Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Dutch Iron Works

Gestart door Jefftrack, 06 juni 2013, 17:43:23 PM

Jefftrack

Update 2:



Na dat alle spanten uit de gietbomen zijn gehaald en de braampjes verwijderd worden in elk van de twee staande delen twee gaatjes van 0.5 mm geboord.  In de kraan liggen aan beide kanten van de kraan rail loop bordessen. Om deze veiliger te maken zal er aan de open kraan rail kant een hekwerkje worden aangebracht van 0.4 mm draad. Deze draad zal later in een keer door alle spanten worden door getrokken om een mooie strakke reling te krijgen.





Jeffrey



Jefftrack

Update 3





Zoals gezegd heb ik er voor gekozen om de langste versie (77.5 cm) te maken. Dit betekent dat alle delen voor de kraan worden gebruikt. De voorkant en de achterkant van de kraan waar de staanders van de brug op komen. Daartussen komen beide tussen stukken waarbij in het achterste tussen stuk een technische ruimte moet komen.

Als alle losse onderdelen in elkaar passen worden deze vastgelijmd en vormt het een stevig geheel, in dit geval de achterste sectie waarbij de plaats van de staanders al goed te zien is.





Gerolf

Je snijmat wordt te klein  ;D ;)
... en dit wordt ongetwijfeld iets indrukwekkends  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

ik volg de mening van gerolf. ;D  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Jefftrack

Citaat van: Gerolf op 02 februari 2014, 10:22:32 AM
Je snijmat wordt te klein  ;D ;)
... en dit wordt ongetwijfeld iets indrukwekkends  8)

Ja ik ben bang dat we de A4 snijmat moeten gaan vervangen voor de A3 snijmat......  ;D

Update 4



Na de achterste sectie is de voorste aan de beurt.  Deze kenmerkt zich door de schuine kant aan de voorkant en ook op deze sectie is de bevestiging voor de staanders goed te zien.







Op de laatste foto is goed het binnen werk van de kraan te zien en de vrij liggende kraan rail.



Jefftrack

Update 5

In de achterste van de twee tussen delen komt de technische ruimte. Deze komt in de kraan op de spanten te liggen. Hiervoor moeten er drie spanten worden aangepast. Bij een spant word enkel de binnenste delen verwijderd. Terwijl bij de andere twee spanten het bovenste deel wordt verwijderd en enkel de dwars verbinding terug geplaatst wordt.







Jeffrey

Jefftrack

Update 6

De zij kanten van het kraan deel samen met de tussen spanten vormen weer een geheel een sectie van de kraan. De achterste van de twee halve spanten kan nog niet worden geplaatst omdat die precies op het punt komt waar twee secties van de kraan samen komen.

Alle spanten van deze sectie waar de technische ruimte in verwerkt wordt naast elkaar:



Aangezien ik ervoor heb gekozen om de twee tussen sectie tegelijk samen te voegen tot een geheel zullen er in totaal 3 van de eerste spanten worden gebruikt. Er zijn dan ook twee afmetingen met zijkanten en  tezamen vormen ze een sectie van de kraan, de midden sectie. Het totaal bestaat dan uit drie losse secties die later samen gevoegd zullen worden.










TBCédric

Is dat stuk 1 of is het al stuk 2 van de 3? Wel knap bezig!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Jefftrack

Dit is een stuk van de drie.....

Update 7

Een kleine update met een blik op de spanten. Op de eerste foto zijn duidelijk de halve spanten te zien. Terwijl op de tweede foto de diepte en ruimte goed te zien is waar de technische ruimte wordt geplaatst.





Jeffrey

Jefftrack

Update 8

Om een goed beeld te krijgen van de beschikbare ruimte voor de technische ruimte heb ik uit papier een malletje getekend. Op dit malletje heb ik de ruimte aangegeven en de loop bordessen inclusief die naar buiten de constructie komt voor de trap naar beneden.





Ook de verhouding tot een preisertje is goed.







Jefftrack

Update 9

Twee foto's om een indruk te geven van de grote van het geheel en de plaats van de technische ruimte in het geheel. De delen zijn hier tijdelijk in elkaar gezet. Dit omdat het anders niet meer in de spuit cabine gaat passen.








TBCédric

Wow, dat is wel groot zeg! In welk kleurtje ga je het steken?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Een constructie om U tegen te zeggen !
Zal wel opvallen, op je baan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: LS Models op 23 februari 2014, 09:46:28 AM
Wow, dat is wel groot zeg! In welk kleurtje ga je het steken?
Dat moet obligaat in het donker zilvergrijs zijn (ijzerglimmer) en dan vervuild met stof, roet van de cokes en ros van het erts.

Is in ieder geval fenomenaal. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien rond die "technische ruimte" wn tik moet wel zeggen dat je die verbanden er nogal drastisch tussenuit hebt gesneden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jefftrack

Het is zeker een imposant model aan het worden. De kraan komt in een blauwe kleur..... een mengeling van azuur blauw en barley grey. De loop bordessen en trappen worden in de kleur steel gespoten en de reling in het geel, daarnaast natuurlijk nog het nodige roest etc.....

De technische ruimte is naar eigen inzicht net als de trappen naar de gondel en verder naar beneden. Hoe het gaat uitpakken zien we wel gedurende de bouw.

Jeffrey