Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

acculader

Gestart door argilla, 31 maart 2013, 10:28:14 AM

argilla

 Daar ik geen groot licht ben  ben in electronica......om LED verlichting voor het rijtuig verlichting te hebben heb ik een eenvoudig oplaad schema gevonden.
vraag is wat voor een LM317 ik moet gebruiken en welk moet de waarde zijn van R1 en welke Ni-MH batterijen ( Volt) heb ik nodig voor 12 LED's.
De voedingsspanning is 12-14 volt van de rails.
Dank U
Schema Simpele batterijlader
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Elke LM317 is goed.
De waarde van R1 staat er bij : 15 Ohm.
Deze 317 is geschakeld als een constante stroombron. Met de aangegeven waarde zal hij ca. 90 mA debiteren.
Een NiMH cel levert 1,2 V.
Zijn de LED's serie geschakeld of parallel ?
Welke LED's zijn het ?

Erik

Gerolf

Met 8 cellen kom je aan 9.6V.
9 cellen (10.8V) zal hij waarschijnlijk niet meer goed (volledig) opladen
=> daar kan je maximaal 2 witte of blauwe, of maximaal 3 anders gekleurde leds in serie mee aansturen.
Je kan natuurlijk meerdere serie-led-kringen parallel op je batterij zetten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

sorry vergeten te vermelden witte LED . Het gaat hier over 0 schaal dus ik dacht aan 8 LED neon imitatie.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve


Gerolf

Ik vermoed dat Marc TL's bedoeld  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Je spanning is 12V minimaal dus daarmee moet je rekenen. Ovder de diode valt 0.6V. Je hebt dus voor je LM317 nog 11.3V over.

De LM317 staat als constante stroombron geschakeld en regelt de stroom zo dat er 1.25V over de weerstand R1 valt. Dus om te laden blijft er nog 10V over. Met wat reserve voor goed te werken zou ik dus zeggen 8 cellen van 1.2V.

Als je NiMH wil laden met een constante stroombron zonder thermische beveiliging of voltage monitoring moet je onder 0.1C blijven. Dat wil zeggen dat de maximale laadstroom 1/10 van de capaciteit van je cellen moet zijn. Dan laad je op in ongeveer 14h.

Dus als je zo'n 8-cellen 9V blok van 250mAh wil opladen moet je met maximaal 25mA laden. R1 = 1.25/I = 1.25/0.025 = 50 Ohm. Dat wordt dan bvb 2 weerstanden van 100 Ohm in parallel of direct eentje van 51 Ohm.

In het slechtste geval zijn je batterijen leeg en gaat de LM317 dus (12 - 0.6 - 1.25)V x 0.025 A = 0.25W verstoken. Dat kan elke versie zonder problemen verdragen. De LM317 is bovendien thermisch beveiligd maar dan moet je zien dat je rijtuig niet eerst smelt. De 50 Ohm weerstand moet 1.25 x 0.025 = 0.03W verstoken, dat is ook geen probleem, zelfs een 0805 smd kan dat.

Een witte led heeft al gauw 4V nodig. Dus 2 leds maximaal in serie. Je gaat 4 parallele takken nodig hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Bij NiMH moet je oppassen voor overladen. Als zo'n batterij vol is, en je gaat door met laden, dan daalt de spanning juist weer.
Commerciële laders meten daarom regelmatig de batterijspanning, en zodra die gaat dalen stopt de lader er mee.
Je moet dus een NiMH zeker niet met een constante stroom laden. Je kunt beter de LM317 als spanningsbron schakelen, en dan een weerstand in serie zetten om de laadstroom te begrenzen. Het laden stopt dan vanzelf als de batterijspanning gelijk wordt aan de spanning van de LM317.

Huugooke

...of je koopt zo'n oplaadapparaat dat men bijvoorbeeld in de fotohandel verkoopt om camerabatterijen op te laden. Die zijn er voor gemaakt. Kost geen 20 euro. Uitbenen en inbouwen.
Let wel: dat is een laadapparaat en geen voeding!

Gerolf

Ik wist dat je NiMH "speciaal" moest opladen, nu weet ik waarom. Bedankt, Klaas!
Dus een low-drop spanningsregelaar of zelfs een 7809 zou OK zijn voor Marc ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Dat dalen van de spanning tijdens laden met constante stroom heb je altijd. Ook met de oude NiCd. Enkel is de daling anders en kleiner voor NiMH tov NiCd. Als je wil snelladen met I > C dan is het nodig om de spanning te controleren.

Je kan echter perfect opladen met een constante stroom. Enkel niet "snelladen". Bij snelladen moet je kijken naar de temperatuur en naar de spanningsdaling. Je kan een NiMH echter perfect opladen met een gewone stroombrom zolang je de laadstroom kleiner houdt dan C/10. Lees de handleidingen van fabrikanten. De ene fabrikant zegt <C/10 gedurende 14h, de andere <0.025 x C zonder beperkingen.

http://www.powerstream.com/NiMH.htm
http://www6.zetatalk.com/docs/Batteries/Chemistry/Duracell_Ni-MH_Rechargeable_Batteries_2007.pdf
http://data.energizer.com/PDFs/nickelmetalhydride_appman.pdf

Het is veel gevaarlijker om af te hangen van spanningen die slechts enkele tienden van een volt zijn en een weerstand dan gewoon je stroom laag genoeg te nemen en zeker te zijn. Vooral als die spanningen dan nog afhangen van de temperatuur en je die niet controleert.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Citaat van: argilla op 31 maart 2013, 10:28:14 AM
Daar ik geen groot licht ben  ben in electronica......om LED verlichting voor het rijtuig verlichting te hebben heb ik een eenvoudig oplaad schema gevonden.
vraag is wat voor een LM317 ik moet gebruiken en welk moet de waarde zijn van R1 en welke Ni-MH batterijen ( Volt) heb ik nodig voor 12 LED's.
De voedingsspanning is 12-14 volt van de rails.
Dank U
Schema Simpele batterijlader

Heren modelspoor academici: Vandaar mijn topic,
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17092.0.html

Schieten maar ;D
Groet van Frank

Gerolf

@ Frank, jouw vraag loopt inderdaad wat analoog met dit topic  ;)

Ik vraag me toch wel het volgende af:
25mA om een 250mAH blokje op te laden, en intussen mogelijk meer mA om die 12 witte leds te laten branden
=> hoe krijg je dan je accu opgeladen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#13
""""""Ik vraag me toch wel het volgende af:
25mA om een 250mAH blokje op te laden, en intussen mogelijk meer mA om die 12 witte leds te laten branden
=> hoe krijg je dan je accu opgeladen?""""""



Als de ontlaadstroom gelijk is of groter is dan de laadstroom zal dat denk ik niet gaan, tenzij je de accu's van de belasting afkoppeld.
Misschien is het mogelijk met een grotere stroom te laden?
Bij accu's heb je ook nog met overladen en geheugen effect te maken.
Daarbij is ook nog verschil tussen NMH en Nicad's
Ik vermoed dat de door Johan en KLaas geopperde geste al veel zegt.

Met goldcaps loop je  tegen soortgelijke problemen aan.
De firma Lenz (Uninterrupted Signal Processing) schijnt een digitaal product te bieden waarmee (met tussenkomst van een goldcap) je lokje nog een paar seconden doordraait nadat je het van de rails hebt genomen.
Conrad levert een module met 2 leds (sluitverlichting) http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191892/
met een goldcap van 100000 uF. (0,1F)
Deze laaste zou in een N-spoor  2 assertje kunnen passen, en dan bij analoog bedrijf.
2 ledjes zouden dan een minuut nabranden.

Wat verduidelijking: http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm
Bron: Avontuur in miniatuur.


Edit1) De schakeling van Conrad laat zien dat de goldcap goed "ingepakt" is mbt laden en ontladen.
De ledjes hebben ieder een eigen stroombron, terwijl de goldcap na een brugcel begrenst word met een Zenertje van 5,1 V, via een laadweerstand.

Hoe dit dan te "vertalen" naar 10 of 12 ledjes zou ik zo niet weten :-\
Vandaar mijn topic ;)

Edit2)
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17092.0.html
Topic gesloten door Admin.

Edit3) tekst gewijzigd.
Groet van Frank

Havoc

Citeer25mA om een 250mAH blokje op te laden, en intussen mogelijk meer mA om die 12 witte leds te laten branden
=> hoe krijg je dan je accu opgeladen?

Moeilijk. Maar uit een vorige vraag van argilla had ik begrepen dat laden en branden niet tegelijk moest. Branden was tijdens het rijden, laden tussen "speelbeurten" met de laadspanning langs een stekker aangelegd.

CiteerBij accu's heb je ook nog met overladen en geheugen effect te maken.

Overladen is geen probleem als de laadstroom maar klein genoeg is. Heeft te maken met opwarmen en de chemie die de gassen moet recombineren. Geheugen effect is een probleem met NiCd, zou geen probleem moegen zijn bij NiMH.

Met die supercaps heb ik nog maar 1x iets gedaan. En dat was geen modelbouw. Enige wat ik me ervan herinner is dat er 2 versies waren: een die heel lang weinig stroom kon leveren en een die een redelijke stroom maar dan minder lang kon leveren. Je moest ook opletten met de maximale laadstroom.
Met vakantie voor onbepaalde duur.