Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

SuSke

Koen,
Betonnen steunmuren krijgen nooit een "deksteen".
Ikzelf zou de muren veel lichter maken als basiskleur en daarna de verwering opbrengen in verschillende lagen.
Eigenlijk vertekken van de kleur van vers beton en dan met grijze en beige-grijze tinten de verwering.
Het klopt dat sommige muren echt bijna zwart zijn, maar dat zijn alleen maar de delen die echt nat kunnen worden.
Het vuil wordt dan door het beton cappilair opgezogen met het water en wordt bijna niet meer uitgewassen.
De bovenzijde krijgt sowiewo ook te maken met mosgroei.
De onderzijde heeft ook beperkte mosgroei en voornamelijk last van opspattend vuil (brijn-grijze tint).
Hou ook rekening met het inwaaien van regenwater tegen de wanden in je tunnel. Je krijgt hierdoor zeer plaatelijk een donkerdere streep die de grens is tussen altijd droog en altijd nat, een soort van schemerzone - soms nat dus.
Daarna kan je accenten leggen met dry-brushen en pin-washes.

Om je een idee te geven, de betonmuur op Vaerwegh Dok en de zijpanelen van de betonnen brug hebben zo ongeveer tussen de 7 à 10 laagjes gekregen.

20160830_220139 by Frans Peeters, on Flickr
20151017_134658 by Frans Peeters, on Flickr

Voor de invloed van de verlichting zou ik me nu niets aantrekken, laat het licht zijn werk doen.

Succes ermee en laat je resultaten hier gerust zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Bedankt voor de info, Frans.
Ik denk dat ik best opnieuw begin. Beter een keer te veel proberen dan steeds op dezelfde fout te moeten kijken om dan uiteindelijk toch nog opnieuw te moeten beginnen.
Ik denk dat ik bij gelegenheid het grote voorbeeld nog maar eens in detail ga bestuderen  :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

loebaske


Weeral iets dat ik weet Frans, leer nog elke dag bij...merci voor de uitleg.

Koen

Nog even een teststukje gemaakt voor het schilderen van betonstructuur. Vreeeeselijk  :-[.
Het trekt meer op een stukje waar ik mijn verfborstels op heb uitgekuist  :'(.
Teveel vlekken, te grote contrasten, ...
Echt geen gemakkelijke opdracht om een juiste impressie van een betonnen muur te creëren. Frans, chapeau man. Ik wist niet dat dit zo moeilijk was!

Nooit te oud om te leren

modelbaanHO

Toch vind ik dit al meer dan een behoorlijk resultaat.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Ja Koen , het is inderdaad niet zo simpel als het lijkt , ik heb op mijn goederenlijn een vuile muur proberen na te bootsen , het zou kunnen dat dit niet geheel de werkelijkheid is qua vuilafzetting ( Misschien dat Suske hier meer over kan vertellen?  ;) ) , en op foto lijkt het allemaal iets donkerder , maar deze wilde ik je toch even laten zien. ;)

Gemaakt uit architectenkarton van 3mm dikte , en veel lagen verf.




Koen

@Luc,

Wanneer ik de foto bekijk, heb ik niet echt het gevoel dat ik naar een betonnen muur kijk.
Ik ga het even laten bezinken en een van de dagen nog maar eens een nieuwe poging ondernemen. Oefening baart kunst zeker  ::).

@Erwin,

Dit ziet er veeeel beter uit . De verwering en de afzetting van vuil op de betonnen constructie ... je moet het maar doen. Knap werk. Ik vrees dat ik nog veel zal mogen oefenen  ???. Ik heb een vaag vermoeden dat ik teveel kleuren gebruik (licht grijs, donker grijs, groen, licht bruin en wit).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Koen en Erwin, ziet er in beide gevallen al goed uit.

Koen,
Zet er eens een vleugje zacht geel of grijs gemengd met een klein beetje beige mee door.
Iedereen denkt dat beton per definitie grijs, maar de kleur varieert zeer sterk in functie van de hoeveelheid en type cement en welke toeslagstoffen (zand en grind/steenslag) er gebruikt zijn. Ook de nabehandeling van het beton, het type bekisting, de voorbereiding van de bekisting, het moment van ontkisten hebben allemaal een invloed op de kleur van beton.
En dan zwijgen we nog maar van de weersomstandigheden en blootstelling daar aan.
Er is dus eigenlijk geen echte "beton"kleur.

Vraag me dus niet om éénzelfde muur te schilderen op Vaerwegh Dok, want dat lukt mij ook niet, wel een die er dicht tegen aan ligt, maar zeker niet in dezelfde kleur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Vind de kleuren zeker niet slecht Koen, het enige wat ik aan kan merken is dat je waarschijnlijk toch iets meer verticaal zou moeten werken, van top naar bodem. De diagonale streperigheid geeft je wat meer het lijkt niet op beton gevoel. Verder gaan met wat washes en filters zou ik zeggen..

Koen

@Frans,Martin,

Bedankt voor alle tips. Als ik vanavond tijd heb, ga ik nog eens een nieuw proefstuk maken. Volharden in de boosheid  ;D.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Powered By Diesel

Muur ziet er betonachtig uit, enige wat ontbreekt om het 'echter' te maken is graffiti. De betonnen muren en bruggen zonder bezoek van clandestiene schilders zijn dun gezaaid.
running on heavy fuel

Koen

#476
@ Wim,

In België is dit inderdaad zo maar in Frankrijk valt dit nog goed mee. Daar vind je nog veel bruggen en tunnels die niet beklad werden.

Intussen is de grondlaag voor het nieuwe proefstuk gezet. Donderdag start ik met een nieuwe poging tot verwering.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Michael

Koen de aanhouder wint, het lijkt allemaal zo makkelijk als je de resultaten van anderen ziet, maar daar staat meestal de voorgeschiedenis niet bij. Succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Citaat van: Koen op 06 september 2016, 12:59:28 PM
... Als ik vanavond tijd heb, ga ik nog eens een nieuw proefstuk maken. Volharden in de boosheid  ...

Beton schilderen is ook bij mij een nachtmerrie. 
Komt nooit goed ...
Ik volg met veel belangstelling !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

@Michaël,

Dit is inderdaad zo. Het is niet altijd prettig om voor de zoveelste keer opnieuw te moeten beginnen maar als je beter wil worden in wat je doet ...

@ Jean,

Bij mij ook  ;D


Ik heb gisteren de basislaag reeds gezet. De rest is voor donderdag (vanavond muziekles). Ik hou jullie op de hoogte.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren