Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

sdz1976

Ben echt benieuwd naar wat je uit je mouw euh printer gaat schudden
https://hetlocje.org/
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

@Samuel: simpel beginnen met wat kleine dingen, en dan heb ik al volgende plannen :

- montagebeugeltjes voor de Arduino's en printjes
- frontpaneeltjes voor LCD display, LEDs en schakelaartjes
- scharnieren en deuren voor lokloods, met servo besturing
- accessoires voor op de perrons en zo
- andere kleine onderdelen voor beweging op de baan
- wagonladingen...
- ... en mijn madam haar cookie cutters !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sdz1976

plannen genoeg dus

die arduinos komen echt op he
onlangs een cusuus van gezien bij ons op de club en binnenkort opnieuw denk ik

ga je van die onderdelen dan een mal maken om meerdere te produceren?
https://hetlocje.org/
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

ik denk niet dat het echt nuttig is om dingen in 3D te printen en dan mallen te maken.
Als ik er meerder nodig heb, dan print ik ze gewoon enkele keren extra af, hee.

Natuurlijk, als je bedoelt om bvbv gietmallen voor gips of onderdelen in siliconen rubber of zo te maken, dan is het nog makkelijker.
Dan moet je niet eens een mal meer maken tegenwoordig.    Je ontwerpt je onderdeel, je maakt er een "negatief" van op de PC en print gelijk je MAL uit.
Kan je meteen beginnen gieten of injecteren.

En om ze "publiekelijk" beschikbaar te maken kan ik ze altijdn og uploaden naar  Thingiverse<dot>com of zo.
Ik ga daar ook dingen gratis "plukken" want waarom zou ik iets opnieuw tekenen wat een ander al gemaakt heeft ?

De wondere wereld van het internet-sharing, het maakt ons leven aangenaam.

PS: ja ik ben nu zo wat 2 jaar met de Arduino's bezig, ik beweer niet ze binnen en buiten te kennen, maar ik voel er me toch "redelijk" in thuis nu.
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Kan je de defecte print niet effe 'reflowen', of kom je dan in de problemen met de garantie?  Anders, rap effe tegen elk pinnetje de soldeerbout aanbrengen.

Wat je serie stukken betreft, kan je beter omgekeerd werken: je print de mal meteen in 3D en giet dan je onderdelen.  Dit heeft z'n voordelen wanneer je meerdere dezelfde stukken moet maken.  De 3D printer is immers niet perfect en je dient elk geprint stuk een beetje na te bewerken (vijlen, schuren, polieren, ...).  Als je een mal print, hoef je die maar eenmaal na te berwerken en dan giet je bijna onbeperkt je serie...

dani

wel ja dat tikte ik toch Patje ?  je maakt een "negatief" en print daar mee je mal uit.     Niet goed gelezen , prut in de oogskes, makker ?  LOL

Dat printje dat is bij de leverancier ingeleverd.   MAAR ... ik heb vandaag het vervangprintje ontvangen en ben nu aan het vloeken op  de juiste settings en temperaturen voor ABS.
Denk dat ik me morgen een rol PLA filament ga koen, die abs delamineert !

Maar soit, de printer doet nu al beter wat van hem wordt gevraagd.
De kruik is niet meer.

Stieven76

Dat is al goed nieuwe Dani! Nu zal het zoeken en proberen worden  ;)

MickeyMouse

Citaat van: dani op 08 januari 2014, 21:19:25 PM
wel ja dat tikte ik toch Patje ?  je maakt een "negatief" en print daar mee je mal uit.     Niet goed gelezen , prut in de oogskes, makker ?  LOL

Dat printje dat is bij de leverancier ingeleverd.   MAAR ... ik heb vandaag het vervangprintje ontvangen en ben nu aan het vloeken op  de juiste settings en temperaturen voor ABS.
Denk dat ik me morgen een rol PLA filament ga koen, die abs delamineert !

Maar soit, de printer doet nu al beter wat van hem wordt gevraagd.
;D ;D ;D ;)

Sattrickske

Inderdaad, effe niet goed gelezen, 'k had 't 'negatief op PC niet gezien'. Excuses...

Welke temperatuur gebruik je voor je ABS?  De temperatuur kan serieus veschillen in functie van de kleur en de fabricant.  Ik heb rollen ABS die ik print aan 220 graden en andere aan 255, de buildplate staat steeds op 110 graden.  Als 'm 'delamineert', ben je te koud of te snel aan 't printen.  De snelheid waarmee print bepaalt mee de extrusietemperatuur, sneller printen = hogere temperatuur.  Ik maak de mooiste stukken met witte ABS aan 235 graden en 40 mm/s printsnelheid.
Zorg er ook voor dat je printer niet in een te koude ruimte staat, ABS kan niet goed tegen heftige temperatuur verschillen.  Best is om de printer 'in te pakken' zodat je print stuk lekker warm blijft.
PLA zou ik niet te vlug gebruiken, dat is een andere miserie (moeilijk om te bewerken bv.)

Rangeerduivel

Mag ik hier eens een vraagje tussen gooien?

Hoe sterk zijn die geprinte stukken eigenlijk?
Kan men dat vergelijken met resin of andere kunststof van bvb een draaistel?
In hoeverre zijn die technisch belastbaar voor bvb een cardan of iets dergelijks,ik geef maar een voorbeeld

;)

dani

@Patrick : merci voor de handige tips.   Je antwoord heeft meteen al mijn vragen beantwoord !   Ik probeerde dus ABS te printen aan de temperatuur van PLA.     Extruder op 195 a 200 ° en printbed op 45°  dat komt dus inderdaad NIET goed met ABS.  Volgende stukjes eens testen met hogere temp.   Kwa snelheid zit ik goed.
Wat de omgeving betreft zit ik safe, de printer staat in mijn buro waar dezelfde temperatuur als in de living heerst.    Dat "inpakken" is mijn volgend projectje, ik wil een triplex houten behuizing maken waar dan de printer mag in "wonen".  Er zal echter wel de nodige extra ventilatie en koeling voorzien worden voor de drivers en master print.

@Rudy : nog geen idee, maar ik denk wel dat als je de juiste extrusieparameters gevonden hebt, je degelijke en vrij stevige stukken kan produceren.   ABS  (als het juist verwerkt is) is vergelijkbaa rmet Lego blokken :-)
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Bedankt voor de info Dani,
Legoblokken hebben de reputatie 'onverwoestbaar' te zijn,dus qua mechanische belasting zal dit wel geen probleem vormen.
Er wordt al rommel verkocht die belange zo sterk niet is!

;)

Sattrickske

@Dani, allez 'k was precies toch nog wakker genoeg ;)
Wel opletten als je ABS print in een kamer, dat je die voldoende ventileert.  Want naar 't schijnt, genereren 3D-printers redelijk wat fijn stof.

@Rudy
De geprinte stukken in ABS zijn beresterk, op voorwaarde dat je de juiste temperatuur gebruikt hebt.  Zo sterk als een legoblokje zou ik niet durven zeggen, want de techniek is niet dezelfde (extrusie vs. spuitgieten).  De geprinte ABS stukken kunnen wel heel wat verdragen.

PLA is minder sterk.  Het is wel heel hard maar bros (breekt sneller dan ABS), dat maakt 't ook moeilijk om te bewerken.  Bovendien is PLA bio afbreekbaar en dat kan ook een probleem vormen.  Vooral in de landen met hogere temperaturen geeft dit heel wat problemen.

HIPS (High Impact Polystyrene) is veel zachter en laat zich beter bewerken dan ABS, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee...

De sterkte is voornamelijk afhankelijk van de fusie tussen je lagen. Te koud -> lagen fuseren niet (goed), te heet -> vervorming.

dani

even een tusendoortje:   gyproc werken in en rondom "Noord 2".
De panelen zijn allemaal aangebracht, nu nog de voegen dichtplamuren, gelijk strijken, schuren en verven...  in hemelsblauw.
Dan zijn we klaar voor de rest avn de baanbouw.   Het "luik" in het gyproc plafond wordt een soort deurtje, voor het geval ik ooit besluit om verpakkingen, dozen of ander materiaal daar te stockeren (op het roosterwerk van het plafonneke)  en ook als een soort "inspectieluik" voor de binnenkant van het dak.

Op één van de foto"'s zie je ook waarom ze spreken over een "mangat", omdat er een man(netje) in past :-)

De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

DRINGENDE OPROEP ;
Man zit geblokkeerd tussen treinsporen in het Aalsterse.
Alle hulpdiensten dringend ter plaatse gevraagd.
Gelieve ook voor een schrijnwerker (met zaag) te zorgen.
Geen direkt levensgevaar,doch snelle interventie vereist!  :D :D :D

;)