Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

krisds

Telkens ik aan het station van Schaarbeek passeer met de trein vindt ik het er toch geweldig uitzien, voor zover je iets kan zien. Ik heb er wel goede hoop op dat het museum de moeite waard wordt. Zeker als ik de puzzel van gerenoveerde locomotieven, concepttekeningen en de locatie zelf leg.

janieburton

Citaat van: rgp op 04 december 2014, 14:32:25 PM
Dhr Schuiten is gekozen omwille van zijn kennis en kunde (competenties) gebaseerd op uitgevoerde projecten en gelukkig niet door de kennis van Jan Modaal.

Uiteraard wordt Dhr Schuiten betaald: of werkt gij soms gratis ?


Men is gaan kijken naar andere treinmusea en ze hebben allen hetzelfde probleem: ze kosten jaarlijks handenvol geld (ook York).  het is dus de uitdaging om een museum te bouwen die beter doet.  Alleen al de uitdaging aangaan om iets te proberen (het is een stap in het ongewisse) verdient al een pluim.

Bij de NMBS zitten een hoop competente architecten en ingenieurs, maar wel in HUN domein en dat is niet musea bouwen.


PS: wat hebben jullie al gerealiseerd (buiten op alles kritiek geven) ?

Roland

Roland,

Ik persoonlijk ben super blij dat we na jaren een spoorwegmuseum krijgen!

Roland, begrijp mij niet verkeerd; maar ik kan er niet bij dat de NMBS voor een museum beroep wil/moet doen bij een extern iemand.

Kritisch zijn wordt soms zeer vlug verward met kritiek geven.

Als de heer Schuiten(of iemand anders) zich de kennis en competenties eigen kon maken dan kunnen de architecten en ingenieurs van de NMBS zich ook die competenties eigen maken.

Ik vind het verkwistend dat men geld aan een extern iemand uitgeeft dat door eigen mensen kan gedaan worden(en die zijn goedkoper daar ze al in dienstverband werken).

Zoals ik al ergens vermelde vrees ik dat het nu een "Meneer Schuiten" spoorwegmuseum wordt ipv een spoorwegmuseum van de NMBS.

En persoonlijk heb ik een probleem als mensen aan persoonsverheerlijking doen( of het nu voetballers, artiesten, zanger(e)s(sen), presidenten, royals, enz... zijn).

Wat ik al gerealiseerd heb? Of het nu klein of groot, in de privé of in het openbaar is, ieder van ons realiseert zaken in zijn leven.

Ik misschien iets minder en jij Roland misschien iets meer en iemand anders misschien nog meer of misschien nog minder.

voorbeeld: Zo kan men zeggen waarom krijgt meneer XYZ CEO van bedrijf ABC een ereteken of wordt verheven tot Baron en de brandweerman DEF die het leven van kinderen redt krijgt geen ereteken of wordt niet verheven in de adelstand, misschien realiseert de brandweerman misschien meer in zijn leven dan de CEO en wat heeft die CEO gerealiseerd. 
 

Stieven76

Blijven gaan Janie, niet opgeven. Nog even en er luistert niemand meer  ;D  :-X  :-\

janieburton

Citaat van: Stieven76 op 05 december 2014, 14:02:17 PM
Blijven gaan Janie, niet opgeven. Nog even en er luistert niemand meer  ;D  :-X  :-\

+3  ;)  :D :D :D
 

rgp

Janie,

Denk ge dat u iets eigen maken om éénmaal om te zetten rendabel is ?

Als ik als ingenieur mij moet gaan verdiepen, wiens domein industriebouw is/geworden is, in al de facetten van een museum dan gaat dat heel veel geld kosten, veel meer dan iemand betalen wiens "core business" (om een modewoord te gebruiken) dat is Die tijd steek ik liever in de op peil houden van de kennis in de industriebouw dat dan ook veel rendabel zal zijn niet alleen voor mijn werkgever, maar ook voor zijn klanten en de belastingbetaler.

Roland

SuSke

Citaat van: rgp op 05 december 2014, 23:02:09 PM
Janie,

Denk ge dat u iets eigen maken om éénmaal om te zetten rendabel is ?

Als ik als ingenieur mij moet gaan verdiepen, wiens domein industriebouw is/geworden is, in al de facetten van een museum dan gaat dat heel veel geld kosten, veel meer dan iemand betalen wiens "core business" (om een modewoord te gebruiken) dat is Die tijd steek ik liever in de op peil houden van de kennis in de industriebouw dat dan ook veel rendabel zal zijn niet alleen voor mijn werkgever, maar ook voor zijn klanten en de belastingbetaler.

Roland

+1

Competentie in een bepaald gebied haal je niet uit boeken, maar uit de praktijk en ervaring. Alles heeft zijn eigen eigenheden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jurgen

Ik zie niet direct een einde aan de discussie, maar ik weet wel dat ik ga kijken in 2015.

En het maakt mij geen zak uit wie dat gebouw ontworpen heeft, zolang het dak niet op mijn kop valt en er iets te zien is ben ik tevreden!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

nog steeds geldt hier het motto liever iets dan helemaal niks !

Groeten Peter ;)

janieburton

#83
Citaat van: rgp op 05 december 2014, 23:02:09 PM
Janie,

Denk ge dat u iets eigen maken om éénmaal om te zetten rendabel is ?

Als ik als ingenieur mij moet gaan verdiepen, wiens domein industriebouw is/geworden is, in al de facetten van een museum dan gaat dat heel veel geld kosten, veel meer dan iemand betalen wiens "core business" (om een modewoord te gebruiken) dat is Die tijd steek ik liever in de op peil houden van de kennis in de industriebouw dat dan ook veel rendabel zal zijn niet alleen voor mijn werkgever, maar ook voor zijn klanten en de belastingbetaler.

Roland

Je zal zeker gelijk hebben! En ik zal zeker gaan kijken.


Roland, Evan,

Heb een ander vraagje:

Kan men een verklaring geven waarom we hier in België nu pas een spoorwegmuseum krijgen? Andere landen hebben er al jaren een spoorwegmuseum.

Waarom is het nooit op de site van T&T gekomen zoals ooit een Brusselse krant schreef(als ik me niet vergis was het een krantje dat enkel in Brussel werd verdeeld en was het in het Frans)

Citaat van: evan op 02 december 2014, 19:53:21 PM

Modelbanen,
Wel ik weet dat er in het museum een modelbaan aanwezig zal zijn ;)

Groetjes

Evan,

Je schrijft dat er en modelbaan zal komen; welke schaal?

 

stefanic

Citaat van: janieburton op 08 december 2014, 23:41:30 PM
Kan men een verklaring geven waarom we hier in België nu pas een spoorwegmuseum krijgen? Andere landen hebben er al jaren een spoorwegmuseum.

Waarom is het nooit op de site van T&T gekomen zoals ooit een Brusselse krant schreef(als ik me niet vergis was het een krantje dat enkel in Brussel werd verdeeld en was het in het Frans)
Dat is vooral een politiek verhaal. De site in Leuven was bv. zeer geschikt MAAR... in Vlaanderen EN die locatie kon natuurlijk veel meer opbrengen op een andere wijze dan met een museum.
T&T net hetzelfde: daar was het communautaire dan weer niet van toepassing, maar ook hier: dure locatie die men niet wilde verspillen aan iets met een laag rendement als een museum.
Dus werd het, uiteindelijk, op z'n Belgisch opgelost: het 'hoofd'-museum in Brussel, met antennes in Vlaanderen (Oostende) en Wallonie (Treignes)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Citaat van: stefanic op 09 december 2014, 05:10:34 AM
...Dus werd het, uiteindelijk, op z'n Belgisch opgelost: het 'hoofd'-museum in Brussel, met antennes in Vlaanderen (Oostende) en Wallonie (Treignes)

Als ze dan demoeite gaan doen om de collecties ook een beetje te doen bewegen, zou het helemaal mooi zijn, maar dat is dromen waarschijnlijk  ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Hallo,

Evan en Stefanic hebben al een deel van het antwoord gegeven.

Blijft over: waarom nu pas.  Heel simpel.

Tot in 2005 zou een spoorwegmuseum moeten bekostigd worden op het normale budget van de NMBS; dit wil zeggen andere projecten worden verdaagd.  En daar wringt het schoentje.  Je kan moeilijk tegen een burgemeester gaan zeggen dat zijn station of stopplaats een jaar later gaat gemoderniseerd worden, omdat we een spoorwegmuseum gaan bouwen en dit in een land waar weliswaar de eerste trein op het continent reed, maar waar men geen reet geeft om zijn cultureel, historisch patrimonium.  En ook tegen de burgemeester waarvan het station het jaar daarop zou renoveren, ook een jaar uitstelt (kettingreactie)

In 2005 stond in het beheerscontract dat er spoorwegmuseum zou gebouwd worden en dat er een APART budget voor voorzien zou worden.  Omdat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn (beware ons van die stommiteit) zijn het de politieke zwaargewichten die de doorslag gegeven hebben en aldus is men in Schaarbeek uitgekomen.  Maar om de regionale entiteiten ook iets te gunnen heeft men twee antennes voorzien.

Site T&T: ik ken de site maar al te goed, omdat ik hem als verantwoordelijke ingenieur gesaneerd heb.  Ook de gebouwen zijn mij niet vreemd.  De kost aan deze laatste om een museum van te maken zou een veelvoud kosten van de huidige nieuwbouw.  T&T is geklasseerd.

Roland

SuSke

En zo is elke investering in dit land ook nog eens een oefening "eieren lopen"  :)

Gelukkig zijn de 3 delen van het "nationale treinmuseum" voorzien van een "operationele" aansluiting op het spoor. Dan kan dat wat rijvaardig gehouden wordt misschien ook ooit nog eens buiten komen, als de machinisten en bestuurders tegen dan...  :o
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

... en Infrabel moet dan ook nog een rijpad willen verkopen om een museumstuk over hun infrastructuur te laten rijden ::)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.