Ebay

Gestart door Jurgen, 03 februari 2006, 12:51:24 PM

janjozef

riskeer zoiets als kleine winkelier en je zult sneller op de rechtbank staan als je denkt.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

thalysken

Hallo,

Hoe werkt ebay eigenlijk?

Stel, ik wil bijvoorbeeld een reeks 77 kopen op ebay, ik weet al dat je lid moet zijn van ebay om te kopen, maar wat gebeurt er nadat je het bod gedaan hebt? Moet je dan nog enkele dingen invullen?


En hoe gebeurt de betaling dan?

Krijg je een rekeningnummer ofzo van de verkoper, en moet je nog iets betalen buiten het product zelf en de verzendkosten?


Alvast bedankt

Rochevalien

Je kan ook een zoekopdracht aanmaken als je iets specifiek zoekt:
e-bay zal je dan automatisch een e-mail sturen telkens iemand bv een 77 aanbied.
Je moet  die zoekopdracht zelf aanmaken en invullen (ik heb bv als zoekopdracht "SNCB/NMBS "genomen zodat ik niet meer moet zoeken naar Belgisch materiaal.
Je kan ook een opjekt volgen:let wel op de duur van de aanbieding,dat kan nogal varieren.
Als je een bod gedaan hebt en je wordt overboden krijg je ook weer een bericht,het is dan aan jou om uit te maken of de geboden prijs gerechtvaardigd is of niet. In MSM heeft hierover al meermaals een artikel gestaan,ivm de gangbare prijzen van de diverse Belgische
modellen,je moet dat maar eens herlezen.Kennis van prijzen is essentieel bij veilingen en eigenlijk bij elke aankoop.
Als je dan een objekt "gewonnen" hebt zal de verkoper je contacteren ivm de verdere afhandeling, let hier wel op deze berichten kunnen in het frans,duits of engels zijn!
E-bay rekend ook nog een kost aan voor de plaatsing en het gebruik van het systeem maar die kosten zijn voor de verkoper.
Kijk wel eerst na waar de verkoper woont(in welk land) en vraag eventueel vooraf de verzendingskost aan de verkoper.
Je kan dit doen via de knop "vraag aan de verkoper",je kan dit ook gebruiken om meer inlichtingen of foto's op te vragen aan de verkoper.
Het is ook van belang dat je een aanbieding op voorhand eens goed doorleest om later niet voor verassingen te komen staan.
Er zijn bv verkopers die lege dozen te koop stellen (echt waar)laat je daar niet aan vangen[;)]

Gerrit

thalysken

Bedankt mannen, misschien kan ik het later nog goed gebruiken.[;)]

wisselstromer

op ebay kan je soms toch nog zaakjes doen
ik heb net een marklin E10.3 gekocht
staat opde duitse ebay voor meer dan 200eur
ik heb hem gekocht voor 110 eur en hij was in perfecte staat

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Havoc

citaat:
Op e-bay dien je inderdaad lid te zijn. Betaling gebeurd meestal via Paypal. Dit is een betalingssysteem ondersteund door E-bay zelf. De goederen zijn dan ook automatisch verzekerd voor een bepaald bedrag. Voor Paypal heb je een aparte account nodig. Deze account wordt gekoppeld aan een Visa kaart. Zeer dikwijls kan je ook rechtstreeks via Visa betalen. In sommige gevallen wordt een rechtstreekse betaling gevraagd op de rekening van de verkoper (binnen Europa gratis indien je IBAN en BIC gegevens van de verkoper hebt.). Deze werkwijze wordt door E-bay afgeraden.


Dit zou ik toch even willen nuanceren en wat aanvullen.

Paypal: is zoals gezegd een systeem om via het net te betalen. Je moet je eerst inschrijven bij Paypal en een rekening of kredietkaart (Visa bvb) koppelen aan je Paypal account. Dan kan je met die Paypal account betalen op het net. Je kan daar zowel geld mee naar iemand anders geven als geld ontvangen. En het hoeft niet aan ebay gekoppeld te zijn. Je kan geld van Paypal naar je rekening overbrengen als je verkocht hebt, maar dan vraagt Paypal een percentje. Geld naar je rekening brengen gaat met storten of Visa. Voordeel: snel en goed gekend in de angelsaksische wereld. Nadeel: weining gekend in Duitsland en Frankrijk (en in duitsland is wat treinen betreft veel te vinden) Vanaf een zeker bedrag moet eerst je kredietkaart "gevalideerd" zijn. Maw ze doen een transactie om te zien of die kaart wel bestaat en geen probleem geeft. Eigenlijk wel goed, maar een probleem als je de eerste keer dat je iets wil kopen dat boven die limiet zit want dan moet je wachten tot je volgende afrekening...

