Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

acculader

Gestart door argilla, 31 maart 2013, 10:28:14 AM

Havoc

Heb je al eens gekeken naar de  157792 van Conrad? Dat is een witte led driver voor 1 tot 9 leds in serie en die stuurt met een constante stroom. Ingangsspanning van 6V tot 36V en je kan de stroom door de leds regelen door een potmeter aan te sluiten. Lijkt me geen probleem om dat in een spoor 0 wagon in te bouwen. Kan je prima met een 9V NiMH gebruiken en je moet niet te veel zelf solderen. Zeker niet als je de batterijen in een externe lader oplaadt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#31
De driver die Havoc beschreef is aangekomen en nook de LED strio van Huugooke is er. Nu ik ben geen electr. freak dus is het nu zaak een schema te hebben waar al de verbindingen op staan en hoe. De Li ion bat., de driver de strip  de mini  schuif schakelaar( laden versus brandenĂ  de oplader via een jack plugje Pffffffffffffffff man man ......iemand ? Thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

philippe_007

Argilla,

uw link of bijlage werkt niet.

argilla

ik zit over de 2000 karakters plaatsen kan blijkbaar niet. Sorry
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#34




dit bedoelde ik eigenlijk . Mijn excuus. :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

weet iemand hoe je dit moet  aansluiten? waar de batterij en waar de LED's nergens ook maar enige uitleg verkregen bij de bestelling.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Argilla, erbij vermelden wat dat eigenlijk is zou al veel helpen. Ik veronderstel dat het die Conrad 157792 is? Indien ja, als je naar de webpagina van dat artikel bij Conrad gaat en daar op "download-documenten" klikt dan kan je de datasheet downloaden.

In het kort:

aansluiting 1: positieve aansluiting van de ingang van de voedingsspanning (4.5-36V) Voor jou de positieve van je batterij.
aansluiting 2: ingang voor analoog dimmen (niet aansluiten als je die niet gebruikt)
aansluiting 3: ingang voor pwm of aan/uit sturen (niet aansluiten als je die niet gebruikt)
aansluiting 4: negatieve aansluiting van de voedingsspanning: de negatieve van je batterij.
aansluiting 5: uitgang voor de kathode (negatieve) van de LED
aansluiting 6: uitgang voor de anode (positieve) van de LED

Je mag 4 en 5 NIET doorverbinden!

De minimale aansluiting is dus voedingsspanning op 1 en 4 en de leds (allemaal in serie) op 5 en 6.

Als je wil dimmen moet je op aansluiting 2 een spanning tussen 0V (volledig aan) en 4.5V (volledig uit) zetten. De spanning op aansluiting 2 mag maximaal 15V zijn. Als je voedingsspanning lager dan 15V is kan je bvb een 47k potentiometer gebruiken. Als je nog steeds van plan bent 9V te gebruiken is dat dus in orde. Je sluit dan de 2 buitenzijden van de potmeter aan op de voedingsspanning en de loper (middenaftakking) op aansluiting 2. Dan kan je de helderheid van de leds instellen tussen 100% en 0%.
Met vakantie voor onbepaalde duur.