Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

hoeveel plaats onder de baan?

Gestart door Havoc, 04 april 2013, 20:43:14 PM

Havoc

Ja, de volle sterkte is er pas na afwerken. Maar het is niet de bedoeling om ermee "te gaan slepen". Toch niet verder dan van het bureau tot de hal/living. Eenmaal het schaduwstation "af" is mag het gerust dichtgeschroefd worden.

Dat van die raillassen die geïsoleerd sluiting geven snap ik niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

""""Dat van die raillassen die geïsoleerd sluiting geven snap ik niet.""""""

De rails zet uit en krimpt, net als in het echt. Als je flexen gebruikt is het niet ondenkbeeldig dat daardoor zulke problemen kunnen ontstaan. Dus kan het ook gebeuren dat door verplaatsen van de module's welke niet al te star zijn gemaakt dit ook kan gebeuren.
Ik zag dat "ergens" op het NL N spoorforum. Als ik de link terugvind zal ik deze plaatsen ;)
Het ging hier om een modulair opgebouwde baan. Ik kan me voorstellen dat je met Z spoor helemaal daar aan mag denken.
Groet van Frank

Havoc

Ah, ok, dan snap ik het. Daar heb je gelijk in. En in het schaduwstation gaan behoorlijk wat isolaties liggen. Maar momenteel ben ik nog niet verder dan plannen maken dus zover is het nog niet. Wel iets om rekening mee te houden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

waarom geen "bakken" met een max lengte van 120cm en een diepte van 60 à 80 cm en hoogte van 15cm.
volgens mij zeer stijf als me onder in de bakken  van 120 cm 3 tussenplaten plaatst om de 30 cm.
 

Gerolf

Dat rail-isolaties overbrugd worden door uitzetting/verschuiven van je rails kan alleen als er niks tussen de railkoppen zit.
Men maakt vaak een zaagsnede, en laat de lucht ertussen de zaak isoleren.
Het is beter om er wat lijm of zo tussen te smeren - dan kunnen de railkoppen elkaar nooit raken.

Ik herinner me uit een vorige schets van Johan dat hij "kistjes" wou maken, met het schaduwstation op de vloer, en de baan zelf op de kist.
Zo'n kist heeft zeker voldoende stijfheid, en dan heeft hij onder de baan waarschijnlijk genoeg aan 5 cm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#20
Zoals beloofd: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=5967

Gerolf gaf in bovenstaande reactie deze oplossingen ook al aan.
Volgens mij druppeld Wim Ysbeer  wat lijm tussen de rail lassen.
Zelf gebruik ik OERLELIJKE  ;D Roco schoentjes:

https://picasaweb.google.com/ModelspoorfaN/RailsLeggen#5132730486785573202

De pijltjes naar links wijzen naar de isolatie-schoentjes, de pijltjes naar rechts naar de stroomvoorziening.
Ter orientatie tav. afmeteingen: de getekende vierkantjes zijn 5 x 5 cm.

Groet van Frank

Havoc

CiteerIk herinner me uit een vorige schets van Johan dat hij "kistjes" wou maken, met het schaduwstation op de vloer, en de baan zelf op de kist.
Zo'n kist heeft zeker voldoende stijfheid, en dan heeft hij onder de baan waarschijnlijk genoeg aan 5 cm.

Ja Gerolf, dat plan is er nog altijd. Maar ik vraag liever eerst eens rond wat iedereen al tegengekomen is voor ik kemels schiet. Kwestie van te leren uit anderen hun fouten. (Niet gelijk de politiekers in dit apenland)

Maar zoals het er nu uitziet moet het lukken om alles in 5cm weg te moffelen. Kan ik overgaan tot de volgende stap, eens alles wat uittekenen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Inderdaad sporen zetten uit en krimpen, daarom zorg ik dat op de hobby kamer min of meer altijd de zelfde temperatuur is en dat de zon geen vrij spel krijgt, als de sporen ingebed zijn komt dit dan niet vaak voor dat krimp/uitzet fenomeen, eens dat gebeurd gaan bijna alle spijkers er uit, kwestie om niet het geluid over te brengen.
Bij elke overgang van een bak zit er een printje waar de sporen op gesoldeerd zijn, dat printje is vast gezet met 2 schroeven, bij eventueel transport kan je nog altijd coriseren bij de overgang van de bakken...

