Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

warme onderdelen in de 53

Gestart door Huugooke, 19 november 2012, 20:38:07 PM

Huugooke

In de 53 van Roco worden de smoorspoeltjes tussen  de motoraansluitingen wel erg warm.
Die groene buisjes in het midden.



Een bijverschijnsel van de decodersturing? Toch geen gevaar voor smeltende kap?

Mattias

Als je die 2 groene "buisjes" met zilver, rode en blauwe banden bedoelt, dat zijn weestanden. Die kunnen al eens wat warmer worden... Kzou me niet direct zorgen maken :-)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Steven123

zijn dat geen weerstanden ipv spoelen?  Als de motorstroom erdoor loopt lijkt het me wel logisch dat deze zouden warm worden, maar ik ken in feite helemaal niets van decoders, dus ik kan me vergissen.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky

Hugo heeft gelijk... het zijn zo goed als zeker smoorspoeletjes...

kunnen best warm worden... maar hoe warm het mag? geen idee...

Huugooke

#4
Had ze moeten doormeten natuurlijk; als het weerstanden zijn dan zijn ze honderd ohm. Ik veronderstelde dat het ontstoringsspoelen waren.

aanvulling:het zijn dus spoeltjes. Worden ze warm omdat de motor nu met faseaansnijding geregeld worden?
Kunnen ze niet gewoon overbrugd worden?

Dirky

100uH... (de u staat voor micro, geen idee hoe ik dat karakter hier krijg)

Steven123

Citaat van: Dirky op 19 november 2012, 20:53:49 PM
100uH... (de u staat voor micro, geen idee hoe ik dat karakter hier krijg)

Bedoel je de 'µ' ? (staat in de buurt van de enter-key)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ToThePoint

#7
Dat zijn GEEN weerstanden, maar smoorspoelen van 100µH ( de µ wordt verkregen hier door op de rechter alt toets te drukken en dan de M)

Ow ja de vraag nog, euh als het soldeersel smelt is er wat mis, maar die zien er nog piko bello uit. Ook niet zwart geblakerd.
Ik zou een zoektocht doen in data sheets van smoorspoelen naar de max temp dat die mogen hebben.
Er zijn elektronische componenten die best warm mogen worden. Het ogenblik dat ze uiterlijk veranderen is er wat goed mis.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Huugooke

Dat die smoorspoelen smelten baart me geen zorgen, het dak van de loc daarentegen...

INFO

Lekker je kap erop en rijden met die hap.
Alleen de waarheid ligt in het midden.