Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Perronhoogte t.o.v. bovenkant spoorstaven (HO)

Gestart door NowWhat, 25 september 2013, 13:16:52 PM

NowWhat


ik meen me te herinneren als ooit eens op het oude forum iets gelezen te hebben over perronhoogtes in HO, maar de zoek-functie hier kan het niet terugvinden (of ik tik verkeerde zoekwoorden ... :o)

in alle geval, ik zoek naar de hoogte van Belgische perrons (TP-III - IV) ... best uitgedrukt in mm als het verschil tussen bovenkant spoorstaaf en niveau van de boordsteen van het perron.

alvast dank!

 


argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Metpetergaathetbeter

valt te bezien je hebt in het echt ook perrons van verschillende hoogtes!
Groeten Peter ;)

Klaas Zondervan

In NEM102 kun je zien wat de maximale hoogte is.
11 mm voor reizigersperrons (H1) en 14 mm voor goederenperrons (H2).

Verder ken ik geen getallen voor Belgische perrons. Ik weet wel dat er grote verschillen zijn. Op plattelandsstationnetjes heb ik perrons gezien die maar net 10 cm hoger waren dan bovenkant spoorstaaf, op grotere stations zie je perrons die meer dan 50 cm hoog zijn.
Om een indruk te krijgen zou je in het echt of op foto's kunnen bekijken hoe hoog het perron ligt t.o.v. een trein die er naast staat.

Metpetergaathetbeter

bij ons in de club hadden wij vrij hoge perrons(hoogte die je in het echt zou kunnen vergelijken dat de hoogte van de wagenvloer en het perron dezelfde was, dan dien je wel op te letten met de breedte van loc en wagons, wij namen de breedste wagon en namen die als referentie ! Deze was goed totdat er een wietie(hier ook of het forum) kwam met een veel te breedte Fleischmann, die schuurde dan de perrons af en wij wachten nog steeds op de afwerking met witte verf !  ;D ;D ;D ;D ;D ;DGroeten Peter ;)

doomslu

Roland schreef in 2005 (zie hier http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,727.msg10820.html#msg10820):

Lage perrons: 29 cm boven rail
Middelhoge perrons: 55 cm
Hoge perrons: 76 cm

Omrekenen naar uw schaal natuurlijk...

(gevonden via de zoekfunctie  ;))
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Toch heb ik wel perrons gezien die nog lager waren dan die 29 cm, b.v. in Eichem: klik

ysbeer

Als je nu eens een personen wagen van jou merk neer zet en kijkt op welke hoogte de minireizigers nog christelijk kunnen uitstappen dan werkt dat volgens mij het beste.

Het absoluut omrekenen van 1;1 naar 1;87 heeft al veel verdriet gegeven.
De hele modeltrein is een compromis.
wim

NowWhat


bedankt voor alle reacties ...

én effectief, ik vermoedde wel ergens dat er nog iets op het "oude forum" stond ;)

in alle geval, de links naar theorie en praktijk geven wel een beetje aan de dé hoogte niet bestaat. om even te reageren op het laatste bericht ... het was precies vanuit de vaststelling dat een perron dat past voor bv. TEE rijtuigen van märklin, te hoog of te laag is voor de L-rijtuigen van goovers of de K1 van olaerts ... enz enz ...
dus vandaar mijn zoektocht naar een "goede hoogte".

 

OlivierV

#10
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 september 2013, 15:16:48 PM
bij ons in de club hadden wij vrij hoge perrons(hoogte die je in het echt zou kunnen vergelijken dat de hoogte van de wagenvloer en het perron dezelfde was, dan dien je wel op te letten met de breedte van loc en wagons, wij namen de breedste wagon en namen die als referentie ! Deze was goed totdat er een wietie(hier ook of het forum) kwam met een veel te breedte Fleischmann, die schuurde dan de perrons af en wij wachten nog steeds op de afwerking met witte verf !  ;D ;D ;D ;D ;D ;DGroeten Peter ;)
Wietie meldt zich

- Perrons schuurden verf af van deze te brede locs.
- Perronranden zijn al een keer geverfd geweest, althans toch de zichtbare, maar dat biesje moet ik nog een keer voor zien.

Verder in het echt zijn er lage en hoge perrons, de perrons in Antwerpen-C zijn vrij hoog en bv. in het dichtstbijzijnde station (Wichelen) zijn ze erg laag, maar volgens mij zijn die dan ook al meer dan enige jaren oud.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Olivier, ik wist dat je niet kon weerstaan !  ;D
Groeten Peter ;)

ERVIN

Ik heb een rijtuig of treinstel genomen als referentie , en heb dan gekeken naar de hoogte van een " echte" trein aan het perron en kwam dan tot dit resultaat.

Het echte perron.



En het model.