Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

water bevoorrading stoomloks

Gestart door Dirky, 22 februari 2013, 22:21:30 PM

conducteur

Ik heb ook vragen bij de efficientie van het systeem.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

We zijn hier bezig over dingen in het begin van de 20ste eeuw. Efficientie maakt niets uit! Het werkte duidelijk en het enige alternatief was een tussenstop inlassen!

Tussen haakje, de technologie wordt nog steeds toegepast voor het vullen van brandblus-vliegtuigen...

Havoc

Die schep ging in een goot die tussen de sporen lag. Dus het water kon niet zoveel opzij vergeleken met je voorbeeld van een plas. Een loc gaat ook behoorlijk hard op dat moment, dit werd enkel voor express diensten gebruikt waar de tijd belangrijk was. Het water wordt gewoon in de tender geperst. En er gaat inderdaad water verloren maar dat is geen ramp. En neerwaartse kracht is geen probleem, een tender is gewoon een enorm dood gewicht dat je moet meeslepen, 30-40 ton water is normaal.

Als je even zoekt op wikipedia, dan lees je dat 45 mph zowat de ideale snelheid was (70 km/h) en dat de ramen in het eerste rijtuig dicht moesten zijn om de passagiers droog te houden en dat je op dat moment beter geen andere trein kruiste.

Je moest wel opletten dat die schep terug omhoog was voor je aan het einde van de goot kwam...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Citaat van: Steven123 op 24 februari 2013, 11:46:47 AM
Citaat van: Kris op 23 februari 2013, 22:05:23 PM
Hallo,
Het water wordt niet opgepompt , de sleuf met water ongeveer 600m tot 1Km lang tussen de sporen was meestal gelegen op een plaats waar er stromend water was , soms ook water dat behandeld was ( hardheid) en men dan in de goot liet vloeien . Onder de tender ging een schep met een leiding naar de tender , de schep kon uit de cabine naar beneden gelaten worden in de gleuf door  de snelheid van de loc werd het water naar boven in de tender gestuwd , een wijzer gaf het waterniveau in de tender aan , achteraan de tender was een ontluchting in de vorm van een paddestoel zodat de lucht en eventueel het te veel aan water weg kon .


...

Kris

Zeer interessant, ik had dit systeem nog nooit eerder gezien.
Ik begrijp echt niet dat zoiets kan werken, als je met een 90° buisje door een plas water zou bewegen dan ga je toch gewoon het water in de plas vooruit doen bewegen vanaf het moment dat het onderste deel van de buis (N°95 op foto) gevuld is met water?   Je zou al een zeer hoge snelheid moeten hebben, en dan nog denk ik dat er 50% van het water uit de bak wordt weggeduwd (verloren gaat).

Als je ziet wat voor een groot volume water er in buis N°96 kan, dan is dat toch een groot gewicht aan water dat neerwaarts op de vul-waterbak druk uitoefent.

Maar op één of andere manier zal het toch wel degelijk hebben gewerkt.  :P

Groeten
Steven
Met wat basiskennis aan vloeistofdynamica en de wet "behoud van energie" kom je er uit. De trein vertegenwoordigt een zekere kinetische energie (beweging) die wordt door de vangbuis omgezet in potentiële energie (statische opvoerhoogte) . Tel daar een factor aan leidingverliezen (stroming in buizen) bij op en je komt tot de eenvoudige slotsom dat het een heel eenvoudig principe is zonder veel toeters en bellen maar dat werkt, zoals zoveel van de eenvoudige dingen van vroeger.

PS ben ik dan toch een "old-shool engineer"  :) ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

Citaat van: SuSke op 24 februari 2013, 18:13:33 PM
PS ben ik dan toch een "old-shool engineer"  :) ;) ;)

Kleine taalcorrectie...  ;D
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Ja Paul dat ook  :) ;) maar nog altijd alive and kicking  :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Knap filmpje. Daar gaan je vingers van jeuken. Schitterend hoe de lok zo staat na te hijgen op het emplacement. Dan kreeg je toch inderdaad het gevoel dat het om iets levend ging.
Wat ik me afvraag: hoeveel water zou er zo op een km in een tender geperst worden met dit systeem?

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Dirky

een veronderstelling:

trechteropening 20cm x 20cm. Nauwste doorgang 15cm x 15cm. 50% rendement. 800m effectief = meer dan 8000 liter wateropname...

;)

Kris

Dirky,
Uw berekening klopt aardig , volgens mijn gegevens omgerekend ongeveer tussen de 9000 en 13000 liter ( 2000 tot 3000 gallons )
Kris