Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Diesel 201010

Gestart door janieburton, 05 juli 2013, 15:21:52 PM

janieburton

Is de diesel met  nummer 201010 met ster op het front, toch de voorloper van de reeks 59 diesels die Roco heeft gemaakt of nog steeds maakt(btw staan deze nog in catalogus?).

Was die uitvoering met ster speciaal voor EXPO 58?
 

OlivierV

201.010

Is een type 201, later werd dat reeks 59 (zo rond '70-'71 en natuurlijk niet alle locs tegelijkertijd).

Die met Congoster is de versie zoals degene die het Patrimonium van NMBS heeft.

Plaatje geleend van degene wiens naam op de foto staat.

Over Expo '58 schildering citaat van op bfoto.be (komt erop neer dat enkele locs de expo '58 schildering kregen omwille van de expo.

De 55 locomotieven werden afgeleverd in een zeer sierlijke huisstijl van twee tinten groen, met gele sierlijnen en een grote, gele, drietandige ster op de fronten. Deze schildering werd al snel aangepast: de bovenste punt van de ster werd weg geschilderd. Toen in 1958 de wereldtentoonstelling Expo '58 in Brussel werd gehouden, werd besloten de daartoe toegewezen loc 201.001 (welke toevallig toen in revisie was) te voorzien van een nieuwe kleur. De loc werd donkergroen, met twee mintgroene banden die aan de voorzijden sierlijk in elkaar overliepen. Enkele 201's die op dat moment in de Centrale Werkplaats waren, kregen deze schildering ook. Deze hield het uit tot 1963-1966.

Plaatje van internet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

#2
Dank  je voor de informatie.

Besluit: de Congodster = de expo 58 versie

verbetering aangebracht aa tekst
 

OMC

Ergens tussen '82 en '88 heeft de 201.010 die livrei teruggekregen vermoed ik. Toen was het al duidelijk dat deze loc mogelijk bewaard zou worden heb ik me laten vertellen. In tegenstelling tot de 5941 van TSP, die zelfs nog verhuurt werd aan Frankrijk voor de aanleg van de HSL spoorlijn samen met enkele soort genoten, in totaal met een stuk of 8 dacht ik.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

OlivierV

Citaat van: janieburton op 07 juli 2013, 01:06:38 AM
Dank  je voor de informatie.

Besluit: de Congodter = de expo 58 versie
*Congoster is originele livrei, expo '58 schildering is die met b-monogram op de voorkant.

Maar dan vraag ik mij af wat die livrei met die zwaluw op de kop is, dat is ook tpIII, morgen eens opzoeken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Sicco

Citaat van: OMC op 07 juli 2013, 02:38:54 AM
Ergens tussen '82 en '88 heeft de 201.010 die livrei teruggekregen vermoed ik. Toen was het al duidelijk dat deze loc mogelijk bewaard zou worden heb ik me laten vertellen. In tegenstelling tot de 5941 van TSP, die zelfs nog verhuurt werd aan Frankrijk voor de aanleg van de HSL spoorlijn samen met enkele soort genoten, in totaal met een stuk of 8 dacht ik.
1988 op precies te zijn  :)

LocoRob

Citaat van: OlivierV op 07 juli 2013, 03:25:44 AM
Citaat van: janieburton op 07 juli 2013, 01:06:38 AM
Dank  je voor de informatie.

Besluit: de Congodter = de expo 58 versie
*Congoster is originele livrei, expo '58 schildering is die met b-monogram op de voorkant.

Maar dan vraag ik mij af wat die livrei met die zwaluw op de kop is, dat is ook tpIII, morgen eens opzoeken.

Inderdaad, tijdperk III. Deze vereenvoudigde schildering (snor of zwaluw) werd ingevoerd vanaf 1 april 1960.

