Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

krisds

Een kleinere baan of module, bij voorkeur verplaatsbaar lijkt me een goed idee. Als ik me inbeeld hoe vaak ik tijdens en de jaren na mijn studieperiode ben verhuisd; thuis, op kot, terug thuis maar in een andere kamer, op een appartement, even bij de vriendin gaan wonen en tenslotte in mijn eigen huis. Dan wil je echt geen baan van 8 meter meesleuren...
En met een kleine baan zijn ook tal van leuke dingen te doen, al vindt ik het idee van een module te bouwen voor de forumbaan ook wel aantrekkelijk.
En het oorspronkelijke idee/plan niet meteen weggooien, misschien lonkt er binnen enkele (tientallen) jaren een huis met grote zolder...

OlivierV

Wel, jullie hebben allemaal gelijk.

Gisteren had ik 2 goede ingevingen.
- Die om mijn taak van java af te werken, was dan ook het eerste wat ik vandaag gedaan heb en na een uurtje was ik er mee klaar en werkte het programmaatje feilloos.
- Een nieuw modulebaantje, nog niet helemaal tot in de puntjes maar het basisidee is er. 2x 140*80cm, dat kan ik normaal permanent thuis opstellen en zodoende kan er dan ook aan gewerkt worden. Met fiddle yard er rond (zodat men volledig kan rondrijden) zou het wel ietsje groter zijn, maar zelfs zonder het rondje kan er leuk gereden en gerangeerd worden. Komt er nog eens bovenop dat het later makkelijk in een vaste baan zou kunnen ingepast worden en dat was vooral een belangrijk punt voor mij.

Dagdag.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Nog geen plannetje beschikbaar? Jij tekent toch graag?  ;D

OlivierV

#138
Citaat van: Stieven76 op 28 oktober 2014, 22:03:32 PM
Nog geen plannetje beschikbaar? Jij tekent toch graag?  ;D
Ben er mee bezig. ;)
Ruwe schets heb ik wel, maar het definitieve plannetje wordt nog aan gewerkt. ;)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Ik zal je moeten uit mijn kot weren want dat begint sterk naar industriele spionage te rieken! :D :D

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 28 oktober 2014, 23:32:33 PM
Ik zal je moeten uit mijn kot weren want dat begint sterk naar industriele spionage te rieken! :D :D

;)
Hoezo? Ik begrijp je niet volledig Rudy...

Snelle jongen die Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#141
Aangezien mijn pakje van conrad terecht was aan de voordeur verstopt achter een bloempot ...

Tillig flexwisseltje in mekaar gezet. Wel wat gefriemel de eerste keer wanneer je dit doet, maar 't is goedgekomen. :D



- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Mooi gedaan!
Dit lijkt me wel een korte wissel te zijn?

Ik zie dat ze de stelbalk ook anders opgelost hebben dan vroeger.
Is de bevestiging van de wisseltongen nog steeds met die fragiele lipjes?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: doomslu op 30 oktober 2014, 21:44:27 PM
Mooi gedaan!
Dit lijkt me wel een korte wissel te zijn?

Ik zie dat ze de stelbalk ook anders opgelost hebben dan vroeger.
Is de bevestiging van de wisseltongen nog steeds met die fragiele lipjes?
Bedankt luc, de wissel heeft artikelnummer 85441, er bestaan langere (waarvan ik er 4 heb, maar die zijn ouder). Alsook zijn er nog kortere dan deze (waarvan ik er ook enkele heb besteld).

Deze is 23cm lang, de kortere die ik besteld heb zijn een 18,5 cm, en dan zijn er nog langere ook normaal gezien. Op het zichtbare gedeelte gebruik ik sowieso tillig, het onzichtbare zal peco worden (wat betreft de wissels).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

't Is een symmetrisch wissel, dus hoewel die "kort" is, vallen de boogstralen best mee  ;)

Mooi gebouwd, Olivier. Dat smaakt vast naar nog  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 31 oktober 2014, 12:59:01 PM
't Is een symmetrisch wissel, dus hoewel die "kort" is, vallen de boogstralen best mee  ;)

Mooi gebouwd, Olivier. Dat smaakt vast naar nog  :D

Gerolf, het zijn flexibele wissels he. Niet gemonteerd staan ze inderdaad zoals een Y, maar je trekt ze in de richting waar je ze wil he. ;)
Deze moet normaal een naar rechts aftakkende wissel worden.

Ook moet ik nog een derde bakje maken met een bocht naar achter. Nog en beetje twijfel of ik een deel van de bocht in het zicht plaats. Allicht wel. (:

Tevens al een stuk van de linkerbak qua hout gedaan vandaag. Maandag doe ik nog wat verder. Heb zin om die rails te leggen van de boog, dan kan ik daarna wat experimenteren met groen en het tunnelportaal. (:

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: OlivierV op 31 oktober 2014, 17:12:34 PMGerolf, het zijn flexibele wissels he. Niet gemonteerd staan ze inderdaad zoals een Y, maar je trekt ze in de richting waar je ze wil he. ;)
Deze moet normaal een naar rechts aftakkende wissel worden.

Dien je die keuze niet vooraf te maken? Anders krijg je toch problemen met de lengtes van je rails ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: Gerolf op 31 oktober 2014, 20:42:32 PM
Citaat van: OlivierV op 31 oktober 2014, 17:12:34 PMGerolf, het zijn flexibele wissels he. Niet gemonteerd staan ze inderdaad zoals een Y, maar je trekt ze in de richting waar je ze wil he. ;)
Deze moet normaal een naar rechts aftakkende wissel worden.

Dien je die keuze niet vooraf te maken? Anders krijg je toch problemen met de lengtes van je rails ?

Zeker weten, de lengte van je tongen moet je op voorhand juist zetten. Als je de wissel gaat "verplooien" nadat je ze gemaakt hebt - en dat kan heel gemakkelijk - krijg je gegarandeerd problemen met de stelbalk omdat die schuin tussen de naastliggende dwarsliggers komt te zitten.
De schuifbeweging is niet meer haaks op de wissel, en je krijgt wringing op die kleine haakjes aan de wisseltongen met breuk als gevolg. Resultaat: wissel richting vuilnisbak of tong terug aanslijpen met een fijne slijpschijf.

Hoe ik het weet, vraag dat maar aan enkelen in de club, ik ben ondertussen expert in het aanslijpen van wisseltongen :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 31 oktober 2014, 20:42:32 PM
Citaat van: OlivierV op 31 oktober 2014, 17:12:34 PMGerolf, het zijn flexibele wissels he. Niet gemonteerd staan ze inderdaad zoals een Y, maar je trekt ze in de richting waar je ze wil he. ;)
Deze moet normaal een naar rechts aftakkende wissel worden.

Dien je die keuze niet vooraf te maken? Anders krijg je toch problemen met de lengtes van je rails ?
Dat kan zeer goed zijn Gerolf, maar ik heb ook een beetje op voorhand gekeken hoor waar hij moest komen. Dus het zit wel snor nu ik hem hier zo even vastneem.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV



We zijn weer bezig.

Kleine panne met de decoupeerzaag, maar vandaag ga ik toch de ruime boog op de linkermodule kunnen plaatsen, inclusief overloopwissels.

Wanneer de plaat voor de rest van de baan erop ligt, kan ik de overschot van het hout gaan plaatsen en mij vervolgens eens toeleggen op het afwerken van het stuk rond deze 2 hoofdsporen met scenery + Dan heb ik ineens een mooie plaats om mijn materieel eens op de prent vast te leggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan