Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

H0 Bahn Bad Wünnenberg

Gestart door sneeuwregen1, 25 februari 2013, 10:29:04 AM

sneeuwregen1

Heb nog een baanplan geknutseld:

Dit aan de hand van een oud nummer van de railhobby (nr 2, 1998) Waarin wordt gezegd wordt dat je eerst het sociaal-economische plan moet bedenken.

Nou dit is het verhaal met daaronder het baanplan.

Bad Wünnenberg Scenario.

Algemeen:

Grote: 165-95 cm + 30-30cm
Tijdperk: III
Treinmaatschappij: Deutsche Bundesbahn.

Scenario:

1947: Vlakbij de DDR, ligt het kleine dorpje Bad Wünnenberg. Het dorp had vroeger een levendige handel met de omliggende steden. Met een houtkapbedrijf, grote kolenhandel en verschillende kleine fabrieken was Bad Wünnenberg een welvarend dorp. Maar na de wereldoorlogen en de verdeling van Duitsland is er iets grondig misgegaan. Van 3000 inwoners in 1913 is Bad Wünnenberg teruggegaan naar een krappe 250 inwoners. Nu is er in het dorp nog een dorpskerk met kerkhofje, een kruidenier, een smid en een klein café. Voor werk moeten de inwoners naar andere dorpen of kleine industrie rondom Bad Wunnenberg.

Wat gebeurt het bij het spoor:

Elke dag komt er 3 keer een lokaaltrein aan, om dorpelingen naar het werk te brengen, en toeristen te vervoeren. 1 keer per week komt er ook nog een wat grotere regionale trein. Voor de mensen die wat verder weg moeten!

Qua industrie, heeft het dorp nodig: Consumentengoederen, hout en kolen. Verder af en toe een lading vis, zuidvruchten, groentes etc. Dit zijn de meest voorkomende goederen. Qua export levert het dorp verschillende gewassen, houtstammen (van het kleine houtkapbedrijf) en ambachtsgoederen, waarvan er een paar kleintjes aan de rand van het dorp zitten.

Dienstregeling:

Ochtend:    8:00 lokale reizigerstrein (alle dagen behalve zondag)
      9:30 kolentrein (maandag, woensdag en zaterdag)
      9:30 Houttrein (dinsdag, donderdag en vrijdag)
      11:00 Lading zuidvruchten, vis, groentes etc. (1 keer per week op dinsdag)
      
Middag:   12:00 Lokale reizigerstrein (alle dagen behalve zondag)
      13:00 Exportrein gewassen ( Woensdag en Zaterdag)
      14:00 Export boomstammen (maandag en donderdag)
      14:00 Export ambachtsgoederen (dinsdag en vrijdag)
16:00 Overige levering goederen voor het dorp (onregelmatig op woensdag)

Avond:   18:00 Lokale reizigerstrein (alle dagen behalve zondag)
      18:15-19:00 Terugkomen locs/wagons (elke dag behalve zondag)

Het spoor:

Het dorp heeft een klein eindstation. 1 perronspoor met omloopspoor met aan het eind. Ook heeft het een kleine goederenoverslag. 1 spoor met een opstelspoor. Ook het spoorcomplex is niet meer wat het geweest is. Veel begroeiing, het station is slecht onderhouden net als het goederenstuk.  Bij het goederenstuk is een groot platform, kolen, water bevoorrading en een goederenloods.


Overzicht van de baan:

Het station licht in het noorden van het dorp.  Het station licht meteen achter een heuvel, hierop staat bebouwing van het dorp. Door deze heuvel komt het spoor ook uit op het station. Het dorp is wel erg groen. Veel bomen en struiken.  Naast het station is  er een kleine parkeerplaats.  Achter het station staat een oud huis. Verder is er veel begroeiing, de weg naar het station loopt met een boog van de heuvel naar beneden. (buiten beeld). Het goederen deel heeft een slechte asfalt weg voor wegenvervoer.


Complete uitwerking volgt later!!! (oa dorp, goederendeel, station en scenery)

En dit is het baanplan:



Rechts zal hoger komen te liggen. Van bovenaf (bij de tunnel) aflopende tot de hoogte van het goederenstation.

Zoals in mijn (lange) beschrijving. Die uitwerking volgt later! ;D

Groet,

Daniel

Gerolf

Leuk plan voor een lokaal eindstationnetje. De spoorlijn (en tunnel) er naar toe zou ik enkelsporig maken - economisch meer verantwoord  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sneeuwregen1

Hallo Gerolf,

Klopt helemaal, maar als ik dat doe hou ik te weinig ruimte over voor een goederendeeltje, zoals nu. Doe dus maar net of dat er in 1913 erg fanatiek gebouwd is aan het spoor! ;D

groet,

Daniel

OlivierV

je zou natuurlijk ook de tunnel iets korter kunnen maken en met bochtwissels werken, in DE werd dat ook in het echt gebruikt waar nodig, ik denk ook wel in de stijging naar je station.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Het zal niet goed te zien zijn Olivier, Maar de bovenste is al een bochtwissel. Nog eentje gaat niet lukken daar. De 95 cm breedte is net genoeg om een R1 en R2 met bochtwissel te plaatsen. Zal nog wel een foto plaatsen van de uitgelegde rails. Misschien is het dan duidelijker!

groet,

Daniel

OlivierV

Daniel, sprak je ook niet over verhuizen?

