Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

PietB

Citaat van: dani op 03 juni 2013, 23:21:45 PM
die klote hollanders geven een mens niet eens een kans ! gelukkig zitten hier wel volwassenen....
Hee kameraad, er zijn ook volwassen hollanders he!  ;) ;)
En die jij bedoelt is een Limburger, dat is geen Hollander.
Daarbij is het een rancuneus ventje, maar ja dat weten we al een tijdje.

Polderdam in wording is daar inmiddels ook gereduceerd tot de commentaren van anderen en mijn starttopic.
Ook ik heb het gehad.

grt Piet.

dani

#136
A ja, een (g)limburger....  dat verklaart het.    De rest is maar een kudde schaapjes die netjes in de pas mee lopen.
Laat ik  nou net iemand zijn die NIET in ganzepas of als een pinguïn mee stapt, zeg...  (mensen die me wat gevolgd hebben weten dat, ook aan mijn eigenzinnige b(r)ouwsels )

Enfin....  Hoofdstuk afgesloten, ik ga de zaak laten rusten.   

Revenons à nos Moutons....  (terug naar onze schaapjes, dus "back on track").
Om even on topic terug te vallen: vanmorgen zijn ze geleverd...   5 stuks   Arduino Pro Mini,   een grote zak condensatortjes (voor de Max232 ICs) , een zakje weerstandjes en een pakje LEDs.  We kunnen verder.  Nu enkel nog de  7 segments displays en ik kan mijn vernieuwde "synoptiek" paneeltje maken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Alle alle,
niet iedereen over de zelfde kam scheren he... Er zijn er ook goede....

hehe die arduino's he, heb de mijne pas en ben al volop aan het experimenteren, gisteren begonnen met de boek "getting started with arduino", aan dat tempo zal het snel uit zijn.
Mag al extra componenten bestellen, enkel met ledjes kom ik er al niet meer ;-)

Mijn beperkte kennis electronica zat diep, komt zo stillekensaan terug naar boven. MAar door te experimenteren lukt het wel.

En we hebben hier den Dani in geval van problemen bij wie we kunnen aankloppen he ;-)

dani

#138
@Philippe :  pas op , ik ga je waarschuwen : die Arduino's zijn gevaarlijk, verslavend en leiden tot obsessief neurotisch gedrag, een onverzadigbare drang om meer te doen en verder te gaan, om je basis kennis te "refreshen" en bij te leren.  Voor je het weet maak je een heuse industriële omgeving op je treinkamer en is je werkblad omgetoverd in een elektronica zaak en spreek je  enkel nog  "geek taal" :-) :-) :-)     Op het moment dat je vriende je beginnen aanspreken of benoemen als "de nerd"  ben je te laat om er nog iets aan te veranderen.  Dan ben je gedoemd om de rest van je dagen te slijten als  computer-addict.     De volgende stap is dan onvermijdelijk een  RPI  (Raspberry Pi) of een Micro-Android PC'tje.     Doe daar dan wat communicatie techniek bij en je hebt het aan je broek :   " We are BORG, you will be assimilated !"  en voor je het weet heb je Arduino sensoren en implantaten in je lijf en kop.   "Seven of Nine" was ons groot voorbeeld.

(met dank aan Piet  "Bossie" om in een PB'tje de  Trekkie in mij ook weer even wakker te schudden, beste vriend)

Don't say I didn't warn you !!

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007


Sattrickske

Citaat van: dani op 04 juni 2013, 11:54:35 AM
"Seven of Nine" was ons groot voorbeeld.
En bedoel je dan de Seven of Nine voor of na het verwijderen van het grootste deel implantaten?  Ik weet het wel hoor :P ;)

dani

doe ze mij maar MET, Patje .....     meteen magneetje daar over gaan en je weet niet wat je beleeft.


DAMN, weeral off topic :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Neesse

Wat het niet zo dat BELG staat voor Ben Eerst Limburger Geweest ????
Alle gekheid op een stukje
Dani ik ben blij dat ik hier je vorderingen kan en mag volgen. Ik leer een heleboel van je berichten TOP
Ik ben erg benieuwd hoe je lift gaat werken want dit is echt een super oplossing

En voor alle belgen die zich door bovengenoemde opmerking beledigd voelen NIET doen het is een grapje.

Groeten Niels

dani

De LED 7 segments zijn er sinds vandaag, dus ik kan verder prutsen.

Gisteren ben ik nog wat met de ATtiny85s bezig geweest en heb ontdekt dat dezze allesbehalve stabiel gedrag vertoonden...   misschien moet ik toch één en ander herzien.
Vanavond verder uitproberen.   Het programmeren lijkt te lukken, maar eens ik ze dan in hun "bestemmingscircuit" zet, dan flippen ze en lijkt het alsof de interne klok tilt slaat.

