Handleiding Fleischmann 6803 Digital-Control

Gestart door Stieven76, 31 juli 2013, 11:29:58 AM

Stieven76

Hi,

Ooit, een 16 jaar geleden had ik zo eens een Fleishmann FMZ systeem gekocht. Persoonlijk voelde ik me daarna wat in de zak gezet aangezien het FMZ kort daarna niet meer aangeboden werd. Waarschijnlijk wou die winkelier zijn laatste doos aan een leek verkopen.  >:( Maar dat is weer een andere discussie. Die winkel in Berchem bestaat ondertussen al jaren niet meer.

Nu wou ik deze set, en dan vooral de locomotief nog eens testen maar ik weet dus niet meer hoe het ding werkt  :-[
Blijkbaar ben ik de handleiding kwijt... Heeft er iemand toevallig nog zo'n handleiding liggen voor de Fleischmann 6803 Digital-Control? Ik denk dat het te oud is om deze op het net te vinden want ik heb gisterenavond een hele tijd aan het zoeken geweest en niets bruikbaars gevonden.

Het is dus deze:

Bron: http://keaygroup.co.uk/mdr/img/p/7498-7782-thickbox.jpg

PietB



Stieven76

Citaat van: Huugooke op 31 juli 2013, 12:41:58 PM
hier kan je de handleiding downloaden:
http://ebookbrowsee.com/digital-control-fmz-fleischmann-6803-pdf-d115196099

Deze zeker NIET doen. Heb ik gisteren gedaan en dan moet je zo'n exe downloaden met alle rommel die je erbij krijgt wanneer je hem installeerd. Gisteren wel wat werk aan gehad om die vuiligheid van mijn pc te krijgen.  >:(

De eerste link zal ik eens bekijken.  :)

Het gaat me vooral over hoe ik de loc met de controller kan koppelen..

Alvast bedankt allemaal voor het mee zoeken :)

Stieven76

CiteerGe moet wel een "woordeke over de grens spreken":
http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/digitalsysteme07.htm

Met Google Translate valt het nog te lezen. Deze link is dan weer meer een beschrijving over het toestel en dat het "niet meer in de maagdelijke handel" verkrijgbaar is.(Die DC6803 ist nicht mehr im Neuwarenhandel zu erhalten. => Google Translate => De DC6803 is niet in de maagdelijke handel te krijgen.)  ;D

Dus ook geen echte 'handleiding'.. Het is natuurlijk al vrij oud. Ik hoop meer dat er iemand zo'n ding nog liggen heeft en eventueel de handleiding eens kan inscannen.

dani

ik heb een donkergrijs vermoeden dat die een gelijklopend iets is als de Märklin DELTA kastjes.


Je kan 4 adressen gebruiken  1,2,3,4    en die correspoonderen dan aan "vaste" digitale adressen in de lok decoders.
Bij De Delta had je de omschakelpuls waarmee je tussen vooruit en achteruit schakelde, bij de deze zal je de "A" en "B" moeten selecteren om dit vooruit-achteruit te sturen.
Er is zelfs sprake van een extra handregelaar voor een 5de lok (net als bij Märklin Delta ook bestond op de aansluitingen I en II achteraan).

Dat lijkt me een logische manier om hier mee om te gaan.  Enkel nog de 4 digitale adressen vinden en klaar...

hier vind je o.a. de kodeertabel voor de decodertjes.
http://www.mobadaten.info/wiki/Fleischmann_Mehrzugsteuerung_FMZ#Dekoder



en misschien vind je hier ook wat nuttig :
http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/fleischmann-digital-control-dc-6803/


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Heb net de volledige gebruiksaanwijzing (in het Duits) aan je doorgestuurd.
Indien er dingen zijn die je graag vertaald wil zijn, laat he me dan maar weten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Stieven76

Bedankt Peter, ik heb het gisteren nog gezien en je ook een mailtje terug gestuurd.  ;)

De handleiding is van de 6803C, dat is een net iets uitgebreidere versie met enkele andere functies. Ik ga van het weekend zeker eens proberen of ik daar iets kan uithalen hoe de control unit in te stellen voor de loc. Op een kaartje dat nog in de startset zat heb ik wel gevonden dat de meegeleverde loc adres 11 heeft.

Dus nu nog enkel uitzoeken hoe ik dat adres kan toewijzen aan één van de 5 presets. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het ding stuk is, maar dat zie ik dan wel  :-\

Stieven

Huugooke

Sorry, ik heb me ook laten "vangen" door die ebook-gangsters!


INFO

Dit is toch gewoon zonde van de tijd en energie die je hier aan besteed.
FMZ, gewoon vergeten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Stieven76

Citaat van: INFO op 05 augustus 2013, 23:02:21 PM
Dit is toch gewoon zonde van de tijd en energie die je hier aan besteed.
FMZ, gewoon vergeten.

Precies of ik moet gewoon alles weg gooien...  :o

Ik ben akkoord met het FMZ gedoe, maar ik wil gewoon weten of de loc nog werkt. Zou moeten, werkte nog toen ik hem in de doos stak. Maar om dat te weten zou ik eigenlijk die DC aan de praat moeten krijgen.
Tenzij, er iemand is met een Fleishmann TwinCenter waar ik de loc eens kan komen testen? Dat is mss ook een oplossing  :)

dani

Citaat van: INFO op 05 augustus 2013, 23:02:21 PM
Dit is toch gewoon zonde van de tijd en energie die je hier aan besteed.
FMZ, gewoon vergeten.
Neen... helemaal niet mee akkoord...  Ik kan maar al te goed begrijpen dat topicstarter hier nieuwsgierig naar is en er het fijne wil van weten.  Zelf zou ik ook zo zijn.     Je mag dan wel met de nieuwste snufjes spelen, vergeet de roots niet :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

INFO

Nu mijn roots liggen in ieder geval niet bij het FMZ concept, systeem, was al achterhaald toen het uitkwam, en heeft nooit gewerkt.

Met de 6803, heb je 4 vaste adressen, op één van die 4 adressen zou de lok moeten reageren, dus gewoon proberen, werkt het niet dan is het gewoon richting kliko of ebay, is ongeveer hetzelfde.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Stieven76

Dan is het nog altijd de vraag of de loc en/of decoder stuk is of de DC.

De DC trek ik me inderdaad niet aan, die kieper ik dan wel in de vuilbak (containerpark). De booster die erbij zat kan ik best nog wel gebruiken.
En de loc zal naar ik vermoed niets mankeren want die is eigenlijk nog zo goed als nieuw, heeft toen amper gereden.

Enfin, ik moet het nog eens proberen en de handleiding die ik van Peter doorgekregen heb eens doorlezen.
Desnoods zoek ik wel iemand in de buurt die een TwinCenter heeft waar ik de loc eens kan testen.

Het is me vooral om de loc te doen. Op de planning staat een MultiMaus, dus dan moet er toch een andere decoder in.

Stieven