Hoe zit het met de ruimte daar?
Is er eventueel geen mogelijkheid om je plank weg te doen en er modules van te maken? Hier ga je volgens mij meer plezier aan beleven..., tevens is het "verhuis-proof".
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Ja, het verhuizen. Dat kan nog wel een paar maanden duren voor dat ik het weet. We wachten nu af. Zal daarom denk ik nog niet beginnen. Maar mochten we verhuizen dan wil ik er inderdaad modules van maken. En dit is wel verhuis proof hoor. het staat op 2 poten en is voor de rest aan de muur geschroeft. Boor,schroeven eruit en het kan opgetild worden. en met 195- bij 95 (op zijn langst) kan het ook door de deur. Het is er immers ook binnen gekomen ;D

Maar ben nu vooral bezig met het scenery bedrijfje. Testen, webwinkel, testen enz. enz.

groet,

Daniel

OlivierV

Enigszins is dit wel verhuisbaar maar het is een vrij log geheel, daarom, moest ik van jou zijn, ik zou beginnen met een modulebouw. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Ja snap het helemaal Olivier! Zoals gezegd, als we gaan verhuizen maakt module bouw een goede kans! Maar in deze kamer, wil ik het mijn moeder niet aandoen! ;D Het is al zo'n rotzootje!

groet,

Daniel

OlivierV

Citaat van: sneeuwregen1 op 19 mei 2013, 20:13:46 PM
Ja snap het helemaal Olivier! Zoals gezegd, als we gaan verhuizen maakt module bouw een goede kans! Maar in deze kamer, wil ik het mijn moeder niet aandoen! ;D Het is al zo'n rotzootje!

groet,

Daniel
Een beetje rotzooi meer of minder... maakt toch niet uit ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Leuk wat je aan het maken bent  :)

Is het wel niet handiger om bv AnyRail te gebruiken om een sporenplan te tekenen ipv een losse schets? Dan zie je direct of je plannen passen op de beschikbare ruimte.
Althans zo ben ik toch al bezig geweest en ik vond dat heel handig.

sneeuwregen1

Dank je. Heb helaas nu niet zoveel tijd, (door het bedrijfje, zie vorige posts) Anyrail is inderdaad handig. Maar wij zijn thuis helemaal op apple overgestapt (ik schrijf dit vanaf een MacBook Pro ;D) en voor de Mac is er geen anyrail. En omdat ik heel veel rails heb leg ik het altijd  meteen uit. Op de tafel. Dat is voor deze baan toereikend.

groet,

Daniel

sneeuwregen1

Hallo iedereen,

Hier weer even een update, de bouw gaat voorlopig niet beginnen. :'(
Oa het verhuizen, mag en kan ik gewoon niet starten. Ook gaat bijna alle vrije tijd op aan de opstart van het bedrijfje. Hopelijk kunnen jullie me in Augustus op Houten vinden, of dingen bestellen in de webshop.

Dus even geen Bad Wunnenberg. Maar voor het bedrijfje (en misschien ook 1 voor mezelf) ga ik voorbeeld diorama's maken. En daar zal ik verslag van gaan doen! Gewoon in dit draadje. En al die ervaring neem ik dan weer mee in de volgende baan!

groet,

Daniel

sneeuwregen1

Al 200 dagen niet gereageerd! :o dat moet veranderen. Bad Wünnenberg is nog steeds kaal alleen heb ondertussen wel wat andere projectjes gehad. Bijv. een beursdiorama.

Hier stond hij op de beurs:



En net in mijn kamer (door zonlicht wat vager)










Dit was dus mijn eerste afgemaakte project! Nu proberen echt eens aan Bad Wünnenberg te beginnen! Dit is het baanplan van Bad Wünnenberg iets aangepast door andere afmeting van mijn treintafel:



Het is wat verder uitgewerkt bij het station. Rechts moet qua scenery nog ingevuld worden. Voor de rest is het hetzelfde als laatste plan. Wel nieuw: Het wordt half modulair.

Het wordt namelijk een legpuzzel. Op de vaste tafel komt het schaduwstation te liggen. Hierop komt de zichtbare baan 10 cm hoger in 4/5 stukken. Dit geeft me de mogelijkheid alles in mijn werkplaatsje in de schuur te doen en nu al te beginnen terwijl de tafel nog niet staat.

Zo zal het stuk boven het spoor (huis met landgoed en station) een 3 hoek stuk worden. Het zichtbare rails gedeelte een rechthoek. En de scenery rechts zal ook in twee 3 hoeks stukken worden opgedeeld. Zo kan de baan opgebouwd worden als een legpuzzel, kan ik overal goed bij en is tentoonstellen (voor heel veel later misschien) ook mogelijk.

Hoop deze week een houtplaat te kopen, in legpuzzel stukken snijden en dan kan ik al aan het eerste deel beginnen!




Groet,

Daniel

gerard v

hoi daniel

blijft wel wijnig tijd over voor je eigen baan he
nu met de beursen erbij
ziet er mooi uit en hen je ook heel het baanplan
maar 10 cm is wel wijnig tussen de 2 lagen
je kan er dan in het midden niet goed bij

mvg gerard
lid van DBTHG