Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

Havoc

De laatste keer dat ik in een winkel iets gekocht heb heb ik er een catalogus bijgekregen zonder te vragen. En de folders met nieuwigheden. De eerste keer dat ik in die winkel binnenkwam en voor meer dan 300 euro heb ik zeker niet gekocht.

Was wel niet in België, kan er iets mee te maken hebben.

Nu papieren catalogussen vind ik toch nog altijd beter hoor. Al was het meer voor de foto's, of dat je meer naast elkaar kan zien. Geef toen, de meeste websites met producten op daar heb je hoogstens een postzegel-foto. Je kan er commentaar bijschrijven als je zin hebt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Een catalogus zet mensen aan om in te snuisteren ... en meer van hetzelfde te kopen.
Daarom zou ik het logisch vinden dat die (bijna) gratis zijn. Die verdienen immers zichzelf terug  :D

Anderzijds is de cataloog van een bepaald merk intussen een verzamelobject. Dat weet die fabrikant ook  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Gerolf op 12 juli 2013, 01:34:38 AM
Een catalogus zet mensen aan om in te snuisteren ... en meer van hetzelfde te kopen.
Daarom zou ik het logisch vinden dat die (bijna) gratis zijn. Die verdienen immers zichzelf terug  :D

Anderzijds is de cataloog van een bepaald merk intussen een verzamelobject. Dat weet die fabrikant ook  ::)

Juist, Gerolf; zoals je zegt een catalogus zet aan om te snuisteren en aankopen te doen.

Als ik daar met 10 catalogusen had gestaan zou ik dat nog eventueel kunnen begrijpen, maar nu zit ik met een wrang gevoel omdat ik daar voor meer dan 800€ heb aangekocht en dat ik die 2 catalogusen heb moeten betalen.

Misschien vat een zin in het citaat van Havoc het probleem samen:

Citaat van: Havoc op 11 juli 2013, 20:45:48 PM
De laatste keer dat ik in een winkel iets gekocht heb heb ik er een catalogus bijgekregen zonder te vragen. En de folders met nieuwigheden. De eerste keer dat ik in die winkel binnenkwam en voor meer dan 300 euro heb ik zeker niet gekocht.

Was wel niet in België, kan er iets mee te maken hebben.

Nu papieren catalogussen vind ik toch nog altijd beter hoor. Al was het meer voor de foto's, of dat je meer naast elkaar kan zien. Geef toen, de meeste websites met producten op daar heb je hoogstens een postzegel-foto. Je kan er commentaar bijschrijven als je zin hebt.

"Was wel niet in Belgie, kan er iets mee te maken hebben"

Citaat van: Gerolf op 12 juli 2013, 01:34:38 AM

Anderzijds is de cataloog van een bepaald merk intussen een verzamelobject. Dat weet die fabrikant ook  ::)

Welke catalogus?
Citaat van: ysbeer op 11 juli 2013, 14:10:39 PM
Roco is normaal al gratis.

wim


Roco normaal gratis????
 

Gerolf

Alles aan Märklin heeft een verzamelwaarde, ook hun oude catalogi  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

In ned/duitsland is de roco catalog al enkele jaren gratis af te halen bij de winkel. (de echte waar alles in staat)
Hoelang nog ,geen idee.

wim

Peter

Dat het ook anders kan, bewijzen onderstaande foto's, die ik al eens plaatste. Een modelspoor winkel, gedeeltelijk in het huis en in een de 3-assige Umbauwagen, die via een gangetje met het huis verbonden is.
Buiten naast de deur van het huis hangen schapjes met daarop verschillende oude katalogi en nieuwigheden folders om mee te nemen: GRATIS
De winkel bevind zich in Gutach (Schwarzwald) ongerveer halverwege tussen Elzach en Waldkirch, en dus ook zomaar ergens. Desondanks heeft de man een redelijke verkoop. (redelijk wat 3-rail)
Hij heeft natuurlijk niet alles is stock maar toch een ruime keuze.

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Ik denk ook dat de combinatie echte winkel / webwinkel (voorlopig) de beste oplossing is om het hoofd boven water te houden.
Ik zie ook veel zaken, die al een heel lange reputatie hebben, die stap maken.
Het probleem blijft natuurlijk de stock: als je alles in huis moet hebben om direct te kunnen leveren moet je wel wat investeren! Qua stockeer-ruimte valt het mee omdat je het alleen maar moet weten liggen!
Tijdens ons tripje door Canada vorig jaar (betere tijden, zucht!) ben ik ook een paar hobbywinkels binnen gestapt. Ook daar het verschijnsel diversiteit: bouwdozen, RC auto's en vliegtuigen en modelspoor: geen ruime keuze; wel te bestellen ("we send to Belgium too!). En vooral een gezellige babbel.
En dan die verzending: een veel te groot deel van de som; dat doet je meer bestellen dan nodig, om de kosten te drukken.
Ook omgekeerd: 25 Led's kosten me 5 euro op internet. In de winkel heb ik er daar misschien 2 voor. Maar ik heb er maar twee nodig...

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 13 augustus 2014, 14:18:10 PM
Ook omgekeerd: 25 Led's kosten me 5 euro op internet. In de winkel heb ik er daar misschien 2 voor. Maar ik heb er maar twee nodig...
Simpele oplossing: je koopt er 100, en die 98 die je overhoudt, daarmee begin je een (web)winkeltje. ;D

Peter

#128
Probleem bij veel winkels is het feit dat degene die je bedienen weinig of niets van het produkt afweten, en in feite gewoon "Doosjesverkopers/sters" zijn die in alle soorten winkels je zouden kunnen bedienen.
Echte verkopers (die kennen wat ze verkopen) worden eerder zeldzaam, en dat is niet alleen in modelspoorwinkels het geval.
Een tijdje geleden in een gekende elektrozaak in Antwerpen gevraag om krimpkaus. Ik zag zo aan die verkoper zijn gezicht waarom ik dat daar vroeg en niet bij een apotheker ;D ;D.

Wat modelspoor betreft: ik koop het meeste van mijn modellen in een gekende Duitse winkel via internet. Deze heeft in rwee steden "echte" modelpoorwinkels, met vakkundige verkopers, en ook via internet krijg je een uitgebreid antwoord op je vragen, desnoods ook telefonisch. Daarbij komt nog dat het veel goedkoper is verzendingskosten) Ook geeft deze winkel een uitstekende service
Voor sceneryprodukten en onderdeeltjes ga ik naar H..in Aachen.
Alleen  "echte"  Belgische modellen, koop ik hier in Belgie bij O,  M-P of VB

Als het echter een troost mag wezen: ook in Duitsland zijn er alsmaar minder echte modelspoorwinkels, die naam waardig :( :(
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 13 augustus 2014, 14:51:40 PM

Wat modelspoor betreft: ik koop het meeste van mijn modellen in een gekende Duitse winkel via internet. Deze heeft in drie steden "echte" modelpoorwinkels, met vakkundige verkopers, en ook via internet krijg je een uitgebreid antwoord op je vragen, desnoods ook telefonisch.

Graag de naam van die gekende Duitse winkel met internet(eventueel via PM)

Alvast bedankt
 

Snobby Crash

Ikzelf koop vaak bij Modelspoor-Paradise in Sint-Niklaas.
Deze heeft een webshop en ook een mooie winkel.
de benedenvedieping bestaat bijna uitsluitend rollend materiaal,
de bovenverdieping uit bouwpaketten van alle merken.

Telkens als ik daar kom wordt ik met open armen ontvangen !

De uitbater en zijn vrouw zijn heel vriendelijk en geven je een goeie
uitleg !

De shop is op zondagmorgen open en is telkens een leuke uitstap om
er even binnen te stappen !

Geert

Frans Bosmans

Citaat van: janieburton op 14 augustus 2014, 01:34:04 AM
Citaat van: Peter op 13 augustus 2014, 14:51:40 PM

Wat modelspoor betreft: ik koop het meeste van mijn modellen in een gekende Duitse winkel via internet. Deze heeft in drie steden "echte" modelpoorwinkels, met vakkundige verkopers, en ook via internet krijg je een uitgebreid antwoord op je vragen, desnoods ook telefonisch.

Graag de naam van die gekende Duitse winkel met internet(eventueel via PM)

Alvast bedankt


Lippe

Michael

Citaat van: Frans Bosmans op 14 augustus 2014, 12:36:41 PM
Citaat van: janieburton op 14 augustus 2014, 01:34:04 AM
Citaat van: Peter op 13 augustus 2014, 14:51:40 PM

Wat modelspoor betreft: ik koop het meeste van mijn modellen in een gekende Duitse winkel via internet. Deze heeft in drie steden "echte" modelpoorwinkels, met vakkundige verkopers, en ook via internet krijg je een uitgebreid antwoord op je vragen, desnoods ook telefonisch.

Graag de naam van die gekende Duitse winkel met internet(eventueel via PM)

Alvast bedankt


Lippe

Frans ik denk dat Peter een andere winkel bedoeld beginnend met een H....Ik ken de winkel niet.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

Modelbahnshop Lippe heeft al zeker 2 vestigingen.
En er kan goed nog een andere Duitser zijn die er 3 heeft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Modellbahnshop Lippe heeft 2 winkels (Detmold en Bremen) + hun webshop. en het is inderdaad deze die ik bedoelde. Dus twee in steden+ hun webshop.
Meestal heeft deze winkel de goedkoopste prijzen, en je wordt geholpen in Duits, Frans, Engels en Nederlands.
Bij iedere aankoop krijg je een tegoed bon, die je, als je wil, kan gebruiken bij de volgende aankoop, of gewoon met deze bon het tegoed laten oplopen met je volgende aankopen.
Met vriendelijke groeten
Peter