Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Treinbegeleider, risicoberoep???

Gestart door janieburton, 30 september 2013, 11:10:55 AM

janieburton

Blijkbaar was het weer prijs gisteren op een trein van Genk naar Brugge.

Er was zowel verbale als fysieke agressie.

In Brussel Noord is de agressor opgepakt.

Gevolg van deze agressie was dat iedereen blijkbaar moest uitstappen en een andere trein nemen.

Waarom niet 2 begeleiders op een trein laten meerijden?

Ik krijg de indruk dat de NMBS het probleem van de agressie niet wil aanpakken(vorige zaterdag 21 september was het ook al prijs)
 

Jurgen

Jij volgt het nieuws blijkbaar ook niet hé. Op risicolijnen wil men twee begeleiders gaan inzetten om dit soort voorvallen te voorkomen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

Citaat van: Jurgen op 30 september 2013, 11:23:48 AM
Jij volgt het nieuws blijkbaar ook niet hé. Op risicolijnen wil men twee begeleiders gaan inzetten om dit soort voorvallen te voorkomen.

Ik bedoel gewoon op alle lijnen 2 begeleiders.

Wie of wat bepaald of een lijn een risicolijn is?

Ik denk dat in de huidige context alle lijnen risicolijnen zijn geworden.
 

rgp

#3
Janie,

Op alle lijnen twee begeleiders ?  Hoeveel extra personeel denk je nodig te hebben ?  het wordt nu al krabben om genoeg treinbegeleiders te hebben !

En voor wat ?  Om agressie tegen te gaan ?  Daar zijn andere middelen voor !
1° Een werkende justitie zonder al te veel "verzachtende" en "sociale" maatregelen
2° Een maatschappelijke verantwoordelijkheid: als er zo ene van zijn agressief wordt, dat er dan gewoon 3-4 man rechtstaat en die treinbegeleider steunt (gewoon door te laten zien dat je er ook bent).  Die onnozel mannekes zullen dan wel rap inbinden.  Maar ja dan moet men zelf kl**ten aan zijn lijf hebben en geen duizend en één uitvluhrten zoeken.

Even nog dit: een drietal jaar geleden heb ik een treinbegeleider beschermd tegen een bende dolgedraaide reizigers die "dachten" dat de treinbegeleider de schuld was van een te korte trein.

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 30 september 2013, 12:59:32 PM
  Daar zijn andere middelen voor !
1° Een werkende justitie zonder al te veel "verzachtende" en "sociale" maatregelen
Roland

Je hebt 100% gelijk RGP maar..........

Justie werkt niet
Politie heeft andere prioriteiten
Securail kan ook niet overal zijn en is volgens mij zwaar onderbemand

Citaat van: rgp op 30 september 2013, 12:59:32 PM
Janie,

Op alle lijnen twee begeleiders ?  Hoeveel extra personeel denk je nodig te hebben ?  het wordt nu al krabben om genoeg treinbegeleiders te hebben !

Roland

Waarom kan men niet genoeg treinbegeleiders vinden?
Is het loon niet goed?
Zijn de voordelen niet goed?
Zijn de solicitanten niet van het juiste niveau?

Of legt men de lat te hoog?
Als men mensen met een universitair diploma  wilt als treinbegeleider ga je die misschien tijdelijk wel vinden maar die zullen niet lang treinbegeleider blijven want de moment dat ze hun universitair diploma ten gelde kunnen maken vertrekken ze naar een ander bedrijf.

Maak van alle treinbegeleiders securail veiligheidsmensen(dan kunnen ze wettelijk een peperspray gebruiken) en geeft ze een opleiding gevechtskunsten.




 

bollen neus

Das allemaal praat tegen de vaak, een dief en crimineel staan immers altijd één stappeke verder dan die aan de andere "goede" kant , das al eeuwen zo. ik zal u zeker nie tegenhouden als ge je geroepen vind om die job daar direct te gaan doen tjé.

ward

Vanmiddag was het weeral eens van dat in Antwerpen Centraal..
Het triestige van al vind ik dat het dan gaat over (meestal) schamele bedragen van enkele euro's..
Waarom dan zoveel agressie? Als ze je pakken zal het veeeel meer kosten..
Maar daar zit het probleem.. 'ALS' ze je pakken, en zelfs dan nog..

Mvg  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

janieburton

Citaat van: bollen neus op 30 september 2013, 18:15:21 PM
Das allemaal praat tegen de vaak, een dief en crimineel staan immers altijd één stappeke verder dan die aan de andere "goede" kant , das al eeuwen zo. ik zal u zeker nie tegenhouden als ge je geroepen vind om die job daar direct te gaan doen tjé.

Men zegt altijd maak van uw hobby niet uw beroep.

Nu deze namiddag in Antwerpen Centraal:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130930_00767095
 

bollen neus



Jurgen

Hahaha, Rian toch, die spelletjes heb ik vroeger ook gespeeld. Ik heb nog nooit iemand op zijn neus geslagen en ik heb ook nog nooit die drang gevoeld.

Die spelletjes zijn dus zeker niet het probleem, de opvoeding, dat is het probleem. En dat het gerecht zijn werk niet doet is een al even groot probleem. Zij doen ook maar wat ze kunnen met de middelen die ze hebben natuurlijk, maar toch.
Als je al maar een derde van je straf moet uitzitten in de gevangenis, maar wel beboet wordt omdat je een broodje zit te eten voor een kerk, dan is er iets serieus mis met het systeem.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

Citaat van: Jurgen op 30 september 2013, 19:04:46 PM
Hahaha, Rian toch, die spelletjes heb ik vroeger ook gespeeld. Ik heb nog nooit iemand op zijn neus geslagen en ik heb ook nog nooit die drang gevoeld.

Die spelletjes zijn dus zeker niet het probleem, de opvoeding, dat is het probleem. En dat het gerecht zijn werk niet doet is een al even groot probleem. Zij doen ook maar wat ze kunnen met de middelen die ze hebben natuurlijk, maar toch.
Als je al maar een derde van je straf moet uitzitten in de gevangenis, maar wel beboet wordt omdat je een broodje zit te eten voor een kerk, dan is er iets serieus mis met het systeem.
Ik ben ervan overtuigd dat 95% van alle zinloos geweld in verband te brengen is met bovenstaande... Namelijk zij die het verschil tussen spel en realiteit niet meer kunnen onderscheiden doen dergelijke zaken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

chef garde

Niet enkel treinbegeleider is een risicoberoep.  Ook als agent of leraar krijg je niet vaak meer het respect dat je 15 à 20 jaar wel kreeg.  Je geaardheid is ook vaak de reden om slaag te krijgen, enz enz enz ...

Justitie doet inderdaad zijn werk niet, het systeem deugt aan geen kanten.

Anderszijds ligt het ook aan ons allen.  Waar we 15 à 20 jaar geleden na het werk of in het weekend nog een pint gingen drinken, een sigaret paften en wat moppen vertelden, dan zitten we nu met een immens tijdsgebrek, want we moeten thuis twitteren, Playstation spelen, Wii'en, facebooken, modelspoormagazine forumen, en dergelijke meer ... 

We hebben de "sociale media", maar kunnen niet meer sociaal met mekaar omgaan, er wordt niet meer gepraat met mekaar, er zijn steeds meer mensen die niet meer kunnen praten, en wie niet deftig kan praten, die gebruikt zijn vuisten ...

janieburton

Citaat van: Jurgen op 30 september 2013, 19:04:46 PM
Als je al maar een derde van je straf moet uitzitten in de gevangenis, maar wel beboet wordt omdat je een broodje zit te eten voor een kerk, dan is er iets serieus mis met het systeem.

Daar heb je een punt.

 

vanmiegroet

Ik dacht het nog lang ging duren maar Rian was de eerste om iets te steken op spelletjes.
Nu ik speel GTA al lang en ik heb nog nooit iemand geslagen.

Het is de huidige tendens om alles op games te steken, vroeger de TV en nu de games.
Wat veel mensen niet begrijpen is dat GTA een goede uitlaatklep is.

Probeer het eens en wedden dat je niet wilt stoppen?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer