Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Probleem met Multimaus & tams lokdecoder

Gestart door fdeville, 04 november 2012, 18:20:51 PM

INFO

Citaat van: fdeville op 05 november 2012, 22:56:57 PM
OK...eerst het goede nieuws: de aansluitingen waren idd verkeerd, de rode en zwarte was de aanvoer en de bruine voor een eventuele luidspreker.  My fault  :-[
Dat aangesloten en....hij werkt(e).  Daarna lichten aangesloten...en toen was er licht  ::)
Nice...dus doe ik vervolgens de Fleisschmann: was wat moeilijker want idd komt de massa rechstreeks op de motor.  Dus effe wat gedremeld en hopla...klaar is kees (wordt al een expert (dacht ik)). 

Een dremel bij een fleischmann moeten gebruiken, nog nooit nodig gehad, maar nooit te oud om iets te leren, zal ik maar denken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

Had ik ook gelezen Ronald: maar geen woord over de - 31. Moeten we daaruit besluiten dat die geen beveiliging heeft?

Ervaring  :'( leert dat het ding ook niet "stillekes" kapot gaat. Bij verkeerde aansluiting is het direct naar de decoderhemel.
Overbelasting daarentegen kan even voor wat rijplezier zorgen en daarna "pfft".
Ook nogmaals een waarschuwing voor de verlichtingslampjes. Die kunnen door een gedeeltelijke kortsluiting in de gloeidraad een veel te hoge stroom trekken.
Persoonlijk geef ik nu liever wat meer uit voor een decoder die tegen dergelijke calamiteiten beveiligd is.

fdeville

#32
Citaat van: INFO op 06 november 2012, 16:31:36 PM
Citaat van: fdeville op 05 november 2012, 22:56:57 PM
OK...eerst het goede nieuws: de aansluitingen waren idd verkeerd, de rode en zwarte was de aanvoer en de bruine voor een eventuele luidspreker.  My fault  :-[
Dat aangesloten en....hij werkt(e).  Daarna lichten aangesloten...en toen was er licht  ::)
Nice...dus doe ik vervolgens de Fleisschmann: was wat moeilijker want idd komt de massa rechstreeks op de motor.  Dus effe wat gedremeld en hopla...klaar is kees (wordt al een expert (dacht ik)). 

Een dremel bij een fleischmann moeten gebruiken, nog nooit nodig gehad, maar nooit te oud om iets te leren, zal ik maar denken.
Toch wel, kijk maar eventjes op http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br218_flm_h0/br218_flm_h0.htm .  Heb wat moeten losslijpen aan de motor, zie foto's.  't Moest natuurlijk niet specifiek met een Dremel, een ander soort tool is ook goed  ;)

fdeville

#33
Citaat van: Ronald op 06 november 2012, 10:03:14 AM
Uit dat laatste blijkt dat deze decoders een evt verkeerd aansluiten niet gaan overleven. Volgens mij eigenlijk geen enkele decoder van welk merk ook. Maar gezien de prijs (21 euro?) zou ik er niet te lang om malen en gauw een nieuwe inbouwen en leren van je fout die je nu gemaakt hebt. Zorgen voor correcte aansluitingen, goede scheiding van motor en chassis en nog belangrijker; eerst op een programmeerspoor testen of de decoder "luistert". Want daar is de spanning veel lager en zal de beveiliging wel werken.
Was ook zo wat mijn redenering intussen.  'k Heb er intussen 3 nieuwe besteld, nu ik goed weet hoe het moet.  Dit W.E. zal ik ze inbouwen in de overblijvende loc's en hopen dat ik niet terug dezelfde fouten maak (ik denk het niet  ;) ).
Wat me wel een beetje blijft dwarszitten is dat de Lima eerst wel degelijk goed werkte.  Welliswaar op een kort stukje spoor, maar toch, hij werkte goed.  Weet ik zeker.  En dan plots als ik hem op de volledige baan zette was het gedaan.   Zal wel zien als ik er een nieuwe inbouw, de prijs is nu ook weer niet om van achterover te vallen 

Huugooke

En is dat kort stukje spoor aan dezelfde "machinerie" aangesloten als je groot spoor?
Als die decoder niet overbelastingsbeveiligd is het verschijnsel wel te verklaren.

fdeville

Nog effe een follow-up: heb de decoder eens op een andere Lima aangesloten: zelfde resultaat.  Confirmeert dus dat de decoder om zeep is.  Binnen enkele dagen komen de nieuw bestelde exemplaren binnen, dan kunnen we weer verder.