Frank_N

""""eens dat gebeurd gaan bijna alle spijkers er uit, kwestie om niet het geluid over te brengen.""""""

En dan liefst allemaal! Kan ik alleen maar onderstrepen ;)
Groet van Frank

ysbeer

Toen ik begon was ik nog een jonge vent,dus alles onder de tafel gebouwd.
Nu (ietsje ouder geworden)heb ik veel daar van wer boven tafel gehaald.
Lekker zittend op een stoel of kruk kan je overal bij.

Ook de wissel motoren e,d staan in huisjes en kleine verhogingen op de tafel.
Voor module bouw is dit natuurlijk een heel ander punt.

Bedenk dat u ouder en stijver wordt als je its op een onmogelijk plaats wegbouwt.
Nog steeds geld dat als je ouder wordt alles wat soepel moet blijven stijf wordt en wat stijf moet worden.............
wim

janieburton

Citaat van: ysbeer op 13 april 2013, 14:06:11 PM
Toen ik begon was ik nog een jonge vent,dus alles onder de tafel gebouwd.
Nu (ietsje ouder geworden)heb ik veel daar van wer boven tafel gehaald.
Lekker zittend op een stoel of kruk kan je overal bij.

Ook de wissel motoren e,d staan in huisjes en kleine verhogingen op de tafel.
Voor module bouw is dit natuurlijk een heel ander punt.

Bedenk dat u ouder en stijver wordt als je its op een onmogelijk plaats wegbouwt.
Nog steeds geld dat als je ouder wordt alles wat soepel moet blijven stijf wordt en wat stijf moet worden.............
wim

Om die redenen die Wim aanhaalt overweeg ik gewoon de wissel motoren te gebruiken die men direkt naast de wissels plaatst(zoals Fleischmann, Piko of Peco) en ja het nadeel is dan dat de wissels verspringen in plaats van mooi te veschuiven
 

Havoc

Dat verspringen is in het schaduwstation echt geen probleem.

Maar dat we ouder worden niet. Goed punt, maar dat heeft toch ook wel een en ander te maken met de baan in zijn geheel. Modules kan je toch iets gemakkelijker omdraaien dan grote vaste banen. Blijft natuurlijk wel dat je moet omdraaien, iets veranderen, terug omdraaien (monteren in de baan), testen, terug herbeginnen met uiteenhalen, omdraaien etc.. Ook niet altijd praktisch.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Ook gewone wissel motoren die ik gebruik kunnen boven opstaan.
Als de rails op 5mm kurk of zoiets ligt kun je in het gaatje in de stelbalk een dunne messing of stalen draad steken.
Eerst een haaks haakje aan de draad en een gleufje in de bedding (die 5mm kurk of zoiets)maken.
Dan steek je draad in 3 mm messing buis en soldeerd dat buisje op 2 schroefjes (die je eerst in de plank draait)vast.
20 a 30 cm is geen enkel probleem voor de buis en draad lengte.
Als je nu aan de draad trekt of drukt gaat de wissel perfect heen en weer.
Zet op de tafel de wisselmotor in een huisje of zoiets (de voorkant van de tafel gaat ook goed,of een verhoging in de natuur)
Bedenk dat je de wisselmotor ook half of desnoods helemaal in een gat kunt laten zakken.
Als hij er maar uit kan naar boven
DE buis is maar 3 mm hoog dus die werk je weg met wat prut van houtlijm en zaagsel of zoiets..

Werkt perfect.
wim

Havoc

In het schaduwstation is het bovenopstaan van de wisselmotoren geen optisch probleem, maar een plaats probleem. In Z met 25mm tussen de sporen (center-center) blijft er niet genoeg over om een motor tussen te zetten. Of je moet de ingebouwde motoren gebruiken. Blijft natuurlijk een goed idee om langs boven te kunnen werken. Inderdaad een hoop minder geknoei als er iets foutloopt. En iedereen kent Murphy zeker?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Heb je geen plaats "verderop" in je schaduwstation? Dan kan je met (zelfgemaakte) bowden-kabels werken ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw