Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

water bevoorrading stoomloks

Gestart door Dirky, 22 februari 2013, 22:21:30 PM

Dirky

Op zowat 1:40 begint er een waterbevoorrading al rijdend!??
Bestond dit in België ook?

http://www.youtube.com/watch?v=kebDLQgbhKc

thx

Gerolf

Eerste keer dat ik dat zie. Knap gevonden  8)
Maar misschien / waarschijnlijk bestond het niet in België (kortere afstanden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Werd eveneens toegepast in het Verenigd Koninkrijk (op de verbindingen London-Schotland, dacht ik). 
Of men reed er met dubbele tender.  Ook mooi.

argilla

toen reden de treinen op tijd en zonder problemen  ;D
mooi filmpje.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michael

Dirk, ik had dit nog nooit gezien erg leuk, bedankt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mivc057

Pure nostalgie, prachtig !
Reden de treinen toen ook links in Frankrijk ?

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Het is omgekeerd. De treinen rijden in Frankrijk links, behalve in de Elzas wegens "overgenomen" van Duitsland na WW1. De hele infrastructuur was gebouwd voor rechtsrijden : dat hebben ze (de Fransen) zo gelaten.

Erik

Kris

#8
Hallo,
De castle locomotieven van de GWR hadden ook een Water scoop , dat is ook de reden dat ze een grote ontluchter achteraan de tender hebben bij een bezoek aan het museum steam in swindon wist een ex machinist (soms zitten ze de weekend op de loc) mij te vertellen dat het soms een natte bedoeling kon zijn

in swindon kan je onder een castle wandelen

http://www.youtube.com/watch?v=kfj0BHgBYss&feature=youtube_gdata_player

Op 33- 34 seconden kan je de water scoop zien
Bekijk deze video op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=aQPdRS-9p_I&feature=youtube_gdata_player

Vanaf 3' 50 min is hier te zien hoe de loc's water nemen

Kris

Havoc

Rechts is inderdaad waar je duim links staat. Nog niet goed wakker zeker?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Als je je rechterhand omdraait heb je dan twee rechterhanden? Ik begrijp nog altijd niet zo goed hoe het water vanuit die sleuf tussen de sporen in het waterreservoir komt. Hoe werd dat opgepomt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

vanmiegroet

Wat ik me nog meer afvraag is hoe ze water oppompten als er vorst was.
Dan moeten er toch stukken ijs mee in de tender worden gepompt?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Kris

#12
Hallo,
Het water wordt niet opgepompt , de sleuf met water ongeveer 600m tot 1Km lang tussen de sporen was meestal gelegen op een plaats waar er stromend water was , soms ook water dat behandeld was ( hardheid) en men dan in de goot liet vloeien . Onder de tender ging een schep met een leiding naar de tender , de schep kon uit de cabine naar beneden gelaten worden in de gleuf door  de snelheid van de loc werd het water naar boven in de tender gestuwd , een wijzer gaf het waterniveau in de tender aan , achteraan de tender was een ontluchting in de vorm van een paddestoel zodat de lucht en eventueel het te veel aan water weg kon .




Zo hadden hadden ze nog meer dingen om al rijdend zaken uit te voeren vb een schepsysteem op postzakken op te scheppen

Bekijk deze video op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=u5l5EgkPnPo&feature=youtube_gdata_player


http://www.youtube.com/watch?v=97PVWccHavE&feature=

Kris

rixke rail

Er mag ook mee gelachen worden : HIER, vanaf +/- 6:30.
Ook in UK, weet ook niet of dit in België bestond.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Steven123

Citaat van: Kris op 23 februari 2013, 22:05:23 PM
Hallo,
Het water wordt niet opgepompt , de sleuf met water ongeveer 600m tot 1Km lang tussen de sporen was meestal gelegen op een plaats waar er stromend water was , soms ook water dat behandeld was ( hardheid) en men dan in de goot liet vloeien . Onder de tender ging een schep met een leiding naar de tender , de schep kon uit de cabine naar beneden gelaten worden in de gleuf door  de snelheid van de loc werd het water naar boven in de tender gestuwd , een wijzer gaf het waterniveau in de tender aan , achteraan de tender was een ontluchting in de vorm van een paddestoel zodat de lucht en eventueel het te veel aan water weg kon .


...

Kris

Zeer interessant, ik had dit systeem nog nooit eerder gezien.
Ik begrijp echt niet dat zoiets kan werken, als je met een 90° buisje door een plas water zou bewegen dan ga je toch gewoon het water in de plas vooruit doen bewegen vanaf het moment dat het onderste deel van de buis (N°95 op foto) gevuld is met water?   Je zou al een zeer hoge snelheid moeten hebben, en dan nog denk ik dat er 50% van het water uit de bak wordt weggeduwd (verloren gaat).

Als je ziet wat voor een groot volume water er in buis N°96 kan, dan is dat toch een groot gewicht aan water dat neerwaarts op de vul-waterbak druk uitoefent.

Maar op één of andere manier zal het toch wel degelijk hebben gewerkt.  :P

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook