Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wissels in schaduwstation

Gestart door doomslu, 03 januari 2013, 15:21:40 PM

doomslu

Een vraagje aan ervaringsdeskundigen.

Typisch voor een schaduwstation is dat er (veel) wissels liggen. Ook karakteristiek is dat zo'n schaduwstation niet altijd super makkelijk bereikbaar is.
Typisch is dus ook dat ontsporingen op wissels ontstaan en liefst op een moeilijk bereikbare plaats.

Drie remedies die er bestaan en die ik onmiddellijk zie zijn:
- plaats de sporen en wissels zo goed mogelijk en test ze voldoende uit.
- maak alles zo bereikbaar mogelijk.
- test ook alle rollend materieel uit en modificeer eventueel de wielstellen die problemen geven.

Zien jullie nog andere maatregelen?

Ik vroeg me ook af of er methodes bestaan om wissels nog bedrijfzekerder te maken, bijvoorbeeld door het plaatsen van extra geleidingsrails of dergelijke. Op een onzichtbare plaats speelt de esthetica geen rol...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Dit geldt eigenlijk voor alle verborgen wissels, niet?

Het esthetische speelt zoals je schrijft geen rol. Aanslagrails verlengen kan inderdaad helpen.
Degelijke fabriekswissels gebruiken (geen afdankertjes uit een vroeger project) - of goede zelfbouw-exemplaren  ;)
Een degelijke aandrijving, met terugmelding, is ook belangrijk

Uit je titel dacht ik even dat je het wou hebben over de aansturing van de wissels in schaduwstations.
Mijn gedacht, waarschijnlijk. Het is namelijk datgene waar ik momenteel mee bezig ben  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Dag Luc,

Ik kan nog een punt toevoegen : zorg er vooral voor dat je overal op de wissels elektrisch contact hebt naar de wielen toe. Puntstukpolarisatie bvb is een must.,
Een mechanische ontsporing is vervelend, maar een stilstaande trein evenzeer.

Overigens beslaat de beschrijving van alles wat je kunt doen wel enkele bladzijden...

Erik


doomslu

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 15:51:17 PM
...Uit je titel dacht ik even dat je het wou hebben over de aansturing van de wissels in schaduwstations.
Mijn gedacht, waarschijnlijk. Het is namelijk datgene waar ik momenteel mee bezig ben  ;)
Maak een ander draadje en vertel...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Doe ik, als ik wat verder sta. Momenteel nog enkele experimenten te doen  ;)
Een deel kan je alvast zien in "waar zijn we mee bezig - microcontrollers" http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14127.315.html
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#5
Jouw aanzet lijkt me volledig juist. en om het meer algemeen te stellen; op een schaduwstation moet je blind kunnen vertrouwen. Daarbij hou ik persoonlijk de regels aan:


  • hou het sporenplan zo eenvoudig mogelijk, met gebruik van zo min mogelijk wissels.
  • gebruik betrouwbare wissels, robuust en bedrijfszeker
  • zorg dat je steeds overal bij kan, want een trein ontspoort steeds op de meest onmogelijke plek
  • hou de snelheid erin, want kruipen met een trein vraagt om haperen en stoppen op een stofje. Natuurlijk niet overdrijven met de snelheid, maar een schaalsnelheid van 60 tot 80km/u lijkt een goed compromis.
  • stoppen en vertrekken gebeurt ook liefst krachtig, want ook hier, bij te rustig optrekken of stoppen durft een loc gemakkelijk te haperen
  • proefrijden, proefrijden en proefrijden met alles wat je hebt, en doorgaan totdat alles probleemloos blijft rijden, uren aan een stuk

Voor de rest gelden natuurlijk de algemene regels om rails goed te leggen: geen wissels hol of bol leggen, maar steeds vlak, vermijdt probleemwissels zoals engelsmannen en gebogen wissels, vermijdt boog-tegenboogsituaties, steeds een stukje recht (wagonlengte) voor de wisseltongen, vermijdt R1 bochten... en ga zo maar door. Maar deze regels gelden natuurlijk voor het gehele sporenplan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

hoi Luc,

Ik werk met oude code 100 wissels van Roco, gepolariseerd, die doen het erg goed, de wisselaandrijving zit af fabriek direct aan het wissel, en de wissels zijn ook altijd eenvoudig hand bediend naast dat ze elektrisch te bedienen zijn, is ook vaak toch wel handig. Toch meest belangrijke om alles wel goed bereikbaar te houden, geen (krappe) bogen direct voor de wissels, vermijdt slingerende wisselstraten, geen of hele ruime meegebogen wissels, geen engelse wissels. houdt de wisselstraten overzichtelijk, en vooral, maar dat is je wel toevertrouwd, netjes aanleggen en goed testen.

ik heb bij iemand eens gezien dat ie het gehele schaduwstation als een lade had gemonteerd, van 3 meter lang! heel handig, je trekt hem bij een storing zo onder de baan vsandaan, wel de aansluitingen dan natuurlijk goed te maken.

Je gaat je modules Manternach verder uitbouwen?

groetjes, Wim

PietB

Hoi Luc,
ik wil in mijn schaduwstation geen wissel aandrijvingen in de wissel zelf hebben(ik rijd Marklin 3rail) noch onder het blad.
Ik speel met de gedachte om alle aandrijvingen(servo's) en decoder's op één centrale (makkelijk bereikbare) plek te plaatsen óp het tafelblad en de mechanische bediening met bowdenkabels te doen, zoals in de RC-modelbouw gebruikelijk is.
Dat betekent een nogal rigoreuse ombouw van de C-rail wissels, maar dan heb ik de grootste bron van ergernis die ik op mijn vorige tafel had in iedergeval vermeden.
Ik had met de conrad wisselmotoren erg veel geduvel dat de slag eigenlijk niet goed afstelbaar is en dat ze luidruchtig zijn.
Nou daar hoop ik dan van verlost te zijn.

grt Piet.

conducteur

Met zo min mogelijk wissels= geen (zoals ik het wil doen, beetje extreem misschien)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Dag mannen, al bedankt voor alle goede raadgevingen. Vul gerust aan, dit kan een interessant draadje worden.

