Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

acculader

Gestart door argilla, 31 maart 2013, 10:28:14 AM

Frank_N

Kreeg ik toch een misschien bruikbaar ideetje,

Spanningsverdubbeling. Met een transfo is dat niet zo moeilijk, bij een baanspanning van =12V word dat iets lastiger.
Dus je neemt de dubbele hoeveelheid accu's zodat de beschikbare accuspanning het dubbele is van wat je nodig hebt.
Vervolgens via de gebruikelijke weg de spanning weer verlagen tot datgene wat de leds nodig hebben.
In spoor 0 is wat  ;D meer ruimte dan in een N wagentje.......
Het gaat erom om 2x zoveel oplaadbare batterijen aan boord te hebben, plus een schakeling om de laadspanning (12 naar 24V) te brengen.
Ik vond met wat koekelen deze schakeling van Conrad: Bestnr. -191060
Natuurlijk heb je dan wel meer laadtijd nodig.

Groet van Frank

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Citaat van: Havoc op 02 april 2013, 19:35:23 PM
ICL7660.

Mwa...Die is symetries. Mogelijk lagere dissipatie, Johan?
Groet van Frank

Havoc

Geen idee wat je daarmee bedoelt, je kan dat ding gewoon als verdubbelaar schakelen.

Eerlijk gezegd, ik zie het nut niet 100% meer. Als het voor 0 of 1 is zou ik 2 AA cellen laden met een echte lader en dan met een witte led driver de leds. Je gaat naar 5V, bestaan genoeg schakelingen voor. Dan met 5V laden, ook genoeg schakelingen want 5V is typisch voor usb. En voor met 2 cellen wittel leds te sturen vind je ook genoeg. Zelf printje in smd en dat moet niet groter dan 1 AA cel zijn. Maar ik ben echt te lui om dat te doen. Gewoon de batterijen in een lader, veel simpelder.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Citaat van: Havoc op 01 april 2013, 20:23:59 PM
Citeer25mA om een 250mAH blokje op te laden, en intussen mogelijk meer mA om die 12 witte leds te laten branden
=> hoe krijg je dan je accu opgeladen?

Moeilijk. Maar uit een vorige vraag van argilla had ik begrepen dat laden en branden niet tegelijk moest. Branden was tijdens het rijden, laden tussen "speelbeurten" met de laadspanning langs een stekker aangelegd.

CiteerBij accu's heb je ook nog met overladen en geheugen effect te maken.

Overladen is geen probleem als de laadstroom maar klein genoeg is. Heeft te maken met opwarmen en de chemie die de gassen moet recombineren. Geheugen effect is een probleem met NiCd, zou geen probleem moegen zijn bij NiMH.

Met die supercaps heb ik nog maar 1x iets gedaan. En dat was geen modelbouw. Enige wat ik me ervan herinner is dat er 2 versies waren: een die heel lang weinig stroom kon leveren en een die een redelijke stroom maar dan minder lang kon leveren. Je moest ook opletten met de maximale laadstroom.


klopt. Het opladen is enkel bij stilstand. Bij rijden branden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

zo iemand dan zulk een schemaatje hier plaatsen voor het opladen van "een batterij" en  voor 8 witte LED mits een mini schakelaar dwz rijden afnemen van stroom van de batterij, bij stilstand opladen van de batterij ? Thx

Dan kan ik beginnen aan de constructie van het geheel en de electronica nodig , bestellen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Als je nu eens zegt welke batterij je zou willen gebruiken, welk type leds en welke spanning er is om te laden.

Dat eerste is nodig om te weten hoe te laden, hoeveel stroom etc. Bvb. 1x 9V blok of 2x AA of 4x AA, NiMH, NiCd, Pb, LiPo

Dat tweede om te weten hoeveel stroom die nodig hebben, hoeveel spanning en in combinatie met het eerste hoe ze aan te sturen. Of er een driver gaat nodig zijn, pwm om te dimmen, gewoon een weerstand, stroombron, per led, per 2 leds.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#22
gewoon niets te dimmen of zo gewoon rijden met de led aan stilstaan opladen van de batterij. Witte led ( dacht 3V, maar deze niet op "volle sterkte" te laten branden maar wel bv 2.8 V of zoiets.)
Ik heb wel een LED strip voor de auto  , dagrijverlichting, maar zoiets zal net ietsje teveel zijn van het goede dank ik ( qua stroomverbruik bedoel ik)
Misschien... bij de Action staat tuin verlichting met 2led's in voor 1.09€ een AA van NiMh op te laden via zonnecel . Misschien is dit iets ? de gegevens zijn rated volt dc 1.2V   rated power 0.14 W brand duur 8 uren van de led's. Dacht zo als ik er nu eens 4 haal heb 8 led's . Dit met 2 batterijen ...normaal gezien rij je geen 8 uren aan één stuk toch? Opladen via een jack plugje ... Maar wat met de lader dan. In parallel schakeling zetten ( 4x2)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#23
Citaat van: argilla op 19 april 2013, 07:32:34 AMWitte led ( dacht 3V, maar deze niet op "volle sterkte" te laten branden maar wel bv 2.8 V of zoiets.)
Dat blijft toch een halsstarrige misvatting bij velen: Leds stuur je niet met spanning zoals een gloeilampje, maar met stroom.
Die stroom begrens je met een weerstand, zodat er bvb 5mA door een Led vloeit (max 20mA, vaak is één mA al genoeg)
CiteerIk heb wel een LED strip voor de auto  , dagrijverlichting, maar zoiets zal net ietsje teveel zijn van het goede dank ik ( qua stroomverbruik bedoel ik)
Zie hoger: het stroomverbruik bepaal je zelf. Ik weet niet of je die strip kan demonteren, en de leds er uit recupereren?

