Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Piko digitaal vs de Roco/Fleishman MM

Gestart door Stieven76, 04 september 2013, 13:00:34 PM

Stieven76

Hi,

Ik zou van een medeforumlid een Piko digitale controller kunnen kopen voor een leuke prijs. Persoonlijk ging mijn voorkeur altijd uit naar de Roco MM, ook omdat ik Piko Digitaal totaal niet ken  :)

Nu ben ik toch eens benieuwd naar de kwaliteit en mogelijkheden van de Piko tov de MM. Kan er iemand zijn ervaringen met beide delen?

Dit topic trekt een beetje op enkele andere al gaat het hier wel specifiek over Piko digitaal en de Roco/Fleishman MM.
Andere centrales zoals de IntelliBox, eCos, TwinCenter (niet meer ondersteund dacht ik) vind ik persoonlijk te duur en overkill voor mijn kleine module.

Best ook wel even meegeven dat al mijn locs (een 3 tal  ;D) analoog en DC zijn.

Stieven

dani

sowieso ga je die loks moeten ombouwen naar digitaal.  Ik ken daarvoor een goed en goedkoop adresje....  Ergens in Aalst, namelijk.
We spreken op een avond of in het weekend eens af , dan kan je (zoals ik al lang had beloofd) eens naar mijn bouwprojecct komen kijken en kunnen we tegelijk die lokjes digitalisationizeren, en krijg jij gratis een snelcursus lok-ombouw.

De persoon van wie je de Piko kan kopen, heeft denk ik nu een MM in zijn bezit, en die kan je dus al zijn ervaringen tot nu toe uitleggen denk ik.   (het gaat om de piko Digi-1 met infrarood afstandsbediening van Rudy vermoed ik zo in stilte ?)

Als je even de zaken bekijkt dan zie je dat de Piko een aantal beperkingen heeft, namelijk je kan max 4 loko's tegelijk besturen en 4 groepen magneetartikelen  (bvb wissels).    Verder denk ik niet dat je met de Piko  enige CV's kan programmeren in je decoders terwijl dat met de MM wel kan.  Natuurlijk kan je altijd bij een vriend of gebuur terecht voor dat programmeren dus da's nie erg.    De Piko is volgens mij een handig "instap modelletje "om gewoon digitaal te rijden en de dingen te leren ontdekken, later groei je dan door naar bvb een Multimaus, een intellibox, een Z1 of een ESU central of zo, of ga je met de PC gaan sturen.

Volgens mij kan je met die Piko best wel even verder voor nu, met een eenvoudige modulebaantje.   Je kan dan geen super spectaculaire dingen doen, maar je bent anderzijds ook geen bakken vol geld kwijt.   Ik zou zeggen : "gaan".  Tenzij je kiest voor de iets duurdere aanpak (ook nog best te doen in vergelijking met bvb een Ecos) en toch naar de MM gaat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Ik zal dan maar als eerste reageren zeker,
niet uit eigenbelang,maar om medeforumleden een duidelijke kijk op de zaak te bieden.
De MM heeft meer mogelijkheden,zoals het wijzigen van cv's en meer funkties kunnen aanspreken.
daarin moet de Piko dus onderdoen.
Daarover hadden we het in een ander topic reeds.
Daartegenover vind ik de Piko ,die draadloos is,gebruiksvriendelijker vanwege zijn eenvoud,je kan 4 locs tegelijkertijd bedienen en ook wissels.
Er staan voor het ogenblik een 15tal loc's op mijn baan,en ik kan ze allemaal laten werken,maar er slechts 4 tegelijkertijd opslaan,de andere adressen moet ik één  per één oproepen.
4 loc-s tegelijkertijd laten rijden op één "huiskamer/zolderbaan tegelijk rijden,dat is toch al heel wat.
Je kan tot 999 loc-adressen opslaan,dus waar schiet hij eigenlijk nog te kort?
Wat doe je bij het overschakelen naar een andere loc met de stand van de draaiknop bij de MM?
Dit euvel vind je niet bij de Piko.

Ik bezit nu voor het ogenblik nog de twee,en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat de aankoop (81€)van de MM overbodig was,gezien het mij maar enkel ging om een paar (bij)geluiden van een sounddecoder.
Al mijn loc's (op één na) zijn nu uitgerust en afgesteld,dus wanneer ga ik die extra funkties van de MM nog eens nodig hebben?

Rudy

Rangeerduivel

Voorbijgestoken,maar in de positieve zin!

Bedankt Dani,lees ook mijn reactie en je zal zien dat ze op veel punten overeenstemt met die van jou ;)

Rudy

OlivierV

Met die draaiknop wet betreft overgaat tot het sturen van een andere loc.

Je doet bv loc 6204 rijden, volle planché en trek je er niks meer van aan. Dan met de pijltjes ga je in de bib bv naar 2024 en laat je die rijden, loc 6204 blijft dan ook gewoon verder rijden. Kom je terug via de bib of locadres intikken bij 6204, dan blijft die doen wat je hem het laatst opgedragen hebt tot het moment dat je aan de knop begint te draaien en functietoetsen begint in te tikken.

Persoonlijk heb ik van mijn multimaus aankoop nog geen seconde spijt gehad.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

De piko mankeert een draaiknop en een lcd display, je hebt geen idee welke loc je eigenlijk bedient...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: conducteur op 04 september 2013, 15:04:44 PM
De piko mankeert een draaiknop en een lcd display, je hebt geen idee welke loc je eigenlijk bedient...
De draaiknop is nog het minste, het lcd daarentegen...

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 04 september 2013, 15:14:56 PM

4 locs,die programmeer je op a,b,c,en d
Niet moeilijk om te onthouden welke op wat geprogrammeerd staat, zolang je geen 90 jaar oud bent,
Eenieder die het meent te weten nodig ik hier uit voor een demo die mijn beweringen zal staven.

Het is gewoon een kwestie van gewoonte om er mee te werken.

@Olivier,laat loc 6224 eens op halve snelheid rijden,bedien dan een andere loc,en als je dan terug keert naar loc 6224,vind ik het moeilijk om de draaiknop op de exact zelfde plaats te zetten om de loc aan zijn op dat ogenblik rijdende snelheid op te vangen.

Volg je....? ;)

grtn Rudy

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 04 september 2013, 20:15:01 PM
Citaat van: OlivierV op 04 september 2013, 15:14:56 PM

4 locs,die programmeer je op a,b,c,en d
Niet moeilijk om te onthouden welke op wat geprogrammeerd staat, zolang je geen 90 jaar oud bent,
Eenieder die het meent te weten nodig ik hier uit voor een demo die mijn beweringen zal staven.

Het is gewoon een kwestie van gewoonte om er mee te werken.

@Olivier,laat loc 6224 eens op halve snelheid rijden,bedien dan een andere loc,en als je dan terug keert naar loc 6224,vind ik het moeilijk om de draaiknop op de exact zelfde plaats te zetten om de loc aan zijn op dat ogenblik rijdende snelheid op te vangen.

Volg je....? ;)

grtn Rudy
Ik volg je wel hoor, natuurlijk plan ik mij wel volgend jaar nog een muisje bij aan te schaffen zodat ik er eentje als slave heb.

Nu om het met een een uitspraak van jou te zeggen, als je geen 90/alzheimerpatiënt bent dan lijkt me dat geen probleem de snelheid een beetje te onthouden, hoe beter je je locs kent hoe beter je jezelf een weg wijst in hun snelheid. ;)

Groet
De jongeheer zonder hoed.

Rangeerduivel

[quote

Nu om het met een een uitspraak van jou te zeggen, als je geen 90/alzheimerpatiënt bent dan lijkt me dat geen probleem de snelheid een beetje te onthouden, hoe beter je je locs kent hoe beter je jezelf een weg wijst in hun snelheid. ;)

Groet
De jongeheer zonder hoed.
[/quote]

Je bent er bijna!

Bij de piko moet je de snelheidsregeling niet onthouden,je hebt daar enkel druktoetsen,géén draaiknop.
Je onthoudt enkel op welke cijfer je de betreffende loc geprogrammeerd hebt,A,B,C of D,zo simpel als dat.

;) :P :P :P