Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

treinbesturingssoftware

Gestart door DelticPower, 29 juli 2013, 19:38:02 PM

DelticPower

Hallo Forummers, ben bezig met het aansluiten van mijn bezetmelders. Daarmee doende gaan de gedachten ook naar een programma om de treinen te sturen. In eerste instantie Koploper, maar eens begonnen met een handleiding door te nemen.
Helaas was ik na drie bladzijden de kluts kwijt. Jezus, je ziet door de bomen het bos niet meer, en dan is het nog in het NL.
Iets verder gezocht op internet kom ik uit bij Traincontrol, van Freiwalt. Iemand hier ervaring mee ? Of andere besturingssoftware. Heb eventjes de moed laten zakken.
Groeten Jan

gardevil

Jan,

de moed niet laten zakken zou ik zo zeggen. Koploper is een prima programma, misschien eerst de beginnershandleiding lezen, die is al veel duidelijker dan het 'handboek'

Eens je ermee weg bent sta je versteld van de mogelijkheden.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

er is ook nog iTrain bijvoorbeeld

niet dat ik voorstander van het ene of het andere ben, maar je kan misschien es wat "inlezen" daarin.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Beste Jan,

Elk modelspoor automatiserings programma is ingewikkeld als je alles in één keer probeert te "bevatten", dus er is maar één goede methode: leg een ovaal met 3 rijwegen (dus blokken) en begin, als je dat snapt, dan een inhaalspoor maken en de nodige rijwegen maken, enz.

Traincontroller is voor een beginner net zo ingewikkeld als Koploper, welke centrale rijd je mee?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

PietB

Jan Koploper is niet ingewikkeld, het is veelzijdig.
Maar je moet de filosofie die er achter zit een beetje kunnen doorgronden.
Zoals in de handleiding staat begin met een ovaal en een inhaal/passeer spoor.
Neem die moeite, je zult zien dat het op een gegeven moment compleet duidelijk is.

Vergeet niet het is een gratis programma met een heel grote gebruikesschare die je allemaal kunnen helpen.
Maak gebruik van die wetenschap.

En laat je niet overhalen om andere(koop software of minder gebruikte) spullen te gaan gebruiken.

Echt ik heb in het begin ook gezeten en me afgevraagd waar ik aan begonnen ben.


grt Piet.


Olivier77

Beste Jan,

Ik moet hier vele bijtreden.
Eerst ziet het er heel ingewikkeld uit.
De Maliebaan beginner cursus eens goed doorlezen en ook bij U lukt het ook.
Is bij mij ook gegaan (en nog bij vele anderen)
Koploper is en blijft een zeer goede software.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

janieburton

Heb een vraagje mbt koploper: koploper is toch ontworprn voor 3 rail nl het dedecteren zou moeten gebeuren met de befaamde Marklin schakel rail of vergis ik me.

Indien men detecteert met een schakelrail dan kan dat toch een probleem opleveren als er een rijtuig ontkopelt ttz de loc schakelt de rail en geeft zo een blok vrij maar de ontkopelde wagen staat nog in het blok.
 

PietB

Citaat van: janieburton op 29 juli 2013, 23:04:09 PM
Heb een vraagje mbt koploper: koploper is toch ontworprn voor 3 rail nl het dedecteren zou moeten gebeuren met de befaamde Marklin schakel rail of vergis ik me.

Indien men detecteert met een schakelrail dan kan dat toch een probleem opleveren als er een rijtuig ontkopelt ttz de loc schakelt de rail en geeft zo een blok vrij maar de ontkopelde wagen staat nog in het blok.
Neen koploper is niet alleen voor 3rail..
Je kunt koploper gebruiken met stroomdetectie en ook met massa detectie.
De soort van detectie wordt bepaald door het systeem dat je gebruikt niet het programma.
Een voorbeeld van massa detectie vind je op deze site.
En stroomdetectie wordt bewerkstelligd door de rijstroom van de loc eerst door een weerstand of diodebrug te laten lopen en door de spannigsval een bezetmelder te triggeren.
De communicatie van bezetmelders met de centrale en software is in beide systemen precies het zelfde.

Met een schakelrail kan men een rijtuig of loc die gestrand is missen, met blok bestaand uit een contact rails niet.
grt Piet.

pahasoft

Citaat van: janieburton op 29 juli 2013, 23:04:09 PM
Heb een vraagje mbt koploper: koploper is toch ontworprn voor 3 rail nl het dedecteren zou moeten gebeuren met de befaamde Marklin schakel rail of vergis ik me
Ja je vergist je. Koploper is ontworpen voor Selectrix / Schaal N.

Mvg,
Paul.

janieburton

Citaat van: pahasoft op 30 juli 2013, 06:54:04 AM
Citaat van: janieburton op 29 juli 2013, 23:04:09 PM
Heb een vraagje mbt koploper: koploper is toch ontworprn voor 3 rail nl het dedecteren zou moeten gebeuren met de befaamde Marklin schakel rail of vergis ik me
Ja je vergist je. Koploper is ontworpen voor Selectrix / Schaal N.

Mvg,
Paul.

Dank voor de info.

Omdat veel 3 railers fervente gebruikers zijn van koploper dacht ik dat het ontworpen was voor 3 railers.

Voor mijn baan ben ik nog steeds niet uit of ik de BM modules zou gebruiken van Lenz of toch de stap van in het begin doen met een treinbesturingssoftware(alhoewel ik een probleem heb met een computer gestuurde baan en ik vrees dat de computer de treinen rijdt en niet ik of de gastrijders)
 

DelticPower

""  Koploper is ontworpen voor Selectrix / Schaal N. "" Geen wonder dat het moeilijk is!  :D  Sorry Paul grapje. Je hebt een geweldige prestatie geleverd. Maar omdat het programma steeds doorontwikkeld is, en zo veelzijdig is het voor instappers moeilijker geworden om ermee te beginnen. Maar dankzij Olivier heb ik de "Maliebaan" cursus gevonden. Dit lijkt me een prima cursus om er in thuis te geraken. Hulde aan de ontwikkelaar van deze cursus. Piet (Bossie) ik neem je raad  ter harte, en ga vol goede moed verder en zal proberen door te bijten. Anne W, ik heb een Intellibox, maar rij even de proefstukjes met een lokmaus van Roco.

Alle reageerders bedankt.

Groeten van Jan


PietB

Hallo Jan, welke IB heb je?
Heeft de jouwe een loconet bus?
want dan wordt het aansluiten van S88 bezetmelders op de centrale en de PC met de centrale kinderspel.

grt Piet.

anne w

Beste Janie,

Ik heb zo maar het idee dat alle programma's de mogelijkheid geven om of "seinhuiswachter" of "machinist" te zijn, de mensen die mij kennen weten waar ik mee rijd, voor "seinhuiswachter" is er een speciale optie met de naam (hoe kan het ook anders), "seinhuizen", waarmee je de seinen en wissels zelf kunt stellen, als je het onveilig doet dan wordt de opdracht niet uitgevoerd.

Machinist ben je als je aan de snelheidsknop van de centrale zit, maar dan moet je wel, net als in het echt, de seinbeelden kunnen zien en volgen.

Seinhuiswachter kan nu ook met een tablet/smart-phone, iets voor de jeugd, getuige wat er gebeurde op een tentoonstelling in mei in Den Haag:

Tijdens de Lahntal-dagen hebben twee kinderen (die elkaar niet kenden)
>>> samen gedurende UREN de treinen kris-kras door elkaar heen gestuurd
>>> zonder dat menselijke supervisie nodig was. Draadloos ieder op hun
>>> eigen(van Pa althans) Smart-Phone.

Dus nee, de computer neemt de besturing alleen maar over voor zover jij het wilt, maar zorgt er wel voor dat "menselijk handelen" veilig gebeurt.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

DelticPower

Hallo Piet (Bossie), ik heb de intellibox 65000, met zowel S88 als loknet aansluitingen. Heb contact gehad met Wim Info, (Rosoft) hem verteld wat ik had en wilde. En bij hem enkele zaken gekocht om een stabiel systeem te krijgen. Wil toch met loconet gaan werken, maar dat kan dan ook met mijn S88 bezetmelders.
Moet alleen mijn Intellibox een keer updaten.
Maar heb er nu alle vertrouwen in dat het gaat werken.

Groeten Jan.

PietB

Hoi Jan, van dat loconet krijg je geen spijt.
Temninste ik heb het nog steeds niet, ook mijn pc is via loconet aan de IB gekoppeld.
Werkt prima met Koploper, kan alleen met de geregistreerde versie van iTrain werken.
Ik gebruik ook de spullen van Wim, werken prima.
Als je wilt zien hoe ik het heb opgebouwd kijk dan even naar mijn bouw topic: Polderdam in wording.
Misschien heb je daar wat aan.

grt Piet.