Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

Gerolf

Citaat van: raf op 10 juli 2015, 10:47:05 AM
je hebt dan nadien wel grote gaten om weer ballast in op te vullen

Dat lijkt mij ook. Ik zou eerst de rails lijmen (met dergelijke klemmetjes), daarna die klemmetjes weg en later ballasten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Vermoed dat ze het ook zo doen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Zou ik waarschijnlijk ook met vijsjes en rondellen doen Olivier. Maar dan zeker niet te hard aanschroeven maar eerder net op spanning... Anders riskeer je dat de rails op de plaats van de schroefjes dieper in het kurkoppervlakte drukken met oneffen rails als gevolg.

Ben

Hier in Holland wordt ook geschroefd / gevijsd, werkt allemaal prima. Een wisselstraat inlijmen in plaats van schroeven zonder uitgebreid getest te hebben lijkt me niet handig.

En ja, na het ballasten heb je wat schroefgaatjes die je dicht moet maken met 5 korrels ballast. ;D

Gr, Ben.

doomslu

Het ziet er heel erg netjes uit, Ben.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

dit gaat alleen op voor 2 rail bij 3 rail krijg ik problemen met de slepers
maar proef rijden met wagons alleen zou ook moeten lukken of een 2 rail loc op K rails gaat ook als ik de aansluitingen misbruik
eens zien of dat een oplossing is want alleen de wissels geven een probleem bij de K rails
nu doe ik het met een balkje wat ik vastschroef over de rails maar ja dan kan je niet proef rijden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mark7758

Ben Complimenten ziet er erg goed uit.
Kleine opm. (Dat hele grote engels wissel. Dat is een brassler. Engels wissel met buitenliggende tongen. Deze komen Nergens voor in NL.

Voor de rest ga door.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Ben

Ik weet het Mark maar dat is het compromis. :)

Gr, Ben.

mark7758

Ben mocht je hulp nodig hebben met seinen en borden. Roep maar.  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

OlivierV

Het schroeven doe ik inderdaad om wanneer alles ligt eens grondig te kunnen testrijden, ik legt de rail gewoon vast, niet te hard aanschroeven want anders krijg je oneffenheden in je rails.

Ik wil er dus gewoon zeker van zijn dat alles wat zich op moment van bouwen in mijn collectie bevindt er vlotjes over en door en op rijdt, gewoon om later geen gepruts te hebben wanneer alles ingebed is, want dan ben je verder van huis.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Het heeft enige tijd geduurd om deze bocht te leggen, langer dan verwacht maar als je iets wil doen moet je het goed doen.

Stralen zijn +- dikke 90cm en +- dikke 85cm, bogen liggen in verkanting op een hart-op-hart afstand van 5cm en ik heb al even getest of rijtuigen op 1/87 mekaar moeiteloos kunnen passeren.

De voedingsdraden voor de rails is ook zo minimaal en strak mogelijk aangebracht en leidt net zoals op al de andere segmenten naar een molex-stekker.

Op de uiteinden heb ik telkens een stripje pertinax plaat aan de railstaven opdat de railstaven op vaste afstand van mekaar zouden blijven en niet meer kunnen verschuiven na verlijming met de kurk.

Geslaagd dus. (ook hier heb ik weer vlijtig gebruik gemaakt van de "putdeksels" :D)

Peter

Ziet er een mooie bocht uit.
Alleen zou ik wel zorgen dat je meer hout aan de buitenzijde van de bocht over hebt, want anders ga je, als je bovenleiding zet, geen steun meer hebben voor de masten aan die kant
Met vriendelijke groeten
Peter

niko

Terug er stevig in gevlogen zie ik  8).
Ben benieuwd naar de uitwerking van de baan. je situering van de Maas spreekt me zeker aan .

mvg Niko
mvg Niko

OlivierV

Bedankt Peter, dat zal ik zeker nog moeten nakijken, zou eens een portaal moeten aanschaffen om eens te kijken.

Na bouwdag 6 kan ik op het buitenste circuit rondrijden zeg maar. Enkel is er van rijden nog niet veel sprake aangezien er nog heel wat draadjes moeten aangesloten worden op de juiste stekkers.
De buitenste omloop bevat opstelsporen van zo'n 2,5 meter, wat eigenlijk bijna niks is, maar voor een ruimte zoals deze is dat zeker niet mis, de binnenste moet het doen met +- 1m80 en 1m60.

2m50 opstelspoor voor de buitenste omloop, en 1m80 en 1m60 voor de binnenste. Echter zit er een rare slinger in door de hoek van het segment hier op de voorgrond, maar al bij al stoort het me niet.

Het zijn maar vreemde vakantiedagen, beetje miezeren etc... Tussen Cactus Festival en het op reis vertrekken heb ik toch maar wat voortgewerkt aan de baan. Na de ruime boog die in het zicht komt is dit segment aan de beurt die in de opstelsporen uitmondt.

Bochten kregen stralen van 53 en van 47 cm, dit heb ik weer gedaan met behulp van een Roco R3 en R4 bocht als maat/hulpmiddel.
Naar links toe komen de sporen weer dichter bij mekaar te liggen om netjes aan te sluiten op het zichtbare gedeelte.

Kurk moet links en rechts nog worden bijgesneden. Tevens plan ik nog een opstelspoor naar links om eventueel wat locomotieven op af te stellen.

Rails voorin zijn wissels van Peco met Tillig Code 100 flexrails, achterop is het wel nog Tillig Elite, dit omwille van het feit dat daar een Tillig Elite wisseltje de opstelsporen verzorgt. De Peco wissels kon ik eens aantrekkelijk geprijsd aankopen. De enkele wissels zijn voorzien van een Hoffmann aandrijving, de driewegwissel leg ik met de hand om (is een insulfrog model en verzorgt aansluiting met extra doodlopende sporen om wagens/locs op te stallen).

Tevens zie je links bovenin streepjes staan, deze heb ik geplaatst om de maximaal bruikbare ruimte aan te duiden (iets wat ik zag bij een bevriend modelspoorder wiens baan vrij vol staat en het opstelgedeelte maar net past voor alles).

Hier krijgt elk stukje rail zijn eigen verbinding met een ringleiding onder elke bak, deze ringleiding wordt dan aangesloten op een nog te maken kastje waar de digitale centrale is aangekoppeld.
Zo ben ik zeker dat ik overal goede stroomvoorziening heb.

Hier stopte het, de rest is voor volgende week.

Slaapwel

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 14 juli 2015, 23:46:04 PM
zou eens een portaal moeten aanschaffen om eens te kijken.

Ik heb er wel nog een paar gemonteerde liggen hé...

;)