Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

dani

#240
Citaat van: OlivierV op 13 januari 2015, 19:36:44 PM
wat schakelaartjes kopen voor mijn bedieningspaneeltje vanwaar ik de wissels bedien (nu houd ik telkens mijn gele of mijn blauwe draad tegen mijn bruine draad om wissels om te leggen, een schakelaar zou wat handiger zijn. :D).
Doe eens modern, gebruik een microcontroller :-) Bvb een Arduino Mega met een aantal eindtrapjes er achter.


Maar ik veronderstel dat je budget niet onbeperkt is, dus ja....  Over welke schakelaar spreken we hier ?  Simpele drukknopjes ? en hoeveel ?  misschien kan ik je wel "depanneren" met wat spulletjes.

Zouden de klassieke blauwe Märklin schakelkastjes een alternatief kunnen zijn ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ik gebruik van die toggle switchkes, die springen terug naar het middenpunt.
Nu ik heb ook maar 3 wissels op mijn modules liggen :)


dani

die kosten wel flink wat meer dan 2 drukknopjes denk ik.  Zeker diegene die automatisch terugkeren naar middelste stand.
Maar ja, je hebt dan ook iets goeds.

NB/ die op de foto is er duidelijk eentje die NIET automatisch terugkeert,  LOL !
edit : * volgens de tekst op de zijkant is het er zelfs eentje zonder middenste stand, haha *    (anders staat er dacht ik  on-off -on)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: Stieven76 op 14 januari 2015, 11:10:13 AM
Ik gebruik van die toggle switchkes, die springen terug naar het middenpunt.
Nu ik heb ook maar 3 wissels op mijn modules liggen :)

Ook ik gebruik er zo een paar,ze springen terug als ze nieuw zijn ja...! :o
Maar als je er op let is dat geen probleem

;)

raf

ja effe een pic rogrammeren en dan een paar eind trappen der achter aan gooien en dan ben je 100 euro kwijt

want je hebt een programma nodig dan nog een pic programmer en misschien niet onbelangrijk de nodige kennis

een draai schakelaar met 11 standen en 4 schakelaars kost max 14.25 euro
http://nl.aliexpress.com/item/6mm-D-Shaft-4P11T-4-Pole-11-Position-Ceramic-Band-Channel-Rotary-Switch-Selector/1984337632.html

ik heb niet de goedkoopste genomen maar wel de stevigste omdat deze veel gedraaid moet worden als je veel aan het rijden zijt

daar nog een drukknopje bij en klaar
je kunt voor 4 wissels 11 straten kiezen of voor 11 wissel standen 4 wissel straten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 14 januari 2015, 12:01:50 PM
ja effe een pic rogrammeren en dan een paar eind trappen der achter aan gooien en dan ben je 100 euro kwijt
want je hebt een programma nodig dan nog een pic programmer en misschien niet onbelangrijk de nodige kennis

B-S.

Die programmer hergebruik je en kost 10 € bij de Sjinees.
Eindtrapjes  (BD139)  kosten enkele eurocentjes
enkele weerstandjes idem ditto
development kits zijn meestal gratis te downloaden
een simpele  Microcontroller heb je al vanaf 3 a 4 euro voor de µC en een paar euro voor printje en de rest
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Haha Jongens, Ik zou gewoon een simpel bedieningspaneeltje per modulebak willenmaken. Eventueel met een ledje die de stand van de wissel op het paneeltje aanduid.

Toggle switches lijken mij leuk, maar een gewone on-on drukschakelaar lijkt mij ook het werk goed te doen. Tevens wat betreft de kosten drukken.

Op de verdere modules moeten niet veel wissels komen, hooguit nog 5 ofzo. Dus het valt wel te doen met het op de locatie zelf te doen.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Heb er nog liggen met 6 pinnekes aan de schakelaar, weet zelfs niet voorwat deze dienen.
Den Eric.

