Wisselaandrijving?

Gestart door Peter, 21 februari 2013, 18:40:58 PM

Peter

Ben op zoek naar wisselaandrijvingen voor mijn dubbele kruiswissels mee te schakelen. (onder de baan te plaatsen)
Voor mijn gewone wissels gebruik ik de (veel te dure) Roco wisselaandrijvingen omdat ik daar dewissellantaarns kan op aansluiten.
Bij zo'n DKW is dat echter niet nodig (en dus geldverspilling.)

Wel wisselaandrijving met magneet en niet met motor aub.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Die van Fleischmann zijn iets goedkoper denk ik, maar ik weet niet of dat past?
Ik heb eens bij Conrad gezocht voor je en ik kom er niets tegen dat veel goedkoper is.
Ik volg dit draadje dus ook met veel belangstelling. Wie weet zijn er toch mensen die nog over andere info beschikken.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

De stroomvreters van Peco ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 21 februari 2013, 18:40:58 PM
Wel wisselaandrijving met magneet en niet met motor aub.
Ik wil je precies het omgekeerde adviseren. Ik werk met motoraandrijvingen,en zou nooit meer magneetaandrijvingen willen hebben.
Als je dan toch perse magneetspoelen wil hebben, dan kan je ze het beste zelf maken. Het is mogelijk om magneetspoelen te maken die veel minder stroom trekken dan de fabrieksdingen, desondanks sterker zijn en niet uitbranden als je ze aan laat staan.

Peter

De bediening moet wel gebeuren d.m.v  momentschakelaars, ander moet ik mijn "bildstellwerck" oftewel tableau, helemaal terug veranderen, en dat doe ik liever niet
Kan ik zo'n motoraandrijving met een moent schakelaar bedienen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Dat kan zeker, Peter, doe ik ook  ;)
Wat je nodig hebt om pulsjes om te zetten in een stabiele "aan" of "uit" is een S/R flipflop.
Dat klinkt ingewikkeld, maar is het niet. 2 transistors en 4 weerstandjes  ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:TTL_flip-flop.svg

... en dan heb je daarna nog iets nodig om je motor aan te sturen (een relais is het eenvoudigste)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hmmm, die tekening lijkt voor mij meer op een abstrakte Picasso :)

Dus: ik heb nodig (als ik het goed begrijp)

Zo'n motorische aandrijving
Een relais,
Een Flip/flop (bestaat dat kant en klaar)

en dan evengoed nog een wissellantaarnset van Roco

Wat gaat me dit allemaal kosten?
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

Als je een motoraandrijving met eindafschakeling gebruikt kan je deze met een enkelvoudige omschakelaar en twee antiparallel geschakelde diodes met zuivere wisselspanning aansturen. Immers elke diode richt de wisselspanning in een gelijkgerichte halve golf om, waardoor je de motor een keer met een positieve en een keer met een negatieve golf aanstuurt waardoor hij van draaizin (wisseltongen naar rechts of naar links) veranderd. Let wel op: door de halve golf gelijkrichting halveer je ongeveer de aangelegde wisselspanning! Kostenfactor: twee 1A diodes (1N 4001) en een enkelvoudige omschakelaar.

Jacques Timmermans

Gerolf

Citaat van: jacques timmermans op 22 februari 2013, 12:01:59 PM
twee 1A diodes (1N 4001) en een enkelvoudige omschakelaar.

... en die schakelaar kan je vervangen door een relais.
Als je per sé met pulsjes wil werken kan je ook een bistabiel relais gebruiken - dan heb je die flipflop niet nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bolle neus

Hallo forumvrienden ik heb in een oude wissel van Roco Line met balastbed de Roco elektrische aandrijving voor deze wissel - nr 42620 - geplaatst.  Probleem met de bediening van de wissel.  Ziehier mijn aansluiting:  de bediening is analoog via een eenvoudig kipschakelaartje on/off - de zwarte draad rechtstreeks aangesloten op de massa van de transfo - de rode draad gesoldeerd aan het aansluitpunt van de schakelaar de groene draad aan het andere aansluitpunt aan dit aansluitpunt heb ik ook nog een draad gesoldeerd die ik aangesloten heb aan de transfo.  Resultaat de wissel blijft in een stand staan en bij het omzetten van de schakelaar begint hij hevig te trillen.  Wat doe ik fout  :-[

Groeten
Etienne

Klaas Zondervan

Het lijkt er op dat je een verkeerde schakelaar hebt gebruikt. Je moet een wisselschakelaar hebben, met 3 aansluitingen.
De middelste aansluiting aan de transfo, de ene buitenste aan de groene draad, de andere buitenste aan de rode.
En de zwarte draad van het wissel naar de massaklem van de transfo.

bekie

#11
Klaas heeft waarschijnlijk gelijk. Je moet een schakelaar hebben met drie contactpunten. Die schakelt on ene zijde in de ene stand en on andere zijde als je de schakelaar een on/off/on, zoals bijvoorbeeld twee modellen hieronder:

http://www.effectsconnection.com/oscommerce/popup_image.php?pID=122


http://image.made-in-china.com/2f0j00sMYtyOqcwFgw/Rocker-Switch-Black-3pin-on-off-on-10A.jpg
 

bolle neus

Antoon en Klaas het probleem was inderdaad de schakelaar.  De wissel schakelt prima.  Bedankt voor jullie snelle reactie  :)

Etienne

Stieven76

Heeft er iemand ervaring met het analoog besturen van servo's voor het bedienen van de wissels? Of raden jullie dit af?

Ik heb op het net dit gevonden: http://www.modeltech.be/B_SilentDrive_NL.htm maar is wel redelijk duur. 23€.

Klaas Zondervan

Is inderdaad stevig aan de prijs. Zeker als je in aanmerking neemt dat Digirails een 4-kanaals servodecoder aanbiedt voor 20€.
In plaats van een servo met die silentdrive kun je ook overwegen om "gewone" wisselmotoren aan te schaffen, b.v. de Tortoise. Dan ben je goedkoper uit.