Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Te Roosendaal een seinhuis verplaatst

Gestart door Eres, 10 april 2013, 07:50:02 AM

Eres

Hedenmorgen is men begonnen met het opkrikken van een oud seinhuis op het spoor te Roosendaal. Het staat behoorlijk in de weg en moet dus verplaatst worden. Rond het middag zal het 1400mtr verplaatst gaan worden en op een plaats worden neergezet dat het vele jaren kan blijven staan.

Voor degene die interesse zal het een leuk schouwspel zijn om te zien

Wim

eric

#1
Stond vanacht al op hoge pootjes hoor
Hier is het te volgen.
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/live-verplaatsing-roosendaals-seinhuis-1.3757230

Of gewoon ter plaatse gaan kijken.

Eres

Eric

Zal een beetje moeilijk gaan om het te kunnen zien, gelet op de afstand vanuit de Ardennen. Maar het zal best interessant zijn om zoiets te mogen zien

Wim




eric


PietB

Citaat van: Eres op 10 april 2013, 08:02:19 AM
Zal een beetje moeilijk gaan om het te kunnen zien, gelet op de afstand vanuit de Ardennen. Maar het zal best interessant zijn om zoiets te mogen zien
Het was op het RTL nieuws van 19.30 uur.
http://www.rtl.nl/xl/#/u/abc0a5d6-46d9-39ed-b053-d82d1b6d2954/
Dat is een commerciele zender dus je moet even door de reklame heen bijten en dan naar 16:12 scrollen, het item duurt maar 20 seconden.

Grt Piet.

vyncky

Sinds 18u staat het seinhuis ter plaatse!

De fotoreportage volgt nog!



Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Havoc

Hier zouden ze dat gewoon afbreken. Gelukkig dat ze in nederland aandacht hebben voor industrieel erfgoed. Knap gedaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 11 april 2013, 21:39:21 PM
Gelukkig dat ze in nederland aandacht hebben voor industrieel erfgoed.
Dat is inderdaad gelukkig Johan.
Maar er zijn hier in Nederland ook heel mooie industrieële dingen niet bewaard gebleven en botweg gesloopt.
Bijvoorbeeld heel veel treinmaterieel van net na de tweede wereldoorlog is aan de snijbrander ten prooi gevallen.
Die paar centen oudijzer waren kennelijk aantrekkelijker dan de historisch waarde.
En dat krijg je nooit meer terug.
Maar gelukkig is er tegenwoordig de stichting STIBANS die er voor zorgt dat in onbruik geraakt materieel bewaard blijft.
Zo hebben zijn er voor gezorgd dat dit stel kompleet gerestaureerd is en bedrijfsvaardig gemaakt kan worden.



grt Piet.

stefanic

Citaat van: Havoc op 11 april 2013, 21:39:21 PM
Hier zouden ze dat gewoon afbreken. Gelukkig dat ze in nederland aandacht hebben voor industrieel erfgoed. Knap gedaan.
In Mechelen wordt er nochthans, voor de aanleg van de by-pass, een oude loods (blijkbaar top historisch materiaal... ik vind het een berg weggesmeten geld dat veel beter in echt historisch patrimonuim had mogen geinvesteerd worden) op dezelfde wijze verplaatst om ruimte te maken voor deze by-pass.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Eres

Ik ben zelf een grote voorstander voor het behouden van diverse culturele zaken. Of het nu een schip, trein of andere soorten zoals een gebouw is. Waarom is oa een mooi Openlucht Museum in de regio van Arnhem? Om te laten zien aan de huidige generatie hoe het vroeger was Ik ben er helemaal voor om dergelijke zaken in ode te houden

Als je kijkt naar Engeland daar wordt veel gedaan aan behoud van oude materialen, dit zou een voorbeeld moeten zijn voor vele landen. Helaas denkt men daar in Nederland anders over. Veel oudere zaken zijn verdwenen wat bespaard had kunnen blijven. Daarom juich ik toe dat er instanties zijn/komen die dergelijke zaken willen behouden en zich geheel inzetten.

Ik kan weinig zeggen over Belgie al woon ik hier sinds 9 jr. echter heb i toch het vermoeden dat er ook onnodige wordt gesloopt, maar als ik het fout heb mag een ieder mij terecht corrigeren.