Hopelijk slaag ik er binnenkort ook in om nog wat aan de baan zelf verder te werken.  Ik ben weer met 1000 dingen tegelijk bezig en niks geraakt echt "af".   De dag zou 39 uur moeten hebben.

Wordt vervolgd :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: dani op 06 juni 2013, 11:13:22 AMmet de ATtiny85s bezig geweest en heb ontdekt dat dezze allesbehalve stabiel gedrag vertoonden...   eens ik ze dan in hun "bestemmingscircuit" zet, dan flippen ze en lijkt het alsof de interne klok tilt slaat.

Dan zou ik toch het printplaatje eens grondig nakijken. Onderbroken printsporen, valse contacten, ...
Interne klok staat stil bij een reset of ontbreken van voedingsspanning. Dat zijn de eerste pennen die ik zou bekijken/nameten.
... tenzij je natuurlijk de fusebits verkeerd heb, en je Attiny een externe klok verwacht  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Aan printsporen zal het wslk niet liggen Gerolf,  het is op een breadboard.   Maar misschien ligt het aan de brugstekkertjes of een onstabiele 5V voeding.   De  "reset" werkt normaal als ik pin1 aan GND leg.
De fusebits zal ik checken, maar ik heb er gisteren nog de "bootloader" refresh op gedaan en hem terug ingesteld op de default  "ATT85  1MHz internal clock"... zou moeten ok zijn.
Ik heb het programmeren geprobeerd met zowel een  Arduino als programmer, als met een USBASP  interface en beiden meldden dat het programmeren OK was en de communicatie controle LEDjes op mijn Arduino schieldje werkten normaal.

Bedankt voor het mee denken, Gerolf.  Ik ga eens een ander 5V adaptertje proberen, want ik vermoed hoe langer hoe meer dat het aan die goedkope  Hong Kong  spullen zou liggen.  Misschien zit daar nog een flinke "rimpel" op .   Om een gsm batterij op te laden is dat nog ok, maar voor een microcontroller....   wslk niet.     Eens testen op een PC usb poort en dan ook met een "goede" gestabiliseerde 5V voeding.   Het ligt zo te zien ook niet aan de ATT85 zelf, want ik heb er 3 getest en allemaal zelfde probleem.   Er zijn er vandaag een lading van 15 geleverd, dus ik heb testmateriaal op overschot :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Neesse op 04 juni 2013, 22:25:49 PM
Wat het niet zo dat BELG staat voor Ben Eerst Limburger Geweest ????
Alle gekheid op een stukje
Dani ik ben blij dat ik hier je vorderingen kan en mag volgen. Ik leer een heleboel van je berichten TOP
Ik ben erg benieuwd hoe je lift gaat werken want dit is echt een super oplossing

En voor alle belgen die zich door bovengenoemde opmerking beledigd voelen NIET doen het is een grapje.

Groeten Niels

Beledigd ?  Neen hoor !    Je weet toch waarom men hier bij ons spreekt over  "de Limburg" ?    OMdat we het 40 jaar geleden ook nog hadden over  "De Congo"...
Trouwens, een weetje :  sinds vorig jaar rijden er in Limburg 38% minder vrachtwagens met 60 ft containers rond, sinds  we hen hebben gezegd dat je een tuinslang ook mag oprollen om te vervoeren.


Wat de lift betreft hoop ik toch binnen afzienbare tijd te kunnen verder doen.   Alle materiaal is voorhanden, maar ik heb de tijd even niet.   Ik ben wel blij dat je plezier beleeft aan mijn experimentjes, Niels !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Een "hongkong-adaptertje" zou ik nooit zomaar als voeding voor een µC gebruiken,
tenzij met een elco en een 7805 (of een low-drop stabilisator)
Goed voor een GSM op te laden, maar is waarschijnlijk een supereenvoudig geschakeld voedinkje,
... dat even waarschijnlijk vaak naar of in de buurt van "0" gaat.
=> dan ben je de µC constant aan 't resetten via de ontbrekende voedingsspanning, of je watchdog springt op, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

inderdaad, ik vrees ook een beetje dat daar de boosdoener zou kunnen zitten,   de kans is 99% dat ik dit vanavond test en je helemaal gelijk ga geven .   Thanks, mate !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Hey Dani,

Leuk al die experimentjes met de Arduino. Alleen versta ik er dus echt niets van. Lijkt soms wel chinees wat jullie praten  ;D
Ben eens benieuwd wat voor dingen je daar allemaal gaat mee aansturen, buiten je lift :)
Lijkt me wel leuk om te doen.

Grts,
Stieven