Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

PDA

Gestart door janieburton, 22 augustus 2013, 14:32:47 PM

janieburton

En dat papier wil ik vermijden met mij wat te moderniseren
 

Jurgen

Misschien moet je eerst eens een computercursus volgen zodat je jezelf meteen helemaal kan moderniseren?  ;D

Nee, serieus, als je een computer hebt moet je Excell maar eens uitproberen, het is makkelijker dan je denkt hoor. Er bestaan zelfs online cursussen om ermee te leren werken.
Ingewikkelde formules heb je eigenlijk niet nodig voor zo'n inventaris.

Een voorbeeld van zo'n gratis cursus vind je hier.


@ Olivier: Zelf heb ik er het merk ook bij staan, ik veronderstel dat dit bij jou in kolom A staat?
Daarnaast heb ik ook de gemiddelde verkoopprijs op Ebay, de adviesprijs en voor Märklinmodellen de Kollprijs erbij staan. Ik heb ook een kolom met opmerkingen waarin ik dingen plaats zoals de oplage van een model, al dan niet exclusief, heeft het model een foutief nummer, beschadiging,...
De locatie heb ik er dan weer niet bij staan, dat is altijd bij mij thuis. OVP heb ik er ook niet bij staan, normaal koop ik alleen maar modellen met de originele verpakking. Maar dat is uiteraard eigen keuze.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

hmmmmm... dit draadje bezorgt me ideetjes voor het uitbreiden van mijn treindatabase !    (die ik heb ontwikkeld in MS Access)
O.a.  de "koll" waarde en de "OVP"  zijn dingen waar ik nog neit bij stil gestaan had en die ik toch eens ga toevoegen.

Wel heb ik al es gekeken naar de  "betaalde" en "huidige" waarde en gemerkt dat ik in 2,5 jaar tijd al een beetje   "winst" heb omdat bepaalde modelletjes doorgaans nu meer waard zijn op eBay en derglijke dan wat ik er aan heb gespendeerd.    grappig eigenlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 23 augustus 2013, 11:05:58 AM
Misschien moet je eerst eens een computercursus volgen zodat je jezelf meteen helemaal kan moderniseren?  ;D

Nee, serieus, als je een computer hebt moet je Excell maar eens uitproberen, het is makkelijker dan je denkt hoor. Er bestaan zelfs online cursussen om ermee te leren werken.
Ingewikkelde formules heb je eigenlijk niet nodig voor zo'n inventaris.

Een voorbeeld van zo'n gratis cursus vind je hier.


@ Olivier: Zelf heb ik er het merk ook bij staan, ik veronderstel dat dit bij jou in kolom A staat?
Daarnaast heb ik ook de gemiddelde verkoopprijs op Ebay, de adviesprijs en voor Märklinmodellen de Kollprijs erbij staan. Ik heb ook een kolom met opmerkingen waarin ik dingen plaats zoals de oplage van een model, al dan niet exclusief, heeft het model een foutief nummer, beschadiging,...
De locatie heb ik er dan weer niet bij staan, dat is altijd bij mij thuis. OVP heb ik er ook niet bij staan, normaal koop ik alleen maar modellen met de originele verpakking. Maar dat is uiteraard eigen keuze.

Fabrikant staat bij mij inderdaad in kolom A. Ovp, er zij enkele wagons die dat niet hebben en de locatie is omdat het soms gebeurt dat een hele sleep voor enkele weken op de clubbaan blijft staan.

Qua prijs is voor mij enkel de prijs die ik er zelf voor betaald heb belangrijk, wanneer ik iets verkoop, dan zoek ik snel even op wat de prijs is.

Eventuele bijzonderheden staan bij de beschrijving, zoals bv een wagon die is uitgerust met sluitlicht, of wagens die in een set zitten.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Ah, maar ik maak per wagen een lijntje, ook als ze in een set zitten. Het artikelnummer staat vooraan en krijg dan een samengevoegd lijntje waardoor het gecentreerd tussen de lijnen van mijn wagens komt te zitten. Snap je?

Lijn 1, 2, 3 en 4 zijn bijvoorbeeld set 149776 (M4-rijtuigen) van Lima. Kolom 1 bevat dan het artikelnummer waarbij lijnen 1 tot 4 samengevoegd zijn. Kolom 2 bevat dan in lijn 1 de omschrijving van wagen 1, lijn 2 wagen 2 enz. Extra info is op die manier leeg en de wagennummers kunnen achter de omschrijving van de wagen op hun eigen lijntje. De kolom "Aantal" is dan ook weer gecentreerd over de 4 lijnen omdat ik deze hele set 1 keer heb.

Bij LS Models doe ik net hetzelfde, maar omdat iedere doos zijn eigen nummer heeft zet ik bij artikelnummer wel iedere keer 12005.1 in rij 1, 12005.2 in rij 2 enz met de juiste omschrijving erachter. Het aantal blijft wel samengevoegd omdat ik deze set ook weer 1 keer compleet heb.


Herstellingen worden niet in mijn inventaris opgenomen, dat kan ik eventueel terugvinden in mijn file met aankopen en uitgaven. Dat is een inventaris per jaar met (sinds 2009) exacte datum van uitgave, eventueel artikelnummer en summiere omschrijving. Hierin wordt alles opgenomen dat met de hobby te maken heeft, dus ook de aankoop van hout voor de modelbaan bijvoorbeeld.



@ Janie: In mijn inventaris staan alleen maar modellen die ik echt in mijn bezit heb, of degene die besteld zijn en waarvan ik dus zeker ben dat ik ze op een dag wel zal hebben.
De modellen die ik niet heb, tja, die zoek ik op beurzen en daarvan weet ik dus dat ik ze niet heb. Ik hou wel voor mezelf een lijst bij met prijzen van Ebay en als ik een ouder model zoek, dan schrijf ik die gemiddelde prijs op met artikelnummer en omschrijving en neem ik dat mee naar een beurs. Zo heb ik 1 A4-blad met modellen waarbij ook wagennummers genoteerd worden omdat ik zelf verschillende wagennummers zoek. Op de achterkant van mijn blad heb ik ook de wagennummers genoteerd die ik heb omdat die in de minderheid zijn en het op die manier dus makkelijker is om te zoeken.
Stel nu dat ik een bepaalde wagen vind, dan voeg ik gewoon een lijntje toe in mijn Excel file en ik ben klaar.
Die Excelcursus is dus wel een goed idee om eens na te lezen want het gaat je leven een pak makkelijker maken dan wanneer je met een PDA zou gaan werken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Jurgen, de wagons uit setjes krijgen bij mij ook elk hun lijntje, in de beschrijving staat er dan iets in de aard van, set van 3 gklmns (colli). Enfin je hebt het idee. Dit omdat ook de wagennummers in die lijst zitten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Zo kan je het ook doen uiteraard met dan in de opmerking eventuele uiterlijke kenmerken of bij rijtuigen 1ste klasse of 2de klasse. Zolang je zelf weet wat en hoe zal het wel goed zijn hé.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 23 augustus 2013, 13:24:45 PM
Zo kan je het ook doen uiteraard met dan in de opmerking eventuele uiterlijke kenmerken of bij rijtuigen 1ste klasse of 2de klasse. Zolang je zelf weet wat en hoe zal het wel goed zijn hé.  :)

Dat staat bij mij bij type, voor de loks is dat reeks x of type x, naar gelang tijdperk, bij wagons is dat dan I6 B11, daaraan weet ik dat het een tweede klas is want een 1e klas heeft I6 A9. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Ga zeker de link naar de exel cursus bekijken en zeker proberen. Als ik dan op een thuis pc een exel file maak kan ik dan overzetten op een (goedkope)tablet?
 

dani

er bestaan veel gratis apps voor Android die je toelaten om je Excel mee te nemen op je  tablet .

https://play.google.com/store/search?q=excel%20reader

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 23 augustus 2013, 13:42:12 PM
er bestaan veel gratis apps voor Android die je toelaten om je Excel mee te nemen op je  tablet .

https://play.google.com/store/search?q=excel%20reader



Hoi Dani, dank voor de link.
 

dani

no worries, mate ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 23 augustus 2013, 13:42:12 PM
er bestaan veel gratis apps voor Android die je toelaten om je Excel mee te nemen op je  tablet .

https://play.google.com/store/search?q=excel%20reader

Dani,

Blijkbaar zijn die app's alleen te gebruiken met een actieve internetverbinding, en niet off-line.

De app die ik gevonden heb  een soort "inventory" app kan men alleen openen met en actieve verbinding.

Als men op een ruilbeurs is en er is geen internet verbinding dan kan men die app niet openen, nu ik heb ondertussen een 5tal getest(ik heb een tabletje gekocht en een tablet is blijkbaar simpel, want ik kan het blijkbaar bedienen :D ) en alle 5 werken ze niet zonder internetverbinding
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 17 oktober 2013, 00:09:37 AM
Blijkbaar zijn die app's alleen te gebruiken met een actieve internetverbinding, en niet off-line.
Dat is toch een algemene eigenschap van app's?

Jurgen

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 oktober 2013, 10:27:53 AM
Citaat van: janieburton op 17 oktober 2013, 00:09:37 AM
Blijkbaar zijn die app's alleen te gebruiken met een actieve internetverbinding, en niet off-line.
Dat is toch een algemene eigenschap van app's?


Dat is nieuw voor mij. Het is misschien wel een algemene eigenschap, maar algemeen geweten is het dus niet.  ;)

Afin, mijn inventaris zit zo'n beetje in mijn hoofd. Ik weet welke modellen ik heb en welke ik nog wil hebben. De prijzen van veilingen zitten ongeveer in mijn hoofd voor de modellen die ik zeker koop als ik ze tegen kom aan een goede prijs.
De database die ik nu op de computer heb is alleen handig om alle extra dingen bij te houden zoals aankoopprijs, jaar van aankoop enz.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.