Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

yep, maar het komt wel weer goed, hoor.   Binnenkort nog enkele daagjes verlof gepland en dan kan ik weer wat "klussen" :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Aiai dikke pech zeg!  Ik doe al een paar dagen niks, wegens te warm. Gelukkig op de bureau airco, maar die gaat dan weer te hard en we kunnen 'm niet regelen ???.  Maar laminaat dat uitzet?  Welk soort laminaat heb jij dan wel?  Normaal geeft dat geen krimp.

Terug naar je lift...
Heb je de specificaties van de motor?  Nominaal vermogen, start vermogen en 'stall' vermogen.  Hieruit kan je de nodige ampères berekenen.  Vooral de 'stall' gaat voor problemen zorgen, die kan oplopen tot enkele 10-tallen ampère.  Als je schakeling niet door heeft dat er ergens iets vastgelopen is, riskeer je de H-bridge door te branden.  Een simpele remedie is om je grote tandwiel een aantal reflectoren te kleven (stukjes zilverpapier) en er heel kort tegen een IR transmitter/receiver tegen te zetten waarmee je je Arduino 'voedt' met pulsjes.  Als de pulsjes wegvallen, stallt je motor en dien je het vermogen uit te schakelen.

Voor zulke hoge vermogens gaat het niet simpel zijn om één kant en klare component te vinden zoals deze door Gerolf voor gesteld.  Ze bestaan wel, maar duur, je moet bij onze robot vrienden gaan zoeken.
Een simpele customiseerbare oplossing is om 4 power MOSFETS (2x N en 2x P) gekoppeld aan een gate driver circuit (bv. TC4428).  De power MOSFETS zijn veel makkelijker te vinden in alle maten en gewichten.  De gate driver koppel je rechtstreeks aan de PWM van je µC zoals Gerolf al zei.   De gate driver is nodig omdat de MOSFETS meestal geen digitale logica 'begrijpen', de gate spanning ligt ofwel te hoog of te laag (in dit geval te hoog)

Maar vergeet de koelvin(nen) niet, want dat zaakje gaat heel heet worden.

dani

yep, ik vogl je helemaal, Patrick.   Vandaar nog even met de relais vorolopig...  het werkt, dat is het belangrijkste.

Aangezien het te warm is om wat te doen op zolder,ben ik maar in huis wat bezig geweest.. wat treintjes getest, wat "huisjes geplakt"  en daarmee een stationneke gemaakt voor op uitbreiding Noord 1.   Station Burgstein van  Piko, samen met de uitbreiding , de wachttoren en dan nog een heel oud garageke dat ik staan had met 3 parkeerplaatskes..   En dan vanavond met de dry brush er even over omhet wat van zwart, groen en bruine waas te voorzien... een poging tot weathering :-)





nog "maagdelijk vers" geplakt...  (wel al een nachtje gedroogd)



en we beginnen er aan...

























Het is nog niet helemaal af en het kan beter, maar het begin is er... morgen kijken we nog es verder.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Alle begin is moeilijk hé Dani, maar het kan er al meer dan behoorlijk mee door.  Ik denk dat je gewoon wat meer geduld moet oefenen en tijdens het dry-brushen wat minder verf op je borstel te nemen (of beter afvegen).  De onderkant van de zijgevel van je station vind ik hierdoor niet goed gelukt.  Maar het kapotte pleisterwerk op je wachttoren vind ik dan weer wel zeer mooi geslaagd en ook je garage komt zeer goed uit.
Dus toch een meer dan verdienstelijke poging ,'k wou dat ik ook al zover was, maar m'n scratchbuild is nog niet helemaal klaar.  Ben weer zoals gewoonlijk met teveel dingen teglijk bezig, maar nu is 't echt te warm voor eender wat.  Alleen een paar frisse pintjes gaan goed binnen...

dani

inderdaad, het is wat vlug gegaan... en af en toe is er eens dat  "oops" momentje als je denkt dat je je kwastje goed droog hebt en er toch nog ergens wat vochtige verf tussen de haren vandaan komt.  Daarom dat ik zeg dat net nog niet af is, er zal nog aan gewerkt worden, dat is zeker.
bedankt, Pat.   Hmmm, pintjes... hoewel, mag dat ook cola zero zijn ? ik drink normaal weinig of geen pintjes :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#305
update van vandaag : het inrij-gedeelte van de lift, met de kantelbrug.

Even aan gepast, gecheckt of alles over tussen en door kon, en blijkbaar lukt het van de eerste keer :-)
Dan al wat sporen op gelegd en met de beproefde siliconen-bevestiging vast gemaakt (eerst dubbelzijdig tape, dan 1 schroefje, dan vast kitten met silicone en als alles droog is de schroef er weer uit).

