Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

verlichting led lampje in gebouw gelijkmatiger verdelen?

Gestart door amest, 09 juni 2013, 22:46:29 PM

amest

Nog maar eens een vraagje.

Ik heb een station met een langs de voorkant open overdekte wachtruimte. Ik zou daar een lampje willen plaatsen (allee heb dat al gedaan), maar dat geeft een vrij geconcentreerde lichtstraal.
Als je dat in een gesloten huisje doet is dat niet zo erg. Maar hier zou ik het wat gelijkmatiger willen verdelen over heel de wachtruimte.
Hoe doe ik dat?
Moet ik een soort lampenkapje maken? en van wat dan best?

alvast bedankt
groeten,

Arvid

OlivierV

#1
Ik heb ooit eens een filmpje/reeks foto's gezien waar men aan de hand van rietjes een lichtbuis maakt, aan beide uiteinden een ledje. dit verzorgde de verlichting in een oude Lima Beneluxstam.

Uiteraard moet je geen roze rietjes gebruiken, want dan zal je licht ook redelijk roos zijn. Best doorzichtig.

Het rietje doet dan dienst als lichtgeleider, wat men al dan niet succesvol terugvindt in sommige locs.

editje: dit is een goedkope-doe-het-lekker-zelf-oplossing-met-wat-ik-in-huis-kan-vinden.

Groeten,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

smd ledjes in strip geplaatst (naast elkaar) en met een grote weerstand ertussen.Deze branden dan zacht.Je moet wel het diffuus type nemen.Verkrijgbaar en alle wit kleuren.

amest

Ik zal eerst eens met een rietje proberen, dat heb ik nog wel ergens liggen...

Als dat niet zo lukt, probeer ik wel eens zo'n strips, maar die heb ik niet.

Bedankt voor de tips.
groeten,

Arvid

Huugooke

is het een LED? Een 5mm led kan je met wat staalwol "grof" maken; maakt het licht diffuus.
Kijk ook eens rond in de keuken, badkamer: zo'n stopje van een fles, stukje plastic...

dani

om het licht van een (witte) LED  te bewerken heb ik mijn eigen   "huis-tuin- en keuken middeltje".

Ik stip de LED aan met wat Tipp-Ex.    Het licht wordt daardoor ...

1) meer verspreid  (diffuus)
2)  zachter   (gedimd door de "verflaag")
3) warmer  (afhankelijk van de dikte van de laag die je aanbrengt ga je van warmwit tot echt GEEL)

Probeer het eens, het werkt meestal goed maar om dezelfde lichtopbrengst te hebben ga je misschien een tweede LED moeten toevoegen.



.... en bij voorbeur je LEDs naar beneden richten als dat mogelijk is, en dan op de "vloer" een stukje zwart papier of als je bewust reflectie wil, een stukje alu folie plakken .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ik heb mijn witte leds wat bewerkt met een vijltje om ze meer diffuus te krijgen en daarna bewerkt met een lichte wash van gele verf. Met een gele stift wat bijkleuren zal wss ook wel gaan.
Nu heb ik warm witte leds en de geconcentreerde straal is weg.

Volgende keer ga ik het me wel gemakkelijker maken en gewoon direct warm witte leds kopen :)

Huugooke

#7
Allez, ik zal u nog eens een "truc van luie Charel" leren.
Maar niet voortvertellen hé!
Ga eens rommelen in de keuken, uw PMD-zak en de badkamer. Wedden dat er wel ergens een fleske staat met een doorschijnend stopke?
Plak dat over uw LED en die is al direct difuus.
Ook andere kunststoffen materiaal kan van pas komen, kwestie van eens rond te kijken!
Nu zit ge wel met dat fleske zonder stop...

Ik val hier wel in herhaling...

dani

geen bierfleske dan....  (niet doorschijnend tenzij als bruin van tafelbier goed is)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 18 juli 2013, 17:18:37 PM
geen bierfleske dan....  (niet doorschijnend tenzij als bruin van tafelbier goed is)
Voor een bruin café?