Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Probleem met Multimaus & tams lokdecoder

Gestart door fdeville, 04 november 2012, 18:20:51 PM

Huugooke


fdeville

Citaat van: INFO op 15 november 2012, 17:24:58 PM
Nee, je hoeft alleen maar het juiste decoderadres op te roepen in de Maus en dan moet het rijden. Weet je het adres niet of wijkt het af van de fabrieks instelling adres 3, dan kun je of moet je even een nieuw adres programmeren via de Maus in lokdecoder en dat doe je via CV#1 dat is het plekje waar de decoder zijn lokadres bewaard. En als verder niets meer helpt lees dan nogmaals de handleidingen en alle aanwijzingen op dit forum. En dan gewoon doe wat er geschreven staat.
Dat stadium was ik al voorbij, zoals ik eerder meldde werkt alles (inderdaad na programmatie van de CV1), maar soms stopt er een loc en dan plots vertrekt hij weer na enkele seconden.  Alsof hij eventjes geen contact heeft.  Daarom dat ik denk dat Huugooke gelijk heeft en dat ik wat extra contacten zal moeten bijmaken.

Huugooke

#47
Hierbij een paar foto's bij het verbeteren van de stroomafname bij een oude LIMA
De eerste is van de "worst case" situatie: stroomafname via de assen:



via een veer wordt de spanning doorgegeven; geen beste oplossing want zoals je ziet is het contact al aangetast door het soldeervet:



op latere modellen is ook een sleepcontact op de geïsoleerde wielen:



met (bijvoorbeeld) deze contacten kan je zelf extra sleepcontacten monteren:



je kan bij verschillende merken sleepcontacten vinden voor het verlichten van wagons


Huugooke











Een druppeltje lijm om de sleper vast te maken, en vooral de wielen poetsen!
Let ook op de oriëntatie van de wielen: de geïsoleerde kant naar dezelfde zijde!

fdeville

Dank u Huugooke !  Ik heb nu één en ander aangepast, was wel wat gepruts.  Nog niet volledig gedaan, binnen enkele dagen afwerken en testen.