En dan meteen ook al eens gemeten hoe het gaat uit komen met de aansluiting naar de hoofdbaan.  Kwa bochten en lengte zit dat vrij aardig, maar zoals ik al wist zal er met een uitneembaar stuk moeten worden gewerkt in de deuropening.  Of ik het gewoon "los" ga maken of als kantelend brugdeel ben ik nog niet aan uit.

De foto's van het passen...











kleefband...



sporen



1 schroefje.  Ik zal nog even een klein stukje bovenaan uit de liftingang moeten weg zagen zodat de brug iets hoger kan komen.  Let ook op het feit dat op onderstaande foto de sporen van de brug merkelijk lager uit komen dan die van de lift.  Dat is om de verticale positionering van de lift te kunnen opvangen.  In totaal kan ik 1,5cm naar onder en even veel naar boven , dus 3 cm opvangen.  Wat ruim voldoende is, aangezien ik max 20mm had voorzien in totaal (met de max helligshoeken en knik in de spoorovergangen) en ik de lift tot op 2 a 4 mm kan positioneren als alles volgens plan verloopt.



even passen







Goedgekeurd en "ingekit" met silicone.



en dan de overbrugging.





even zwevend gelegd om te kijken of er niet te veel moet wrode gewrongen met de sporen.  Dat val heel goed mee.







Maar aangezien het daar nog te warm was en ik nu moet (gaan) werken, zal het voor later zijn.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Hoi Dani,
Het wordt een heel indrukwekkend geheel zo!
Klasse hoor.

grt Piet.

oetbeem

Die gebouwen heb je al mooi verweerd :)

Ik zou wel wat doen aan het perron want dat ziet er nog wel erg plastic uit  ;D
Die lift word ook al aardig mooi, die gaat binnenkort wel na behoren werken
Goed bezig Dani!

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

#308
bedankt Piet en Danny.   Ik doe rustig verder, alles op z'n tijd :-)
Het perron en zo daar wordt nog aan gewerkt, daar komt een grijs laagje over, want het origineel is idd nog plastiekerig.   Trouwens, om een mooi bij elkaar passedn gehee te hebben in mijn stationsbuurt, heb ik dan maar ook meteen de bijhorende  goederenloods met loskade van Piko uit dezelfde reeks bij besteld.  Dan past het allemaal samen en sluit mooi op elkaar aan.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 23 juli 2013, 20:21:25 PM
inderdaad, het is wat vlug gegaan... en af en toe is er eens dat  "oops" momentje als je denkt dat je je kwastje goed droog hebt en er toch nog ergens wat vochtige verf tussen de haren vandaan komt.  Daarom dat ik zeg dat net nog niet af is, er zal nog aan gewerkt worden, dat is zeker.
bedankt, Pat.   Hmmm, pintjes... hoewel, mag dat ook cola zero zijn ? ik drink normaal weinig of geen pintjes :-)
Ken dat fenomeen, is hier niet anders, 'k leer ook met vallen en opstaan en soms inderdaad meer vallen, maar soit...

De cola zero mag zekers, da's voor overdag, de pintjes na de uren hé en als de auto thuis mag blijven ;-)

dani

#310
de goederenloods is gearriveerd, geplakt en "bevuild".  En de perrons zijn meteen in een betonkleurig grijs gezet.  Nu even de verf laten opdrogen.

Eerst nog mooi plastiekerig en pas geplakt.   (let trouwens ook op de constructiefout in het bouwpakket aan het afdakje boven deur en raam...  dat is net iets te smal waardoor de bevestigingen vlak IN de duer en raam vlakken liggen.  Dat zal ik nog moeten aanpassen.



Shiny and new


Even de bouwkraan aan de kant zetten :-)



Een "smoske" acrylverf van de gekende actiewinkel
(JAAAAAA, dat bruik lijkt op iets anders maar het is echt puur toeval :-) :-) :-)   )



en kliederen maar...





perron ook een likje grijs (eerste laagje nog maar)




ook het andere perron wordt betonnnnnnnnn



Even op een rij gezet  (behalve de garage, dan)



En een zicht van in de bestuurdescabine van de (denkbeeldige en spoorloze) trein



IN zo een vies en vuil dorpje zou ik eigenlijk liever niet stoppen als machinist :-) :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Allez, terwijl ge plakt en schildert zit ge nog op da forum!
Concentratie Dan! Concentratie!

Sattrickske

Veel te vies om hier te stoppen, meteen doorrijden naar het volgende en dan liefst nog niet te snel ;) (cfr. Spanje)

TBCédric

Ik heb iets gevonden dat op jouw lift lijkt. Alleen draait de deze.
http://www.youtube.com/watch?v=fZOsnZ_V10A vanaf 3:03

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

dani

leuk, een paternosterketting.   Bedankt voor die leuke link, Cedric !  Ik had dat in het begin nog overwogen, inderdaad.
Je ziet helemaal op het einde van het filmpje ook het "klapdekseltje"  wat bij mij een heusen brug is geworden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.