Huugooke

Ik wil me niet moeien met uw portemonnee, en misschien is dit allemaal "leergeld" dat je betaalt, maar persoonlijk zou ik toch een paar eurokes meer uitgeven voor een model dat kortsluitvast is.
En heb je eerst alle merken met hun mogelijkheden vergeleken? Misschien ontdek je binnenkort een bepaald type dat de mogelijkheden heeft die je huidige keuze niet heeft, en dan kan je opnieuw beginnen.
Been there, done that!
Maar nogmaals, 'tis uw portemonnee...

INFO

En kun je dan ook even vermelden welke modellen dat zijn?? (als ze bestaan tenminste
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

Citaat van: INFO op 11 november 2012, 20:39:58 PM
En kun je dan ook even vermelden welke modellen dat zijn?? (als ze bestaan tenminste

Lees er gerust een paar website's op na: lees vooral tussen de regels en wat er niet staat!
Let wel:ik heb het over overbelasting- en kortsluitbeveiliging, tegen verkeerde aansluiting is er geen één opgewassen

fdeville

Dank voor de tips.  't Is nu niet verschrikkelijk veel leergeld dat ik betaal (één decoderke stuk  ;)).
Intussen 4 locs gedegitaliseerd en geprogrammeerd op een kort stukje spoor.  Individueel werken ze allemaal en kan ik ze bedienen zoals het hoort.  Als ik er 3 van de 4 op de baan zet dan werken ze meestal wel alle 3, maar soms valt er eens eentje stil en dan plots vertrekt hij weer.  Eigenaardig.  Moet nog eens goed nakijken maar ik zie niet onmiddellijk een reden.  Ik dacht eerst dat ik de zgn. booster van Roco zou nodig hebben, maar 3 locs is nu toch ook niet zoveel en bovendien gebeurt het ook als er maar 1 of 2 rijden.  Mogelijks ergens een slecht contact op de baan.  Tenzij er andere suggesties zijn waar ik moet naar zien ?

Huugooke

Als die stilvalt, gaat dan ook zijn licht uit? Indien niet, dan zijn het digitale problemen!
Maar voor je ongerust wordt: met de Lima's is het ongetwijfeld een slecht contact. Ik heb op mijn enig beschikbaar spoor, een testbaan van een kleine twee meter rechtdoor, al problemen met die loc's.
Als die even geen stroomtoevoer krijgen zet de decoder de motor af, als er terug contact is start die terug.
In de meeste oude Lima's is de motorbogie  ;) de ene pool en de "losse" bogie de andere pool.
Ik heb zelf in die Lima's de hele stroomtoevoer vanaf de wielen herwerkt, met extra sleepcontacten. De wielen zelf zijn snel vervuild. Te veel olie die tussen de contacten loopt is ook nefast.
Een oplossing is een "buffer" op de decoder, die tijdelijk slecht contact kan opvangen, maar dat hangt dan weer van de decoder af.

fdeville

Ja inderdaad, je hebt gelijk: met de Fleischmann loc heb ik het probleem helemaal niet.  En inderdaad, die contacten zitten zoals je zegt.  Weet je waar ik zo extra sleepcontacten zou kunnen kopen zodat ik dat ook wat kan aanpassen ?

Huugooke

Sleepcontacten die gebruikt worden om bijvoorbeeld wagons van verlichting te voorzien. Die worden normaal in de bogie ( ;D) tussen de wielen aangebracht. Je kan die perfect tegen de zijkant van het niet aangedreven draaistel van de Lima bevestigen (zoals aan de kant van het motorstel) met een klein schroefje o.i.d.. doe ineens de beide kanten in plaats van dat centrale contact. Let wel op dat je de wielen op de juiste manier terugplaatst want ze zijn maar aan één kant geïsoleerd!
Op het motorstel heeft dat weinig zin omdat er aan die kant anti-slip bandjes zitten, alhoewel alle baten helpen natuurlijk.
Die sleepcontacten heb je van verschillende merken.
Als het niet duidelijk is kan ik wat foto's maken.

fdeville

Ja graag aub enkele foto's, ik zie ongeveer wat je bedoelt, maar om te vermijden dat ik brokken maak zou een fotootje niet slecht zijn.  Waarvoor hartelijke dank !

INFO

Nee, je hoeft alleen maar het juiste decoderadres op te roepen in de Maus en dan moet het rijden. Weet je het adres niet of wijkt het af van de fabrieks instelling adres 3, dan kun je of moet je even een nieuw adres programmeren via de Maus in lokdecoder en dat doe je via CV#1 dat is het plekje waar de decoder zijn lokadres bewaard. En als verder niets meer helpt lees dan nogmaals de handleidingen en alle aanwijzingen op dit forum. En dan gewoon doe wat er geschreven staat.
Alleen de waarheid ligt in het midden.