Overschrijven binnen Europa: Net hetzelfde als eender welke andere overschrijving. Voordeel: heel veilig als je adres van de begunstigde hebt en geen kosten. Nadeel: traag (tot 5 werkdagen) en in Duitsland en Frankrijk hebben de meeste particulieren nog nooit van Iban en BIC/Swift codes gehoord. En sommigen daar denken dat een overschrijving op 2 dagen top rond is...

Uberweisung+: is een soort electronische overschrijving binnen duitsland. Kan je dus van hieruit niks mee aanvangen maar vind je vaak bij items ginder.

Kredietkaart: meestal enkel in ebay-winkels, niet met particulieren. Zelfde voor- en nadelen als je die in een andere internetwinkel zou gebruiken.

Cheques: dat kennen ze enkel in Frankrijk nog en ze geloven niet dat de rest van de wereld die al lang geruild heeft voor een plastic kaartje. Maw: onpraktisch.

Baar geld opsturen: heel onveilig en het mag niet van de post. Als je echt wil riskeren doe het dan aangetekend in een karton.

Money Order (Western Union): Zeer onveilig en totaal afgeraden. Enkel gebruikt door Nigerianen om miljoenen dollars uit het land te krijgen als jij eerst enkele honderdduizenden naar hen stuurt.

Kijk als je in het buitenland iets koopt eerst na of de verkoper wel naar jou wil verzenden. In duitsland en frankrijk doen ze dat soms liever niet. Een berichtje met de vraag voorkomt teleurstellingen.

In het begin ook eerst kijken of de verkoper niet vraagt of nieuwe bieders (die nog geen beoordelingen hebben) eerst een berichtje willen sturen. Opnieuw, komt niet vaak voor maar een simpel berichtje vermijd terleurstellingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pabe

@Havoc:  

Wil toch even commentaar geven op je opmerkingen ivm Iban en Bic:  In de Eurozone zijn deze gratis voor de bedragen die voor ons spelen, en in de meeste landen in de Eurozone is dit soort van gratis internationale overschrijving al goed ingeburgerd - in aanvulling van het vrije verkeer van goederen in de EG.    Naar mijn ervaring is dit systeem goed ingeburgerd in Duitsland, Nederland, Italie (jaja), en zelfs Portugal... (Grootste uitzondering hierop is Frankrijk, waar men nog dagelijks met middeleeuwse chequeboeken rondloopt)  
Wat de duurtijd betreft, ik doe dit via PC banking, en normaal binnen 3 dagen is het geld op zijn bestemming...  uitzonderingen daargelaten waar het soms idd een week duurt, andersom soms reeds een mail de volgende werkdag van de verkoper in Duitsland dat hij de transactie reeds ontvangen heeft... [:0]
Wel opletten dat je de juiste naam ook hebt van de rekeninghouder...[}:)] anders gaat de overschrijving niet door, en rekent de buitenlandse bank zo'n 25 Euro admin kosten aan...[B)]  maar dit heb ik in vele jaren slechts 1 x meegemaakt, en dan was het nog mijn eigen stomme fout.[:I]

groetjes,  Paul

Tricolor

Voor buitenlandse betaling gebruik ik ook vaak De Post.
Je hoeft hierboor niet klant te zijn bij de bank van de post , gewoon met je IBAN , rekeningnummer verkoper en je geld naar het loket en vragen om dit rechtstreeks te storten op het rekekningnummer - kosten zijn heel laag.

wisselstromer

ik betaal indien mogelijk met paypall
gaat vliegensvlug en zou veilig moeten zijn
de andere keren gewoon met de iban en bic codes
de levertijden hangen meestal af van wanneer je koopt en betaald
(voor -tijdens of na het weekend)
als je op vrijdag iets betaald met overschrijving kan het wel redelijk lang duren vooraleer het op de rekening staat in het buitenland

met ebay trouwens ook nog nooit problemen gehad , ook nog nooit met andere ebayleden iets voor gehad, de waren waren altijd in prima staat
eigenlijk koop ik liever hier in de winkels maar met de prijzen die je op ebay tegenkomt "kan" je soms niet anders. de verzendingskosten liggen zeker in duitsland redelijk tot schandalig hoog (daar maken ze meestal winst op) (heb ooit 6doosjes met preisermannekes willen kopen maar de verzending was 21eur!!!!!!) heb ze dan maar op een beurs gekocht. Ik probeer ook altijd (meerdere zaken in 1 keer te kopen bij een verkoper om zo de verzendingskosten te drukken of samen met een vriend enkele zaken te kopen en de kosten te verdelen.
wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Havoc

citaat:
Wil toch even commentaar geven op je opmerkingen ivm Iban en Bic: In de Eurozone zijn deze gratis voor de bedragen die voor ons spelen, en in de meeste landen in de Eurozone is dit soort van gratis internationale overschrijving al goed ingeburgerd - in aanvulling van het vrije verkeer van goederen in de EG. Naar mijn ervaring is dit systeem goed ingeburgerd in Duitsland, Nederland, Italie (jaja), en zelfs Portugal... (Grootste uitzondering hierop is Frankrijk, waar men nog dagelijks met middeleeuwse chequeboeken rondloopt)


