Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Gerolf

Mooie constructie, man  :)
Is er ook ergens een tegengewicht voor de lift? Dat zou je bijvoorbeeld op of onder die trekbalk kunnen vastmaken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Bedankt voor de komplimente, mannen.

@Piet :  dat ga ik in de komende weken allemaal uit testen en passen en meten, daar zal nog flink wat tijd in kruipen.   
@Philippe : ik ga zeker een veiligheidssysteem voorzien, want nu is het enkel "liftschade" maar als die lift vol treinen staat en dan naar beneden dondert wordt het een dure grap...   Wait and see, het zal een  "Dani-Solution" worden.  Simpel, goedkoop en (hopelijk) toch efficiënt.
@Peter : inderdaad, liever geen touchdowns, tenzij het op z'n K3's gebeurt   "doe het heeeeel zachtjes..."
@Gerolf : dat is de bedoeling, dat de trekbalk ook gaat dienen als een soort "kapstok" om er ballast/tegengewicht te kunnen aan hangen zodat alles nog vlotter loopt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

En heb je al een ideetje voor het veiligheidssysteem?  Je zou bv. het veiligheidssysteem van een gewone lift kunnen nabouwen: haken die rakelings langs gekartelde stalen rails (crémaillères) lopen.  Als de kabels breken, gaat de lift zowiezo scheef gaan en hierdoor zetten de haken zich vast in de crémaillères.  Verder dan een paar centimeter zal ie zo niet vallen.
Zo'n crémaillère is niet goedkoop, maar je kan er wel eentje 'simuleren' door extreem zacht hout te gebruiken waar de haken zich kunnen 'inplanten' als de lift valt.
Met dit principe moet je wel toelaten dat de lift scheef kan gaan in je behuizing, als je zorgt voor een perfecte geleiding, werkt dit principe niet meer.

Dirky

ik heb zo de indruk dat Dani z'n kabels niet gaan breken. Die zien er zowat 3mm in diameter uit (?) en dan mag je waarschijnlijk nog met een man of 10 op de lift gaan zitten...
Ziet er alvast veelbelovend uit!

oetbeem

Ziet er heel mooi uit Dani!

Ik ben echt super benieuwd hoe het eruit gaat zien als dit automatisch gebeurd :)

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Roderik

Wow! Arduino en modeltreintjes. Dat gaat nu mooi samen zie.
Ik ben mezelf er ook in aan het verdiepen.
En als complete elektronica-newbie heb ik nog heel wat haver voor de tanden...
Ik volg je constructies met het nodige "verstomming ende verbazing"!

Dat mijn starterkit maar snel toekomt, want het baantje dat ik wil aansturen, moet dringend gebouwd worden.

Veel succes, Dani.
Always be modelling!

philippe_007

Citaat van: Dirky op 13 juli 2013, 17:28:29 PM
ik heb zo de indruk dat Dani z'n kabels niet gaan breken. Die zien er zowat 3mm in diameter uit (?) en dan mag je waarschijnlijk nog met een man of 10 op de lift gaan zitten...
Ziet er alvast veelbelovend uit!

De kabels zullen het vermoedelijk wel houden, alhoewel een fabricagefout kan altijd. Of ergens een plek waar wrijving de kabel aantast. Of een van de klemmen dat lost, katrol stuk.... Er kan veel mis lopen met een mechanische constructie.
Dus een veiligheid is nooit overbodig, zeker niet eens er enkele duizenden euro's spoormateriaal in staan.

dani

wat de veiligheid betreft, is het inderdaad aan de orde om te zorgen dat hij niet omlaag flikkert.

Een "ingrijpsysteem" (laat ik het zo maar noemen) is een optie, ik dchat echter eerder aan 2 "borgpennen" die onder de verschillende horizontale leggers komen te liggen eens de lift in positie is.   Dat beveiligt de lift voldoende.   Uiteraard is het geen beveiliging tegen kabelbreuk tijdens beweging. 

De staalkabels (4 stuks in een lus) tussen liftkooi en trekbalk zijn 4mm in diameter en kunnen al wat houden.   Ze zitten aan beide zijden flink geklemd tussen de planken en met bouten vast.  De kabel van de eigenlijke lier die de zaak optrekt, is dan weer bijna 8mm.  dus daar heb ik vertrouwen in.  Een katrol die breekt zou kunnen, maar die draaien op stalen bouten die de slag kunnen opvangen zelfs als de katrol in stukken barst.  Dus maximaal een "val ) van 3.5cm  (katrollen van 8 cm diameter - bouten van 10mm)

De arduino module met programma is klaar en wacht op inbouw, maar eerst nog de motor flink verankeren en lichtjes aanpassen zodat hij er tussen past.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

FYI
soepele staalkabel van 4mm houdt zowat 950kg. Hardere variant zelfs 1500kg.
Dus Dani, ben je op dat gebied wel veilig genoeg bezig!

oetbeem

Mocht je het niet vertrouwen kan je altijd nog aan de onderkant een soort van kussen of iets anders wat zacht is leggen zodat mocht er toch iets fout gaan de boel niet al te hard valt

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Sattrickske

Het is niet de kabel zelf waar ik problemen mee verwacht.  Een kabel van 4mm zal inderdaad op zich niet snel breken.  De zwakke schakel in het hele verhaal zullen de bevestigingen zijn.  Niet dat ik Dani niet vertrouw, maar een foutje is snel gemaakt ;)

Het systeem met borgpennen is inderdaad ook niet slecht, je lift kan dan maximaal 1 verdiep 'vallen' (ong. 12 cm als ik me niet vergis).  Ik zou 't eens exact moeten uitrekenen,  maar op zulke afstand is de vrijgekomen energie zeer klein (118 joules voor een massa van 100kg).  Op deze afstand zou je impact snelheid max. 1.53 m/s bedragen.  Dus zeker geen slecht systeem...