Stieven76

Mijn afbeeldingske is inderdaad niet het juiste, maar het was maar om een idee te geven van het type. Ik heb de mijn via ebay besteld en dat kostte echt 2x niets, bij wijze van spreken hé.  ;D

raf

8 wissels dus op een pic zijn dat 16 uitgangen en evenveel ingangen

dus 16 knopjes met weerstanden
1 pic PIC16F1719  dat is een 40 pens dus daar kom je mee toe
oeps deze kun je niet sampelen dus niet gratis maar dat is niet erg want hij kost maar een 2 euro zonder transport kosten

dan 16 keer zo een bd139 maar als je dan toch modern gaat meteen een fet (TL082ACD) er achter zetten want anders blijf je met oude brol knoeien
deze gaat maar max tot 18 volt dus dat is op het randje

ja moet dus wel te doen zijn om gelijk de prijs te halen van de schakelaar

alleen de programer kd150 of pickit3 dan die roet in het eten gooien

dan heb je eigenlijk een tweede nodig voor de signalen mee te kunnen sturen want er zijn niet genoeg pootjes vrij

plezant gegeven

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

#250
Raf, het is alleszinds niet de bedoeling om met microcontrollers te gaan werken. Gewoon een eenvoudig bedieningspaneeltje om te kunnen rangeren met wat schakelaartjes voldoen wel.

Daarnet even naar een tuincentrum gelopen en daar een pot decoratiezand gevonden die mij wel aanstaat voor het maken van het dienstpad. Enig probleempje is het fixeren ervan, de verdunde houtlijmtechniek voldoet niet. Dus voorlopig eerst maar wat lijm opengesmeerd, daar het zand op en dan nog eens gefixeerd met lijmspray.

Hier aangebracht tussen de sporen op het rangeeremplacementje.

De 212.183 heeft er net een succesvolle rangering opzitten en staat zowat vertrekkensklaar om met deze 5 wagentjes op pad te gaan.

Teven rangeer ik af en toe een beetje op mijn modules, wat ik nu wel mis is de extra ruimte rechts van mijn fiddle yard. Wel kan ik op deze manier van mijn baantje genieten. Het rangeren in model is redelijk fijn.


Zopas maakte ik mijn eerste denneboom in H0. Velen zullen er nog volgen en er is ruimte voor verbetering, dat zeker. Maar voor mijn eerste boom ben ik tevreden. Deze zal wel niet zo hard in het zicht komen wanneer ik beter exemplaren heb gemaakt om hem te omringen.

Het is wel een serieuze joekel van een boom geworden. Mijn 204.005 verbleekt er bijna bij.



Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

daarom olivier mijn voorstel van de draai schakelaars en de druk knop in een eerdere posting

in de stand draaien die je wil hebben en op de knop drukken en je geselecteerde baan vakken daar gaan de wissels van om

KIS systeem en dat geeft nooit problemen .

gr raf en dat zand ??? ik denk dat er wat teveel op ligt op het ogenblik het wandel pad is normaal veel smaller (preisertje op zetten en kijken)
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirkh

Olivier, ik vind het raar dat je problemen hebt met het fixeren van dat decoratiezand.
Ik maak het eerst een beetje nat met de plantenspuit gevult met water en een beetje dreft.
Daarna goed in druppelen met verdunde houtlijm (1/3 lijm 2/3 water en een drupje dreft)
Enige probleem is dat je minstens 24u geduld moet hebben eer het is uitgehard.
Ook kleur ik het met verdunde acrylverf direct bij wanneer de lijm nog niet droog is, zo dringt de verf goed overal door.
Na 24u is het zo hard al steen.

OlivierV

@Raf, wat breedte van het pad betreft, is het de openingen tussen de rails, sporen liggen in H0 standaard zo'n 6cm hart op hart van elkaar, dat is ook hier niet anders, behalve dan op mijn hoofdlijn, daar heb ik het naar 5,5cm kunnen brengen.
Je uitleg met de draaischakelaar snap ik niet goed, maar ik denk dat er redelijk wat elektronica aan te pas komt.

@Dirk, bedankt voor je tip, ik was al in de richting van dreft en water aan het denken, goed voor de volgende stukken dienstpad die ik ga aanbrengen. Bedankt voor je tip!


Tevens mijn vorige update nog aangepast, heb snel even een boompje in mekaar gekit met onderstaande methode.
een klikje

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

nee met de draai schakelaar komt er juist geen electronica aan te pas

in de draai schakelaar zitten 4 schijven
op elke schijf kan je 11 draden op aan sluiten


dan heb je aan de schakelaar nog een 12 de pen en dat is de gemeenschappelijke en die doe je terug naar een losse druk schakelaar

je kiest je stand van de 11 polige en drukt op de enkele en al je geselecteerde wissels gaan om

niet meer en niet minder en dit kun je aan de twee kanten van je baan doen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.