Groetjes,
Robby.
Greetz,
Robby

bollen neus

Citaat van: janieburton op 05 juli 2013, 15:21:52 PM
Is de diesel met  nummer 201010 met ster op het front, toch de voorloper van de reeks 59 diesels die Roco heeft gemaakt of nog steeds maakt(btw staan deze nog in catalogus?).

Was die uitvoering met ster speciaal voor EXPO 58?

Ik denk dat ROCO deze nooit in deze vormen heeft uitgebracht , meestal waren het mensen die deze machines zelf omspoten. Marklin en Trix hebben wel deze reeksen gemaakt, snor, ster en halve ster en als laatste met de B op.Zeker ben ik er echt geen 100% van maar nu zal je echter geen meer vinden in catalogus hoor.

OlivierV

Citaat van: bollen neus op 07 juli 2013, 10:46:31 AM
Citaat van: janieburton op 05 juli 2013, 15:21:52 PM
Is de diesel met  nummer 201010 met ster op het front, toch de voorloper van de reeks 59 diesels die Roco heeft gemaakt of nog steeds maakt(btw staan deze nog in catalogus?).

Was die uitvoering met ster speciaal voor EXPO 58?

Ik denk dat ROCO deze nooit in deze vormen heeft uitgebracht , meestal waren het mensen die deze machines zelf omspoten. Marklin en Trix hebben wel deze reeksen gemaakt, snor, ster en halve ster en als laatste met de B op.Zeker ben ik er echt geen 100% van maar nu zal je echter geen meer vinden in catalogus hoor.

De Marklin's en Trix-en vind je soms te koop aangeboden, momenteel staat er hier toch bij te koop een mat congoster aangeborden.

Wat je wel ook soms op beurzen vindt zijn de artisanale omschilderingen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Heeft iemand foto's(model en/of echte loc) van de expo 58 schildering?
 

janieburton

Citaat van: OlivierV op 07 juli 2013, 11:55:52 AM
Citaat van: bollen neus op 07 juli 2013, 10:46:31 AM
Citaat van: janieburton op 05 juli 2013, 15:21:52 PM
Is de diesel met  nummer 201010 met ster op het front, toch de voorloper van de reeks 59 diesels die Roco heeft gemaakt of nog steeds maakt(btw staan deze nog in catalogus?).

Was die uitvoering met ster speciaal voor EXPO 58?

Ik denk dat ROCO deze nooit in deze vormen heeft uitgebracht , meestal waren het mensen die deze machines zelf omspoten. Marklin en Trix hebben wel deze reeksen gemaakt, snor, ster en halve ster en als laatste met de B op.Zeker ben ik er echt geen 100% van maar nu zal je echter geen meer vinden in catalogus hoor.

De Marklin's en Trix-en vind je soms te koop aangeboden, momenteel staat er hier toch bij te koop een mat congoster aangeborden.

Wat je wel ook soms op beurzen vindt zijn de artisanale omschilderingen.

PM verzonden
 

LocoRob

Citaat van: janieburton op 07 juli 2013, 12:16:18 PM
Heeft iemand foto's(model en/of echte loc) van de expo 58 schildering?

Bovenaan, de 2de foto, gepost door Olivier, is de Expo-uitvoering.

Hierbij het model van Marklin :
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/Marklin%20201%20(37273)%20081215%20IMG_5922.JPG
Greetz,
Robby

OlivierV

Als ik mij niet vergis is TSP van plan om een van hun andere 59's om te schilderen naar de expo 58 schildering, maar dit is slechts speculatie.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

rixke rail

Ik hou van die "éénvoudige" schilderingen.
Deze maakte ik op basis van een Roco, met een artisanale kap :



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ACFI

Hoi,

Mooi model.

Als ik mij niet vergis is dit de tweede vereenvoudigde uitvoering met een streep boven en onder het nummer. Is zowel tp III als vroeg tp IV. Deze versie ontbreekt nog altijd in het matrix rijtje.  :(
Zal het vermoedelijk zelf moeten maken zoal jij.

Steven