Let wel dat je borgpennen lang genoeg zijn voor het geval dat je lift scheef naar beneden zou (kunnen?) komen.

dani

@Dirk : inderdaad, als ik dat x4 doe kan de lift tot 3,5 ton wegen.  Dat houdt mijn zoldertje niet denk ik .  Maar het is fijn om gerustgesteld te zijn.

@Danny : dat is een mogelijkheid, een systeem met een flinke veer of gasdemper onderaan om de schok op te vangen.   Maar ik denk dat ik toch voor de borgpennen zal gaan

@Patrick : ik kan voorlopig nog alle kanten uit met die borgingen, de constructie is zo open en flexibel mogelijk gemaakt, maar echt "schuin" lopen zal niet gebeuren, maximaal een paar millimetertjes.  De bevestigingen van de kabel aan de balken  (de trekbalk en de liftkooi) zijn eigenlijk gewoon bouten van 8mm waar de kabel rond in een lus ligt.  Het is dus één gesloten geheel en de kabellus is gesloten met 3 (jawel, drie)  speciale sluitstukken voor staalkabel.   



Helaas is de foto heel onscherp... maar je ziet de 3 sluitingen in het midden.    Let niet op de "'oogvijzen" op de lat van de kooi, die worden niet gebruikt als bevestigingspunt.    De eigenlijke kabelbevestiging is redelijk simpel :   2  planken van 10x2cm  (noemen ze hier een "voliche lat") , daar een gat van 8mm door, waardoor de bouten (met ronde kop) zitten die de 2 latten op elkaar trekken en daardoor de kabel vast klemmen.    Rond die bouten loopt de kabel dan door.

De trekkabel van de lier zit aan de ene kant vast aan de as van de lier (en met enkele slagen er rond)  en de andere kant wordt met een gesloten lus vast gelegd aan de "fundering" van de lift, en deze kabel is geloof ik 8mm.

Ik hoop in de loop van deze week nog wat verder te kunnen doen, en dan wat deftige foto's te maken en een filmpje van de sturing en de "gemotoriseerde"  op en neer beweging.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Inderdaad wat duidelijker...  en bij ons noemen ze dat ook een voliche...
Maar hij kan dus wel degelijk schuin gaan, als één van de bevestigingen of de kabel het begeeft.  De kabel zelf zal waarschijnlijk wel nooit breken.  Maar als je bevestigingen (of één ervan) het begeven, gaat je lift wel degelijk schuin kunnen hangen.  En net dan moet je uitkijken dat ie niet net naast je borgpennen uitkomt, waardoor hij veel dieper zal donderen dan je denkt...

dani

vandaag was het eventjes 32 graden op zolder maar ik moest en zou   "motoriek gaan" op de lift....   en dat heb ik dan ook gedaan.
De staalkabel van de lier naar de trekbalk moet nog definitief gelegd en bevestigd worden zodat hij regelmatig oprolt (in het filmpje is duielijk een "knik" te zien waar de kabel over elkaar schuift op de rol) , maar het werkt voorlopig toch vrij goed.   Net zoals ik het verwacht had.  Niet zo precies als met lineaire geleidingen en actuatoren maar zo goed als volgens mij mogelijk is met éénvoudige middelen "uit den brico".

eerst de motor van zijn "kas" ontdaan om plaats te besparen en voor de koeling.




Daarna een gat in de gyproc wand gemaakt om de motor dichter bij de eigenlijke muur te krijgen en de tandwielen weg te werken.  En meteen de "handbediening  as" afgekort want die heeft toch geen nut meer wegens niet bereikbaar.
Dan meteen ook de grondplaat van de lier afgetekend op de parket, en met de "klokboor" 3 gaatjes gemaakt waar de moeren in passen om te verzinken.






wat extra gaten in de grondplaat geboord om te kunnen vastschroeven door het laminaat in de onderplaten.



Vijzen er in en vast zetten die handel.




Dan de lier er op bevestigen en borgen met een schroef zodat ze niet weg schuift.











Efkes de batterij uit mijn goldwing geleend   (die stond toch lekker op te laden dus waarom niet)....



De boel aangesloten en gaan met die banaan....   euh... lift





En na de testen lekker een paar stukjes resthout om een kistje van te maken waar de motor in komt te zitten.  Kwestie van het geluidsniveau wat te verminderen.  Daar zal wslk wel nog een ventilatortje in komen later.



en dan straks  het lang  verwachte filmpje....  doet ie het of doet ie het niet...en  HOE doet ie het ???

(intussentijd ben ik bezig met het uittekenen en testen van de inrij-brug)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.