Op één van mijn belangrijke vragen is blijkbaar geen volledig antwoord te vinden:
"Ik vroeg me ook af of er methodes bestaan om wissels nog bedrijfzekerder te maken, bijvoorbeeld door het plaatsen van extra geleidingsrails of dergelijke. Op een onzichtbare plaats speelt de esthetica geen rol..."

P.S. ik heb het schaduwstation al liggen, doch ik heb hier en daar toch eens een wagonnetje dat ontspoort, van daar de vraag voor ik alles minder bereikbaar maak door er iets boven te bouwen. Herleggen met beter materiaal of aanpassen? ...

@ Wim: nu Manternach vordert is er natuurlijk 'goesting' om verder te doen aan de vaste baan, waar Manternach in verwerkt wordt. Wees gerust, de module blijft verwijderbaar voor...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eve

Dag Luc,

Ben je zeker dat het aan de wissel ligt?

Uit eigen ervaring lag het euvel voor 95% aan een verkeerde binnenflenzenmaat van de wielen op een as...

Erik

doomslu

Citaat van: eve op 03 januari 2013, 21:09:38 PM
Dag Luc,

Ben je zeker dat het aan de wissel ligt?

Uit eigen ervaring lag het euvel voor 95% aan een verkeerde binnenflenzenmaat van de wielen op een as...

Erik
Is best mogelijk hoor. Ik zal in ieder geval nog alles goed testen alvorens door te gaan...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Ik denk niet dat er nog veel meer oplossingen gaan zijn Luc , zoals mijn collega's hier al aanhaalde , vermijd ingewikkelde wisselstraten , engelse wissels  ,heel scherpe bochten enz...

Ik had hier in mijn wisselstraat richting kopstation ook heel wat engelse wissels liggen , nooit problemen mee gehad , althans niet als de loc vooraan hing , maar omdat ik een kopstation heb rijden er hier ook trek-en duwtreinen , en vooral dat duwen ging niet altijd van een leien dakje , zeker niet als er echt geslingert moest worden in de wisselstraat met een volledige rijtuigstam , het gebeurde niet altijd , maar toch teveel naar mijn zin dat er een rijtuig uit de sporen ging , daarom dat ik die wisselstraat volledig heb heraangelegd , al mijn engelsmannen zijn er nu uit , en tot op heden nog geen noemenswaardige ontsporingen meer gehad.

Dus de tips zoals in eerdere posts zijn zeker het navolgen waard.  ;)

Michiel

#13
Citaat van: doomslu op 03 januari 2013, 20:59:22 PM
Op één van mijn belangrijke vragen is blijkbaar geen volledig antwoord te vinden:
"Ik vroeg me ook af of er methodes bestaan om wissels nog bedrijfzekerder te maken, bijvoorbeeld door het plaatsen van extra geleidingsrails of dergelijke. Op een onzichtbare plaats speelt de esthetica geen rol..."


  • Je kan wissels DCC-friendly maken, en daar kan je erg ver in gaan, om elke kans op een micro-kortsluiting te vermijden. Hierover is her en der al veel geschreven
  • Analoog kan je voor magneetaandrijvingen een extra pulsgenerator gebruiken (CDU) om de spoelen, en dus de tongen, extra krachtig te schakelen
  • Vele wissels hebben nog kleine mankementen bij levering: kleine braampjes hier of daar, een tong dat net niet goed aansluit omdat het niet helemaal haaks ligt, ... noem maar op. Elke wissel dus grondig nakijken of ie helemaal in orde is.
  • Sommige wissels hebben interne microschakelaartjes om de polariteit van puntstuk of tongen te schakelen (vb Fleischmann). Deze zijn dikwijls erg fragiel en geven na verloop van tijd problemen. Overweeg om deze wissels te vermijden, of om het mechanische te bypassen door een robuster systeem.
  • vermijd stof, dat tast de goede werking van de wissel in de loop van tijd aan

Buiten problemen met de wissel zelf, zijn de meest voorkomende oorzaken dat materieel ontspoort op een wissel, een verkeerde wielafstand, niet-compatibele flenzenflenzen of gewoon veel te snel rijden.

En als laatste, waar ik persoonlijk ook veel voldoening mee gehad heb zijn herspoorders. Het gebeurt regelmatig dat in een lange sleep van +10 wagons ergens 1 wiel naast het spoor meeloopt. Dat gaat goed totdat de trein over wissels rijdt, waar de hele handel gaat ontsporen. Ik had vóór, in, en na mijn schaduwstation dergelijke herspoorders geplaatst. En dat heeft me veel ellende bespaard! In schaal N zijn de herspoorders van Minitrix veruit de meest effectieve. In H0 weet ik het helemaal niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ben ook bezig met alles grondig uit te testen in het schaduwstation.
Lijkt me goede motiveringen Luc. echter ondervind ik dat de ene trein niet de andere is.
U kan nooit 100% zeker zijn dat nieuwe treinen niet gaan ontsporen in uw dan reeds overdekt schaduwstation.
Heb het al meer dan eens gehad "Ja we zijn der, ik kan het schaduwstation overdekken". Ik laat dan een nieuwe trein los op de baan en bij wijze van spreken gaat die der eerste wissel eruit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI