus dat je vrouw ook niet echt geweigerd heeft maar gewoon gezegd heeft dat ze zwanger is en daarom niet aangenomen werd. Als de VDAB een beetje oplet dan zouden ze dat ook weten, maar ja...

Wat doet een moeder met een kind van 2 jaar of een kleuter van 4 jaar als ze terug zwanger wordt?? Die kleuter kan toch ook drager zijn van microben die de kleuter via de school heeft gekregen.
 

Jurgen

Citaat van: janieburton op 10 oktober 2013, 16:25:32 PM
Citaat van: Jurgen op 10 oktober 2013, 15:46:56 PM
Dit komt doordat kleuters microben met zich meedragen die gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Ik veronderstel dus dat je vrouw ook niet echt geweigerd heeft maar gewoon gezegd heeft dat ze zwanger is en daarom niet aangenomen werd. Als de VDAB een beetje oplet dan zouden ze dat ook weten, maar ja...

Wat doet een moeder met een kind van 2 jaar of een kleuter van 4 jaar als ze terug zwanger wordt?? Die kleuter kan toch ook drager zijn van microben die de kleuter via de school heeft gekregen.

Euh, is er een dokter in de zaal?  :D

Nee, geen idee. Ik weet alleen maar dat dit de reden is waarom kleuterjuffen en kinderverzorgsters hun job niet mogen verder uitoefenen. Het is wel zo dat als er aangepast werk is, dat men dan ook aangepast werk moet doen. Maar in een school is dat meestal onmogelijk, hoe dat in kinderdagverblijven gaat weet ik niet.
Ik heb wel geweten welke bacterien het waren, maar dat ben ik ondertussen vergeten omdat dat niet belangrijk was. Ik moest gewoon de administratie regelen zodat er een vervangster kon komen wanneer 1 van de kleuterjuffen zwanger was.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.