Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

@Cedric : neen, ze kunnen net passeren, het is precies goed.  Die rare kronkel is een soort "scherts" naar mijn hersenkronkels die soms ook alle kanten op gaan.  Eigenlijk gewoon een beetje een ongelukkig toeval door het gebruik van 24;5° wissels ipv 30°

@Piet : inderdaad ik probeer bezig te blijven.   En op dat kronkelspoortje met een stootjuk vlak na de bocht komen geen wangonnen te staan, dat is een parkeerspoortje voor een paar kleine  DHG500 - DHG700 of V60 rangeer lokjes dus de kans op spontaan ontsporen is al wat kleiner.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Vandaag eindelijk het EtherShield ontvangen voor op de Master Arduino.
Nu kan die dus ook aan het home netwerk gehangen worden, zodat hij op 3 manieren kan communiceren en bevelen krijgen....

1. via de USB poort van de PC
2. via DCC signalen van de Ecos-II
3. via het netwerk van de pc of de smartphone/tablet

Een nieuwe wereld gaat open.....

de "shield" kaart :



en dan op een Funduino Mega 2560 geprikt :



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en alsof het nog niet genoeg was, ook nog een leuke goederenwagon van Electrotren aangeleverd gekregen vanuit Duitsland voor in de "grootvolumewagens" sleep.

Ik tikte het toch, hee...  bij mij is het elke week Kerstmis :) :) :)

Jammer genoeg zonder verpakking, maar toch een fijne aanwinst en niet duur (22 € incl verzending van DE).

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 21 januari 2014, 15:17:44 PM
Vandaag eindelijk het EtherShield ontvangen voor op de Master Arduino.
Nu kan die dus ook aan het home netwerk gehangen worden, zodat hij op 3 manieren kan communiceren en bevelen krijgen....
Cool shieldje, alleen is 't een cloon en kan je geen POE gebruiken (domme HanRun RJ45 connector).  Anders kon je stroom en ethernet over één kabel laten komen.  Je kan het nog wel oplossen door een POE splitter ervoor te zetten.

Maar 'k heb een vraagje, draait de TCP/IP stack op de EtherShield via de W5100?  Of dien je deze op de master te implementeren?  Ik vraag 't maar want zo'n volledige TCP/IP stack vergt heel wat geheugen.

dani

zeg jongen, gij met uw moeilijke vragen ......   :) :) :)

De stack draait helemaal op de kaart, volgens wat ik kan achterhalen.   En het "voelt" in elk geval zo aan, want die chip wordt flink warm , die is continu bezig.

PoE gebruik ik sowieso niet want mijn  switch ondersteunt het ook niet, en een Ethernet power injector kost meer dan een aansluiting op de 12A / 5V voeding die rondom de zolder passeert of zelfs meer dan een aparte 5V / A  adaptertje.   Het idee is super, maar praktisch gezien ga ik het niet toepassen.

Wat ik daarentegen wel ga toepassen en gebruiken is de "on board"  Micro SD  card slot.   Die kan ik gebruiken om data op weg te schrijven, loggings bij te houden, dumps te maken van de EEPROMS op de master en al zijn slaves  en zelfs om in een later stadium misschien images op te zetten voor een touch screen of zo, you never know.    Uiteindelijk vind ik dat dit voor 14 euro toch een meer dan behoorlijk boardje is.      In geplugd,  demo progje geopend,  parameter aangepast  (IP adres en 1 pin assignment van 4 naar 53 omdat het een "Mega" is) en bingo... een webserver en  UDP   node op mijn netwerk.   MMDNZ   (meer moet dat niet zijn )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 21 januari 2014, 16:35:24 PM
De stack draait helemaal op de kaart, volgens wat ik kan achterhalen.   En het "voelt" in elk geval zo aan, want die chip wordt flink warm , die is continu bezig.
OK thanks!  Da's goed om weten, want ik heb nog een oude ENC28J60 die 't zelfde doet, alleen zonder stack.  Dan had ik m'n PICske effe 90KB ROM nodig :o.  Gaat nog net, maar 't was net van 't goeie iets teveel vond ik.  Dus heb ik m'n STM32F407 (ARM Cortex M4) effe van stal moeten halen; da's de grote broer van je Arduino.  Da's een 32-bit beestje dat nog niet te duur is (5€ per µC); maar da vliegt jong :P...

