Inbouw ESU lokpilot basic in oudere Fleischmann

Gestart door fdeville, 11 januari 2013, 23:21:08 PM

fdeville

Ter info, misschien heeft iemand er iets aan, ik heb toch wat moeten zoeken:  Ik had een ESU Lokpilot Basic (52690) ingebouwd in een Fleischmann DB 218.  Inbouw was geen probleem, maar de loc reed schokkend in traag tempo.  Bij snel rijden geen probleem.  In de handleiding niet veel gevonden.  Wel gezien dat de LokPilot v4 in de handleiding melding maakt hiervan met een oplossing door aanpassing van de CV's.  Wat niet lukte met de Lokpilot Basic.  Dan uiteindelijk terecht gekomen op de FAQ van ESU (zie http://www.esu.eu/en/support/faq/lokpilot/lokpilot-basic-v10/), waar de oplossing stond: aanpassing van enkele (andere) CV's en plots reed de loc wel perfect !

De tekst uit de FAQ:
The LokPilot Basic is not primarily made for the use with Fleischmann round motors: The power usage can be too high.
If you still want to use this decoder, please provide new motor brushes for a flawless operation.
The load regulation parameters must be as follows:
CV         Value
CV 2     6
CV 53 *)   25
CV 54   6
CV 55   5

*) Depending on the version of your LokPilot Basic decoder it can be that the CV 53 no (more) exists and therefore can not be changed. You write for these newer decoder (which also addresses long support) instead CV 5 = 25.
Note: You may interfere in some Fleischmann locomotives with the factory installed, directly on the motor plate soldered capacitors. This can be seen with a through strong "jerky" operation. Please remove this case both capacitors.

ERVIN

Klopt Filip , lastregeling CV54 ( parameter K) regelt de waarde van de decoder , hoe hoger de waarde hoe heviger de decoder de motor regelt, hoe lager de waarde , hoe soepeler de motor zal reageren.

CV55 ( parameter I) als de loc sprongen maakt of onregelmatig rijdt , dan even testen met een hogere of lagere waarde.

Stieven76

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone lokpilot 4 en de lokpilot basic? Heb al eens op het net aan het zoeken geweest maar vind niet direct iets.


@Admin: Als dit in een apart topic moet, dan maak ik wel een nieuw aan.

vyncky

Ik dacht dat er minder CV's te regelen waren in een basic decoder...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

LokSound

een basic decoder is groter  en heeft minder vermogen ter beschikking.