Wim

dieselfreak

Wim, ik denk dat het in België nog een stuk erger is dan in Nederland. Hier heerst een ware afbraakcultuur en niet alleen bij de spoorwegen. Vooral in de jaren 60 en 70 was het heel erg, toen zijn heel veel mooie gebouwen gesloopt die best behouden konden worden. Wat het openbaar vervoer betreft zijn toen ook heel veel trein- en tramverbindingen opgeheven omdat men de voorkeur gaf aan de autobus die zogezegd sneller was dan het spoorvervoer. We weten intussen allemaal dat dit een verkeerde beslissing was. Maar ja, alles moest toen gemoderniseerd worden en al die "ouwen brol" moest weg. De jongste jaren waait er gelukkig een andere wind, nu gaat men meer renoveren dan afbreken. Ook is men hier en daar bezig om nieuwe tramlijnen aan te leggen, in veel gevallen dezelfde die ze 50 jaar geleden hebben afgebroken. Begrijpe wie kan?
MC

Eres

Marc, Helaas dat te mogen horen van je. Ik was dus iets positiever. Maar wat ik dus nu niet begrijpt dat men het een steenhard laat vallen en nu alle zinnen zet op een schip wat men noemt het laatste Congo schip dat in Rostock ligt en in zwaar verval en helemaal niet meer is zoals het was. Komt er een tweede debacle zoals in Rotterdam met het ss Rotterdam wat honderden miljoenen heeft gekost en men nog steeds bezig is met rechtszaken?? Ook dit schip zal vol met asbest zitten en wie gaat dat betalen??. Jij en ik en vele anderen.

De meest simpele dingen die veel waarde hebben aan de oude glorie tijden worden verpest door laksheid. Ik denk hierbij aan de oude draaischijf in Gouvy. ziet er nog heel goed uit. Het personeel wat heel vriendelijk is en mij alles toelaat om foto's te maken zie je geen onderhoud plegen. Als je van Berkenboomhout houdt moet je hierheen komen.

De oude hangaar waar vroeger oa de reeks 50/60 hebben gestaan in zwaar in verval. Denk maar niet dat er iemand is die zegt dat moeten we behouden. We hebben een nieuwe burgemeester maar die is rotter dan het ergste aanmaak hout Historische waarde speelt geen rol meer.

Denk dat we in een dergelijke commerciële wereld zijn gekomen dat alles wat geld kost weg moet en daarmee basta. Men voelt zich geen persoon om aan liefdadigheid te doen. Maar als dergelijke figuren ouder worden denken ja die goede oude tijd waar is dat gebleven. Iets aantoonbaar aan de jongere generatie is dan voor altijd verdwenen.


Dirky

#13
vrij simpel...

Oude dingen renoveren kost veel geld en geen enkele staat of instelling hangt daar graag geld aan. Niet in België, niet in Duitsland, niet in England,...

Maar England en Duitsland hebben een cultuur die de gewone mens ertoe aanzet een duit in het zakje te doen en via een vereniging, desnoods zelfs met gewoon kapitaal van 1 enkele sponsor, oude dingen op te kopen, te renoveren, weer werkend te krijgen...

Probeer hier in België maar eens 250 man te vinden die elk 100 € in de schaal werpen om die draaitschijf te renoveren... ik vrees dat je die niet vind!
en dan nog 500 man voor de herstelling van stoomlok "X", en dan nog 200 man voor de renovatie van een oude site... Belgen zijn spaarders en hebben daar geen geld voor  :(

PS ik dus ook niet


nog aan toegevoegd:
Zowel DE als GB hebben veel "eigen" materiaal op alle vlak. honderden Britse en Duitse vliegtuigen, honderden Britse en Duitse auto's, 2 of 3 Belgische vliegtuigen, 2 of 3 Belgische auto's...
Vandaar ook dat wij minder de gewoonte hebben om geld uit te geven aan dergelijke dingen

dieselfreak

Wat de spoorwegen betreft blijf ik erbij dat men in het verleden iets te enthousiast de snijbrander heeft gebruikt. In onze buurlanden heeft men heelwat historisch spoorwegmateriaal al decennia geleden ondergebracht in een spoorwegmuseum, in Nederland is Utrecht hiervan een prachtig voorbeeld. Volgend jaar komt hier (eindelijk) ook een spoorwegmuseum in Schaarbeek, rijkelijk te laat volgens mij want intussen is reeds heelwat prachtig spoorwegmateriaal verloren gegaan. En het is zeker niet alleen de NMBS die hiervoor verantwoordelijk is, de echte schuldigen zijn de heren politici die liever het belastinggeld van onze spaarzame burgers misbruiken voor het vullen van bodemloze financiële putten die ze zelf gegraven hebben. En ze zullen ook nooit geld genoeg hebben, het bewijs hiervoor zien we elke maand aan het gigantische verschil tussen het bruto en netto bedrag op ons loonbriefje.
MC