Pabe, helemaal gratis zijn die overschrijvingen niet. Je betaalt niet meer voor je overschrijving dan voor eentje binnen Belgie en de gelukkige betaalt ook geen kosten. Maar een bank die gratis is? Mijn ervaring met Duitsland is heel verschillend van de jouwe. Tot en met ziekenhuis in Dresden waar ze na 6 emails en 2 aangetekende schrijven nog steeds geen IBAN en BIC doorgeven. Ook duitsers die na 2 dagen al een geschil openen bij ebay omdat het geld nog niet op hun rekening staat. Heb daar nog ergens een thread van hier op het forum.

Buiten duitsland en frankrijk inderdaad geen problemen. Behalve UK! Alhoewel dat europa is en dat je IBAN en BIC kan gebruiken rekenen de banken toch de kost van een Swift transactie (enfin, 2 jaar geleden toch nog).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

thalysken

Moest ik later iets bestellen, dan zou ik het via de bank doen of via visa. Daar voel ik me namelijk meer thuis in.[:D]

pabe

citaat:
Geplaatst door Havoc
[
Buiten duitsland en frankrijk inderdaad geen problemen. Behalve UK! Alhoewel dat europa is en dat je IBAN en BIC kan gebruiken rekenen de banken toch de kost van een Swift transactie (enfin, 2 jaar geleden toch nog).



UK is logisch dat er kosten zijn, UK maakt niet deel uit van de Eurozone !  Je hebt zowieso al een commissie op de wisselkoers etc.

groetjes,  Paul

modeltreinbart

Wat het kopen op E-bay en kapazaa betreft zie ik toch liever war uit. Er zijn namelijk individuen die je geld laten storten voor bepaalde op die koop sites als e-bay en kapaza die je dan aan koopt en nooit iets van ziet . Ik ken iemand die zo'n praktijken heeft uitgevoerd en bij de 8000 euro ja je leest het goed heeft op gestreken. De gedupeerde zijn hebben dan een klacht in gediend bij de lokale politie en is dan voor de rechtbank gekomen . De dader heeft dan een geld boete gekregen en en voormalige celstraf hij moest een geld boete betalen van 3000 euro . Daarom voor mij geen kopen op E bay of kapaza. Ieder zijn mening natuurlijk maar kijk toch best uit.

Groeten Bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

wisselstromer

dat zijn volgens mij echt uitzonderingen
Iedere (ver)koper krijgt of geeft je ook een beoordeling na het afhandelen vd zaak
er zijn winkels (bv john van damme) op ebay met meer dan 23000beoordelingen waarvan 99.9% positief

die zulle je niet in het zak zetten

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

loebaske

Ben ook al eens de dupe geweest op Ebay...voor 165?
en die had ook een goede feedback, die stond op ebay als "hle27"
maar had het aan men kl...
ebay op de hoogte gebracht maar weg was bibi, en wat er als reactie kwam van ebay...[:D][:D][:D][:D] me gewoon met men gezicht tegen de muur, want die doen geen klo.. als het over gedupeerden gaat.

Voor mij zou het allemaal simpeler kunnen, als ebay..of kapazaa of eerder welk internet verkoopcenter,en dat is dat die een rekening zouden moeten openen waar de koper zijn storting kan doen (bij deze zouden ze ook de intrest kunnen opstrijken van het enorme bedrag die dagelijks verstuurd word..[:)] ) en als die storting is gebeurd, zouden ze de verkoper kunnen verwittigen dat de betaling is uitgevoerd, dan zou de verkoper zijn object kunnen versturen aan de koper, door een bewijs te sturen naar kapazaa of ebay, nadien zou ebay, kapazaa enz enz die betaling storten op de verkoper zijn rekening, en zouden in eerste plaats de koper iets meer beschermd zijn tegen fraude, want tenslotte moet men altijd eeeerst betalen voor men iets (of niets) opstuurd.

bay de way......wie slechte ervaring heeft gehad met de ebay verkoper hle27 mag dat me gerust laten weten, want heb een onderzoek dossier geopend....als ik die te pakken heb zal die ook bloeden....

Nu zullen sommige zeggen "je kan toch zijn rekening nummer natrekken"
idd. heb dat ook gedaan via de bankcommisie, maar het was een vals adres....dus nietes...
via zijn naam....ook feeke...
via ebay dan maar.....die hebben ook gene poot om op te staan, als ieder internet verkoopcenter nu eens eerst een kopie van de inditeit pasport zou vragen vooraleer een ID toegang te geven zouden de verkopers ook beter op te sporen zijn.....

amaaai zo een epistel
Eric