Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

niko

Ooit heeft er iemand met een N spoor lokloods  een hand bediend liftje gehad op 1 van de grote modelspoormagazine expo's , als ik het juist heb wast dat voor de minibaantjes wedstrijd .
Ik vond het zeker geen slecht idee .

Mvg Niko
mvg Niko

dani

Citaat van: raf op 20 mei 2015, 21:46:19 PM
?? als de lift omhoog staat kun je gewoon rond rijden tot de stroom op is
alleen bij het wisselen van materiaal gaat de lift omlaag
ik moet zo iets bouwen voor het faller car systeem

Een lift is een mooi idee maar legt meteen ook beperkingen op wat je in je schaduwstation krijgt.
Lange treinen vereisen een lange lift  (of meerdere  up-down) bewegingen.
Als je moet beginnen rangeren om dingen naar boven en beneden te krijgen verlies je veel tijd

Geloof me, het is een complex iets wat je in je baan inbouwt als je aan een lift begint. Ik heb er ervaring mee.

https://www.youtube.com/watch?v=w9IF8fqhhlM

(ok, toegegeven, deze is wat "over the top")
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Zo'n lift zie ik niet echt zitten, en spiraal enerzijds wel nog.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

een "handliftje" dat zou misschien nog lukken ?

Of een  "treinenwip".  Dat is ook een redelijk simpele maar ingenieuze constructiewaarin je 1 kant van het spoor laat naar beneden zakken, de trein naar een "tussenspoor" laat rijden,  het hoofdspoor terug op zijn plaats heft, en dan vanaf het tussenspoor de trein verder naar beneden.

Moeilijk uit te leggen maar simpel als je het in werking ziet...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Allemaal leuke ideeën, maar ze spreken mij in de eerste plaats al niet aan, ik heb helemaal geen zin in ingewikkelde constructies met liften en dat soort toestanden, want zo wordt niet aan eenvoudige wens voldaan dat de trein gewoon op een of andere manier ononderbroken rondrijdt.

Ik wil nu niet grof overkomen, moest dat zo zijn, mijn excuses.

dani

De kruik is niet meer.

raf

in dat filmpje is dat wel een lift of is dat een paternoster systeem ??
wat ik bedoel is een enkelvoudige lift die 1 etage kan zakken .daar rijd je de trein het schaduw station binnen en als die trein er van af is kan er een andere op rijden .de lift terug naar boven en je baan is weer een geheel en je kan weer rond rijden .
dit kan ook in een aan het oog onttrokken bocht want de lift moet niet een recht stuk zijn
maar iedereen zijn keuze het was maar een idee om het probleem met de spiralen op te lossen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Citaat van: Chrisrail op 12 april 2015, 15:10:39 PM
Ge zult precies ook nog veel moeten weatheren..... :-\

Net als ik. :-X :-X :-X

;)
Bwa, ik zit toch al aan ongeveer 1/4 van mijn goederenwagenpark dat een lichte verwering of supering heeft gekregen, al zitten er wel enkele tussen die nog wel wat aandacht moeten krijgen, maar dat is voor wanneer het nog eens weatherdag is bij ons, betreft vooral assen schilderen en een stoflaag van aarde aanbrengen onderaan en nog wat kleine details, maar die kan ik ook thuis doen met wat poedertjes.

Floris

Ik zou de baan ook gewoon eenvoudig houden zonder lift of klimspiralen... dan komt het nog eens af, en er kan weinig kapot. Treinen uitwisselen kan als volgt: zorg dat je aan de rand van de baan een plank met spoor erop kunt aansluiten (steuntje maken en een wissel dat er naartoe leidt), daar rijd je een trein op, je maakt aan de muur een rek waar je die planken met treinen op kwijt kunt, voor de veiligheid maak je uiteraard randjes aan die plank zodat de trein er niet af kiept bij het optillen. Maak je aan 1 kant de rand van plexiglas dan ziet het er nog uit als een deftige vitrine als de zaak aan de wand hangt. ;)

raf

floris das natuurlijk ook een zeer mooie oplossing die je hier geeft en die kost haast geen geld ook nog eens

goed dat er verschillende mensen mee denken dan komen der mooie oplossingen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stieven76

Dat vind ik in Olivier zijn geval precies wel de beste en simpelste oplossing..
Goed idee Floris!

OlivierV

Floris, dat is wel een leuke oplossing die mij kan bekoren, of ik ze direct toepas weet ik nog niet, maar alleszins een goed idee voor nog meer opstelruimte en nog eens doodsimpel!

Heb het plan nog een klein beetje aangepast, voor nog meer logisch treinverkeer. Rangeerstuk is nog altijd niet afgetekend, maar dat bezie ik op het moment zelf wel.
3 wissels toegevoegd, 1 paar om over te lopen van binnen naar buitenste spoor wanneer je van de loskade komt.

Verder blijft er een groot deel van het schaduwstation uitneembaar om de zolder te kunnen bereiken, dit zal slechts sporadisch uitgenomen moeten worden, dus dat is verder geen hekelpunt, maar de bereikbaarheid van de zolder blijft zo verzekerd.

Groet,
Olivier

OlivierV

De laatste tijd heb ik na de afbraak van mijn modulebaan enkele wagens zitten verweren. Samen met de andere verweerde wagens zijn het in totaal een 21-tal stuks (+-1/4 van de wagens) die er een beetje vuil uit zien. Enkele werden verweerd aangekocht, de rest zelf.

Het zijn vooral mijn platte wagens die ik onder handen genomen heb zoals de 5 Fleischmann Res wagens en een Roco Rs. Sommig coilwagens kregen een extra beurt.

Echter moeten bij veel wagens de assen nog geschilderd worden.

Hier even een foto van bovenaf zodat de verschillende structuren/vervuilingen op de bodems van de wagens goed in beeld komen. Het nieuwe is zeer zeker meer dan af, maar het is nu ook weer niet overdreven vuil.

(De locs 6204 en 212.183 zijn niet verweerd).

Spijtig genoeg bezit ik geen mooi baantje om dat alles op te presenteren maar soit, ik kon moeilijk Evan gaan lastig vallen. :D

Deze wagens had ik eerder al eens een snelle beurt gegeven, onlangs weren ze wat bijgewerkt met bevredigend resultaat.

Het E wagentje ziet er nu niet meer nieuw uit, wat stof en een wetwash zodat de details van het houtwerk beter naar voor komen zijn hier gebeurd.

De Piko ketelwagen onderging eenzelfde lot, maar werd daarna met zachte pastels die ik tot poeders had omgevormd bijgewerkt, zo zie je een spoor van het morsen van brandstof en stof op de draaistellen in een aardetint.

Deze wagen van het type Rens zag er van fabriek uit eigenlijk vrij goed uit, maar toch iets te proper voor zo'n wit-beige wagen. De draaistellen werden aangepakt, details werden erop geschilderd.

5 stuks van deze Fleischmann Res wagens zijn er in mijn bezit, een groene en 4 bruine, allen kregen ze hun details verder opgeschilderd en een behandeling gelijkaardig aan deze hier, deze is wat bodem betreft het meest vuile exemplaar.

Deze Rs van Roco draait al even mee in mijn wagenpark en de bodem is reeds lang gelden gedaan, maar die zwarte blinkende draaistellen dat vond ik toch niet kunnen, dan maar een laagje stof er over in een aardetint en deze kan weer mooi de baan op.

Dagdag

OlivierV

Voila, de moed bijeen geraapt en er in gevlogen!
Dit is de bak voor de linkerbocht, hier even gepresenteerd op een kast, er komen nog poten onder en rails komen er uiteraard ook nog op.

De extra blok voorop dient om het uitneembare deel op te laten steunen, al de andere verbindingen worden verzekerd met bouten en moeren!

De poten die er onder komen gevezen zullen er voor zorgen dat de baan op een hoogte van 1m10 komt, dat geeft een mooi zicht op de baan wanneer je neerzit. (en dan is de lichtschakelaar ook nog goed bereikbaar omdat we er dan net boven zitten, ook prettig is dat de deur nu vlotjes open en dicht zal kunnen).

Groet,
Olivier

Hopelijk krijg ik tegen midden volgende week de houtconstructie af.

niko

Succes met bouwen Olivier, het begin is er al .

mvg NiKO
mvg Niko