Ik zou een 9V NiMH als accu nemen - klein genoeg om in een 0-rijtuig te verbergen - 25mA oplaadstroom
Je wil 12 Leds, dus dat worden 6 kringen van telkens 2 leds in serie - weerstand te bepalen
Je kan best per kring niet boven 4mA gaan, want anders raakt je batterij nooit gevuld. Dus serieweerstand per 2 Leds 750 Ohm of meer

EDIT: je bent blijkbaar van 12 naar 8 leds gezakt. In dat geval 6mA maximaal per kring, dus weerstand 500 Ohm of meer

... en nu enkel nog de oplader berekenen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 19 april 2013, 07:58:23 AM
Citaat van: argilla op 19 april 2013, 07:32:34 AMWitte led ( dacht 3V, maar deze niet op "volle sterkte" te laten branden maar wel bv 2.8 V of zoiets.)
Dat blijft toch een halsstarrige misvatting bij velen: Leds stuur je niet met spanning zoals een gloeilampje, maar met stroom.
Die stroom begrens je met een weerstand, zodat er bvb 5mA door een Led vloeit (max 20mA, vaak is één mA al genoeg)
CiteerIk heb wel een LED strip voor de auto  , dagrijverlichting, maar zoiets zal net ietsje teveel zijn van het goede dank ik ( qua stroomverbruik bedoel ik)
Zie hoger: het stroomverbruik bepaal je zelf. Ik weet niet of je die strip kan demonteren, en de leds er uit recupereren?

Ik zou een 9V NiMH als accu nemen - klein genoeg om in een 0-rijtuig te verbergen - 25mA oplaadstroom
Je wil 12 Leds, dus dat worden 6 kringen van telkens 2 leds in serie - weerstand te bepalen
Je kan best per kring niet boven 4mA gaan, want anders raakt je batterij nooit gevuld. Dus serieweerstand per 2 Leds 750 Ohm of meer

EDIT: je bent blijkbaar van 12 naar 8 leds gezakt. In dat geval 6mA maximaal per kring, dus weerstand 500 Ohm of meer

... en nu enkel nog de oplader berekenen  ;)


Dat komt Gerolf omdat ik de bomen niet meer door het bos zien. Ik ben al geen expert op electronica gebied. Weet het gewoon niet meer wat ik moet doen om verlichting in het rijtuig te krijgen. :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Citaat van: argilla op 19 april 2013, 08:23:24 AM
Dat komt Gerolf omdat ik de bomen niet meer door het bos zie

Begrijp ik. De zijsprong naar een spanningsverdubbelaar vond ik nogal vreemd:
Het maakt de zaak nodeloos ingewikkeld, en je krijgt nog rendementsverlies.

Je was zinnens om ofwel op te laden, ofwel te rijden?
Dan zou ik ergens een aansluiting trachten maken, en die verbinden met een "commerciële" batterijlader.
Tenzij je de 9V-blokjes gemakkelijk zou kunnen verwisselen, dat maakt het nog simpeler.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Ik weet niet hoe groot zo'n wagon is, maar ik heb in IKEA losse LED strips gezien, die je kan koppelen.
Voeding met een 9V batterij is een goed idee. Koppelstukje aanbrengen om met een lader te koppelen.

argilla

#27
ik dacht is dit niet het geschikte batterij een blok van 350mAH  Li-ion van bij Conrad bij 7.2 V bestaat ook met een speciale lader voor dit soort baterij en kost 34€ de blok zelf 9,..€

Maar hoe de led hierop aansluiten ? Jongens jongens dit wordt een lange .....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 14:02:48 PM
Ik weet niet hoe groot zo'n wagon is, maar ik heb in IKEA losse LED strips gezien, die je kan koppelen.
Voeding met een 9V batterij is een goed idee. Koppelstukje aanbrengen om met een lader te koppelen.

Huugooke ik heb 45 cm lengte ter beschikking.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Die strips zijn 25 cm lang; de eigenlijke schakeling zit in een plastic omhulsel dat er eventueel (gemakkelijk) af kan, dan is het een centimeter korter. Ze koppelen door ze in elkaar te klikken.
Even getest: ze branden mooi op een 9volt batterij, ze geven een warmwit licht. Zeven LED's per strip.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50192068/