Citaat van: dani op 21 januari 2014, 16:35:24 PM
PoE gebruik ik sowieso niet want mijn  switch ondersteunt het ook niet, en een Ethernet power injector kost meer dan een aansluiting op de 12A / 5V voeding die rondom de zolder passeert of zelfs meer dan een aparte 5V / A  adaptertje.   Het idee is super, maar praktisch gezien ga ik het niet toepassen.
Slecht excuus ;), ik heb zelf m'n POE injector gebouwd aan de hand van een patch panel.  Maar ik gebruik maar 12V ipv van de standaard 48V; da's veel eenvoudiger terug te brengen naar 5V of 3V3.  Al m'n POE devices die ik heb, werken er prima mee.

Citaat van: dani op 21 januari 2014, 16:35:24 PM
Wat ik daarentegen wel ga toepassen en gebruiken is de "on board"  Micro SD  card slot. 
Heb je daar een een library voor?  Ik heb er anders wel eentje die met de SPI van m'n PIC16/18 werkt, maar 't principe blijft 't zelfde.

Maar je hebt gelijk, zo'n shield is heel leuk speelgoed.  En nu je toch bezig bent, moet je ook eens kijken naar LCD shield met touchscreen (8-12€), kan je nog leukere dingen mee doen...  Ik heb er nu zo eentje aan m'n Cortex M4 hangen, dat ding is kan met de hulp van een hardware decoder perfect filmkes afspelen.

dani

dat is nu net he leuke van die Arduino dingen, voor alles is wel een library...    je moet geen warm water meer uitvinden.

SD kaard, Etherne, Wifi, Servo, Steppermotor, Display,  LOL  (Lots of Leds = matrix array met 140 LEDs),  je kan het zo gek niet bedenken of er zijn al biliotheken voor geschreven die je kan downloaden, gebruiken en zelfs aanpassen als je wil, telens met de source code er bij en met voorbeelden.  En ze pluggen allemaal direct in je programma als je de standaard Arduino SDK gebruikt, die voor mij nog steeds de beste editor / compiler / loader is.



Oeioeioei,ik zie net op de foto's dat de tekst op mijn scribble-pad  (onderlegger) nog leesbaar is.  Gelukkig geen grote geheimen, alleen dat we van de Blackberries vanaf willen, maar wie doet dat nu tegenwoordig niet ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 21 januari 2014, 17:26:54 PM
dat is nu net he leuke van die Arduino dingen, voor alles is wel een library...    je moet geen warm water meer uitvinden.
Klopt als een bus.  Op vlak van libraries is Arduino een top product, qua prijs valt 't allemaal nog wel mee.  Qua architectuur heeft Microchip (PIC) een redelijke voorsprong, maar wat de software betreft kunnen ze nog heel veel leren van ARM/Arduino.  Vorig jaar heeft Microchip zelfs een vijandige overname geprobeerd; gelukkig is die mislukt.  Ik ben geen voorstander van de ene of de andere, ik vind ze beiden zeer goed; 't is juist een kwestie van correct kiezen.  En net daarom is het goed dat er wat concurrentie is, alleen jammer dat het bij die twee blijft.  De rest horen of zien we bijna niet meer.

reeves

Aha een kever, volgens mij ne 1302 bouwjaar, ik schat 1971, mooie auto, vroeger ook een keverke gehad 58'er mat zwart met een 2.2 motor !

Groeten Tom

dani

bwah... concurrentie...  voor de ene is dit het beste, voor de andere dat...
Ik ben er van overtuigd dat je op een PIC waarschijnlijk efficienter kan programmeren omdat je dichter "bij de machine" je code schrijft.
Maar voor wat ik momenteel nodig heb, is ATMel voldoende en het is een leuke omgeving.   Je ziet vlug resultaat en kan alle kanten op.
Ik heb nu TOEVALLIG  eerst de Arduino ontdekt en later de PIC leren kennen, bij anderen is het omgekeerd.

Een beetje gelijk de fameuze RPi  (Raspberry Pi)  dat een revolutie ging teweegbrengen...  intussen hebben we de barebone, de beaglebone, de arduino  Yun, binnenkort de Arduino Trè en nog gelijkaardige producten en we zijn maar een goed jaartje verder.  Het stopt niet.  Mijn RPi heeft 8 maand levenloos en dooelloos in de kast gelegen, toe ik besloot om XBMC te installeren en nu dient hij als media streamer via het wireless netwerk op de tv boven.   Luxe. Ik heb keuzes gemaakt en blijf me nog steeds verbazen van de mogelijkheden, ben voorlopig nog blij met "mijn"  product.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: reeves op 21 januari 2014, 19:55:57 PM
Aha een kever, volgens mij ne 1302 bouwjaar, ik schat 1971, mooie auto, vroeger ook een keverke gehad 58'er mat zwart met een 2.2 motor !
Groeten Tom
Inderdaad Tom, een "one year only" overgangsmodel (tussen de 1300 en 1303 generaties) de 1302 LS cabrio.   We hebben blijkbaar hier iemand die zijn klassiekers kent.  Fijn wagentje in de zomer !

De 58'er is ook een beetje een speciaaltje hee.. ook wat overgang.  Had je de kleine of grote achterruit ?  (wel al rechthoekig maar er waren 2 modellen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

reeves

Danny,

Kleine ruit, juist na de ovaal, wel nog met pijlpinkers, eens goe mee gelachen toen ik op m'n vrouw aant wachten was die ff naar de bank moest, kwam der ne flik aan, ik stond ff niet goed geparkeerd, awel manneke schoon autoken, merci flik, ja jongen ik hem liever dat de jeugd hem bezig houd met deze dingen dan hun geld te versmossen in de discotheek aan drank en drugs,maare waar zijn u pinker op u machine, die flik was met de fiets en leunde op m'n dak ter hoogte van de B deurstijl(waar de pijlpinker ook zat), ik die pinker aan en die pijl schoot los onder zijne arm, die verschoot hem een ongeluk..........en ik maar lachen, hij achteraf ook z'n twas ne goeie flik(zeldzaam)

Tom

sdz1976

verleden jaar mijn bril van 52 van eerste eigenaar en met reumakleppen verkocht .
is nu op bijeenkomsten volledig gerestaureerd te bewonderen.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

#673
@Tom:  jaja, er zijn nog goeie "flikken" hoor, ik ga er altijd van uit dat ze "per definitie" niet slecht zijn, maar ja, ook daar heb je weer de spreekwoordelijke appel in de mand.    Leuk model de vroege 58'er !  ZO eentje zou ik ook nog wel willen.  Ik heb getwijfeld tussen zo ene en mijn 1303S (niet de cabrio maar mijn andere kever) maar het is uiteindelijk de 1303S geworden omdat die "rijklaar" was en de 58'er een mini resto nodig had.  En op dat moment had ik de cabrio al in full resto staan, dus ik wou een keef om mee te rijden.   Anders had de 58 me zeker kunnen verleiden.

@Samuel : Grrrr *kwijltje*  een bril van 52 en van eerste eigenaar ....    natte droom van veel kever-rijders !!!  Man, man,man, bij ons in de buurt rijdt een brilletje rond om duimen en vingers af te likken.  Die Brezelkevers zijn de MAX !


Er zullen op mijn baan ZEKER en vast heel wat kevertjes   (en busjes) te zien zijn !  Mijn hele 1:87 collectie zal met regelmaat even een plekje krijgen.  Als je er een hele vitrinekast vol hebt, dan kan je al es afwisselen :-)



En dan....  gisteravond laat toch de knoop doorgehakt en mijn "koopje " dat ik op het oog had vandeweek, aangekocht.
Nu is mijn reeks  "S-Bahn"  rijtuigen (denk ik) volledig.   Ik haalde het al aan in het topic  "show je nieuwe aanwinst", maar toch for the record ook hier even noteren.

Märklin setje 43891 aangeschaft.   Nu heb ik de 4 setjes S-Bahn elk met hun bijhorend stuurstandrijtuig.  Nog even google'en welke loks er best voor gaan, en klaar.

- Marklin Zug
- Coca-Cola Zug
- Eier Zug
- Spaghetti Zug




Ben ik happy ? en of ik happy ben !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

.... en nu toch weer heel even pauze in de aankopen (tenzij ik iets bijzonders vind).
Vandeweek ga ik me eens bezig houden met het sorteren, inventariseren , noteren, fotograferen, opbergen en in de computer opslaan van al mijn rollend materieel.  Daar ben ik volgens mijn eerste schatting wel een avondje of zo mee zoet (laat ik zeggen een week of 2 elke avond)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.