Beschrifting voor Belgische treinen?

Gestart door Peter, 26 maart 2013, 15:36:05 PM

ERVIN

Het zou idd mooi zijn als er " iemand " decals zou willen maken , maar hoe krijg je dan de decals van je loc of rijtuig die er reeds ophangen van af??
Ik heb ooit eens een vel decals gekocht voor de Reeks 77/78 , erg mooi , maar de nummers die op de loc stonden eraf krijgen , ni simpel hoor , op de rijtuigkast ging het nog , maar op de snuit is het mij niet gelukt.  :-[

modèlisme

Peter,
Moeilijk is het zeker niet, maar men moet steeds zo een groot aantal bestellen ( minstens voor 3000 euro van elke soort ), daardoor twijfelt men met de productie te starten.
Men moet steeds voor veel geld inversteren en de verkoop is maar stilletjes. Men koopt liever in het buitenland  ( email ) dan bij plaatselijke verkopers, maar die zouden wel moeten investeren, zo kan men soms lezen op dit forum.
Ik lees dikwijls op dit forum dat men iets zoekt en  dat ik reeds jaren in stock heb, maar toch zijn er altijd die dan aanbevelen het in Engeland of elders aan te kopen. vb. zwarting of vloeibare soldeer. ( Carr's produkten )
Vandaar dat het investeren steeds wordt uitgesteld. of men zelfs stopt met investeren.
Tenslotte proberen we iets te verkopen of te verdienen met onze investeringen, je moet toch ook beseffen dat we al die moeite niet doen voor de schone ogen van modelbouwers die we niet kennen en die liever in het buitenland aankopen.
En als ze dan toch iets kopen, gaan ze het daarna nagieten in resine en aanbieden op het forum.
Tenslotte wordt op die manier het maken van speciale zaken uitgesteld of helemaal  gestopt.
Men wil alles, als het maar door andere wordt uitgebracht en gefinacierd en als het er is, wordt het niet gekocht of zelfs niet aanbevolen op onze Belgische forums.

Metpetergaathetbeter

Ervin waterdecal of ook wrijfletters ?

Een ander idee zou ook kunnen zijn iemand die een beetje handig  is met de computer (een bestandje aanmaken met grootte en kleur) en die laten (af)drukken bij iemand die decals maakt ! Dit zijn dan waterdecals met gekende nadeel dat ze na aangebracht te worden dienen(mat)vernist te worden om de randen weg te krijgen !  Misschien een idee voor Rees Cees ?

Groeten Peter ;)

modèlisme

Als je een A4 blad ( waterdecal ) laat aanmaken, reken maar op 25 euro per blad.
Dit gebeurt met speciale printer die wit kan drukken.( printer 2500 euro en 365 euro voor toner wit. Dan nog de andere kleuren, die zijn wel iets goedkoper, maar kosten toch ook 250 euro per kleur). Dus goedkoop is dit niet.
Ik liet ooit 5 bladen aanmaken in de US ( 125 euro + verzending ) en als de bladen thuis aankwamen kon ik nog 85 euro ophoesten voor de douane voor die 5 bladen ). Ik kon toen niet anders dan ze daar laten maken , want mijn printer die wit kon drukken was defect en kan niet meer hersteld worden.

ERVIN

@Metpetergaathetbeter , maakt niet zoveel uit voor mij , maar dan is toch nog de vraag , bij mij althans , hoe krijg je de reeds aangebrachte decals , vanuit de fabriek ,  eraf??

Bij de Reeks 28 van Piko ging dat heel makkelijk , maar hoe zit het bij Roco en de andere merken??

modèlisme

Ik verwijder de oude nummers met een glasvezelborsteltje. Natuurlijk moet dit zeer voorzichtig gebeuren en juist de cijfers, geen hele grote oppervlakten naast de cijfers. Wij hebben ook al de beschrifting weggehaald met een scalpelmesje, dus juist de nummers en niet hele oppervlakten naast de cijfers. Steeds voorzicht en zachtjes werken.

Peter

Als je volgende keer eens in een modelbouwwinkel bent moet je voor de aardigheid een naar decals van DACO kijken:  De A6 tot A5 formaat  voor 1/72 kosten tussen de 5 en 10 euro, die van A5 tot A4 formaat kosten gemiddelt tussen  10 to 15 euro, en dan spreken we over perfekt materiaal (genre Microscale/Superscale) en meerkleuren (7à 8 kleuren)  druk zonder verschuiving van de kleuren.
Ik wel wel eens aan Danny vragen wat zijn oplagen zijn, maar dat zijn zeker geen duizenden, want zoveel modellers die Belgische modellen maken zijn er nu ook weer niet
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Voor het vewijderen van oude beschriftingen bestaat er een heel goed produkt van de Duitse firma Gassner, namelijk Z251 Farblöser werkt heel goed,zoals bv. Loco (Peter) kunnen getuigen

http://www.gassner-beschriftungen.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Ervin,

in het verleden heb ik een 5916 van een zes ontdaan en er een 5919 van gemaakt ! Ik verwijderde de zes met een fijn mesje (heel voorzichtig) vervolgens gebruikte ik een gewone handzeep(vroeger te koop bij Aldi) om de rest weg te krijgen, vervolgens een 9 aangebracht en blijkbaar was dit goed gelukt want niemand merkte de verandering op, kan niet meer tonen daar ik mijn 59's zijn verkocht ! Je dient met het mesje wel voorzichtig te zijn om beschadiging van de onderliggende verf te vermijden ! bij mij was dit heel miniem te zien (als je wist dat er aan het nr werd geprutst) vooraan op de neus, maar alleen als je het echt wist !

Met dure loc's zou ik het niet durven, die 59 kosten toen en nu niet echt veel ! Ik zou Rees Cees contakteren om te vragen of zijn produkt ook op ander loc's en andere merken(i.v.m verf en kunststofkwalitiet) bruikbaar is, verder was er nog een produkt om decals te verwijder was het niet van LUx ?

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

ik ken eigenlijk ook iemand die decals maakt maar dan voor modelbouw( lees miltary schaal 1/35) daar kun je ook decals laten aanmaken maar dat is dan volgens het werk dat er aan is dat de prijs berekend wordt!

Groeten Peter ;)

bellejt

om decals te verwijderen mss eens zoeken naar de ombouw die er gedaan is met de 2900 reeks.Daar heeft MSM toch decals voor gemaakt.en staat een heel artikel hoe de decals te verwijderen.

Johnnytrein

Hallo naamgenoot weet jij toevallig het nummer van die msm?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

modèlisme

Johnny,
De decals zijn onderweg naar jou.
Veel plezier ermee.
Groetjes,
Paul.

modèlisme

Peter,
Je hebt volkmen gelijk, decals die in de handel zijn worden verkocht aan 10 à 15 euro. Maar die zijn aangemaakt niet voor 1 klant.
Maar jullie spreken van exclusieve aanmaak van decals.
En reken dan maar zeker 25 euro zonder de tekst met illustrator aan te maken.
25 euro is enkel voor het drukken van aangeleverde teksten of cijfers , dus voor de layout.
En ik denk dat er dan nog niet veel aan verdient is. Kostprijs printer en toners is hoog.

bellejt

Locomotieven - Superen   Omnummeren Piko 2813   MSM 108   blz 52