Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Wissels in schaduwstation

Gestart door doomslu, 03 januari 2013, 15:21:40 PM

doomslu

Michiels idee van een hersporingsrail lijkt me wel het overwegen waard. Ik moet zeggen dat ik er nooit één gezien heb.
Wie heeft hier ervaring mee of kan er iets over vertellen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Luc,
Herspooringsrails zijn eigenlijk simpel extra rails die een ontspoorde as helpen weer de rail in te komen.
Roco heeft een zo'n rails 42609 en als je die na wissels neerlegt zou het kunnen helpen om een ontspoorde as die op het wissels was ontspoort er weer in te krijgen.
Het helpt wel, maar je kan het ook zelf maken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Citaat van: mark7758 op 04 januari 2013, 08:45:31 AM
...
Het helpt wel, maar je kan het ook zelf maken.
Hier zat ik uiteraard al aan te denken.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Koop er eens 1 en test hem eens uitgebreid. Dan weet je hoe goed/slecht het werkt en dan zelf bouwen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michiel

#19


In schaal N is deze van Minitrix veruit de beste. De meeste merken hebben zoiets wel in hun gamma, en ik heb er meerdere geprobeerd (Fleischmann, Peco, Atlas, Roco, ...), maar de meeste bleken toch niet super efficient. In H0 zal je zelf een vergelijkende test moeten doen, of zelf bouwen natuurlijk.

In N is het rijgedrag weer een stuk kritischer dan in H0. En dan heeft zo'n herspoorder me al een hoop ellende bespaard. Wanneer er een wiel naast het spoor gaat lopen, en je merkt een herhalend gedrag (vb voorloper van een bepaalde stoomloc of zo), dan ga je natuurlijk op onderzoek waar en waarom dit wiel ontspoord is, en de oorzaak van het ontsporen herstellen. Maar ondertussen heeft de herspoorder het ergste vermeden, en kan de trein gewoon verder rijden zonder ingreep. En zoals je zelf al zegt, het ligt uit het zicht; het maakt niet uit of het lelijk, of "niet echt" is. zolang het maar werkt.

Een klein nadeel van een dergelijke ontpoorder is bij het gebruik van een railblokje of poetswagon met railblokje. De rand om de flens over het spoor weer in het spoor te geleiden, is net iets hoger dan het loopvlak van de rails. Een railblokje zal er dus ook het contact met het spoor verliezen, en de rails er niet schoon maken. Dat merk je vanzelf na verloop van tijd (treinen die er haperend gaan rijden), en dan moet je met een vod even de rails handmatig schoonmaken.

Het langdurig gebruiken van een poetswagon met railblokje zou eventueel ook de goede werking van de herpoorder in gedrang kunnen brengen doordat de hoger liggende rand om de flens in het spoor te geleiden, langzaam vlak geschuurd kan worden. Dit is louter theoretisch, ik heb het zelf nog niet gemerkt, maar vermoed dat er op lange termijn een dergelijke werking van sleet aanwezig is.

Gebruik ze niet in een bocht, want dan werkt het systeem niet 100%. De herspoorder ligt best in een stukje recht spoor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#20
Voor zover ik het ondervonden heb: Als men ontspoort is het meestal in de splitsende richting van een wissel en
- doordat een wiel op het puntstuk rijdt. Dan geeft de aanslagrail (strijkregel) teveel ruimte, of is je wielbasis fout.
- soms omdat het wiel op het begin van de wisseltong rijdt: Dan zit dat deel van de wisseltong te hoog (of sluit de tong niet goed aan)
Wissel aanpassen, wielafstand afregelen, ... en/of een hersporingsrail plaatsen
Zulke rails zie je trouwens vaak in artikels in Model Railroader.

Ik heb er eentje zelf gebouwd in een flauwe boog vlak achter een probleem-fabriekswissel (meegebogen Roco-line)
Waarschijnlijk niet goed genoeg gemaakt, want het probleem is nog niet definitief van de baan  :-[

Zulk een hersporingsrail zelf maken lijkt me een leuk project.
Omdat je er meerdere nodig hebt, is moeder-en-mal waarschijnlijk het beste.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw