Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Te Roosendaal een seinhuis verplaatst

Gestart door Eres, 10 april 2013, 07:50:02 AM

Dirky

Alles wordt veel te gemakkelijk in de schoenen van de politiek geschoven. Als er - zoals in de meeste landen - een tekort is, en je moet als politieker beslissen of je bezuinigt op ziekenzorg of bezuinigt op renovatie van erfgoed, dan is volgens mij de logische keuze vlug gemaakt. En ik hoor dan wel iedereen zeggen dat het beter moet kunnen maar niemand zegt waar het geld vandaan moet komen... jammer!

En niet altijd is het "tekort aan geld" de oorzaak.
Oudenaarde noemde men 100 jaar geleden "Petit Bruges" omdat er grachten en bruggetjes waren net als in Brugge. Maar Oudenaarde was toen rijk en had het geld om de stad te vernieuwen. Dus weg Petit Bruges en welkom lelijk Oudenaarde.

En ik herhaal ook nog graag dat Belgen nu eenmaal geen "fiere" mensen zijn zoals onze buren en dus ook veel minder geven om erfgoed.

Wij, op dit forum, hebben het over treintjes-erfgoed. Anderen willen het behoud van de weinige vliegtuigen die de BAF ooit had. Nog anderen hebben graag de Congo-boot, nog anderen... er is geen geld en er komt geen geld en ik geef geen geld, dus zal er wel nog 't een en 't ander een stille dood sterven.... :(

dieselfreak

Gelukkig bestaan er nog mooie schaalmodellen van de verdwenen stoom- en andere locomotieven. En er zijn ook nog een aantal privè verenigingen zoals TSP, BVS en het stoomcentrum in Maldegem die het spoorse verleden laten herleven. M.a.w. laten we tevreden zijn en in stand houden van wat er nog rest van ons spoorwegerfgoed.
MC

vyncky

België heeft volgens mij meer historische (stoom)treinen dan Nederland.

Om terug even bij het thema te komen...

Hier een fotoreportage van de werken. Samen met de modelspoorvereniging Post B (vernoemd naar het seinhuis) heb ik de werken op de voet kunnen volgen. Twee lange koude, maar leuke dagen! http://www.lijn-12.be/album-13-04-10.php

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

chef garde

Citaat van: Dirky op 12 april 2013, 22:02:15 PM
Alles wordt veel te gemakkelijk in de schoenen van de politiek geschoven. Als er - zoals in de meeste landen - een tekort is, en je moet als politieker beslissen of je bezuinigt op ziekenzorg of bezuinigt op renovatie van erfgoed, dan is volgens mij de logische keuze vlug gemaakt. En ik hoor dan wel iedereen zeggen dat het beter moet kunnen maar niemand zegt waar het geld vandaan moet komen... jammer!

En niet altijd is het "tekort aan geld" de oorzaak.
Oudenaarde noemde men 100 jaar geleden "Petit Bruges" omdat er grachten en bruggetjes waren net als in Brugge. Maar Oudenaarde was toen rijk en had het geld om de stad te vernieuwen. Dus weg Petit Bruges en welkom lelijk Oudenaarde.

En ik herhaal ook nog graag dat Belgen nu eenmaal geen "fiere" mensen zijn zoals onze buren en dus ook veel minder geven om erfgoed.

Wij, op dit forum, hebben het over treintjes-erfgoed. Anderen willen het behoud van de weinige vliegtuigen die de BAF ooit had. Nog anderen hebben graag de Congo-boot, nog anderen... er is geen geld en er komt geen geld en ik geef geen geld, dus zal er wel nog 't een en 't ander een stille dood sterven.... :(
Kan je deels volgen, maar anderzijds is er blijkbaar geld genoeg om lelijke hedendaagse constructies neer te poten op plaatsen waar vroeger ooit historisch erfgoed stond.  Kijk bijvoorbeeld maar naar het oude goederenstation naast gent-sint-pieters.  Was zelfs geklasseerd, gerenoveerd en volledig in gebruik!!  Een paar handtekeningen op een ander papier en de bulldozers konden het platwalsen, in de plaats staat nu een lelijke moderne bouw waar trams onder rijden. 

Geklasseerd, opgenomen op de lijst van cultureel erfgoed of gelijk wat, als er iets exclusiefs in de plaats moet komen kan het niet op!  Kijk maar wat de stations van Beernem (1887) en Oostkamp (1865) staat te wachten, geklasseerd of niet, bouwpuin wordt het!