Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Maar Wim, je hebt toch al jaren ervaring met sporen leggen op moduleovergangen, nee? Jouw modelbanen zijn een uitermate inspirerend voorbeeld voor mij en ik denk de meeste onder ons. Maar ik kan me voorstellen dat je nieuwsgierig bent hoe IK het ga doen.  :D

Wel, methode "Tim" (lees reactie 75 hierboven), broeit in mijn bovenkamer. Mijn grootste struikelblok is op het moment printplaat zagen. Dat gaat bij mij nog steeds verkeerd (afbreken tijdens zagen, kromme gekartelde randen...). Ik zoek nog naar een methode om dat eenvoudig goed te krijgen: printplaatjes met mooie rechte, gladde, haakse randen.

Maar dat is allemaal voor later. Voorlopig is het hier nog steeds "krea met kurk".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

renstimpie

Michiel,

Doorslijpen met een diamantschijfje gaat vrij vlotjes....   Reken wel op een spleetje van 1mm tussen de printplaatjes.....  In h0 valt dit nog mee...   N... Dat is een andere situatie...
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Koen

@Michiel,

Je kan in plaats van een zaag een (grote) plaatschaar gebruiken. Geen problemen met de kartelingen op de print. Ik ben van plan om printjes op maat te laten maken waarbij ook de liggers geëtst (lees gefreest) zijn. Vroeger etste ik zelf maar omwille van de afval problematiek ben ik hiermee gestopt en laat nu mijn  printen frezen in Mechelen.
Voor de moduleverbinding zou ik willen werken met een aluminium conische pen-gat verbinding. Op deze wijze krijg je altijd 100% goede uitlijning (hoop ik).
Ik weet niet of hier iemand ervaring mee heeft?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

#93
@Tim, ik heb ook al eens een slijpschijfje gebruikt om printplaat door te zagen, maar dat maakt een gigantische hoeveelheid ultra fijn stof dat volgens mijn niet erg gezond kan zijn. Ik zal deze methode wel gebruiken om de printplaat in twee slijpen wanneer ze op de scheiding gevezen zijn, maar niet om de plaatjes zelf te maken.

@Koen, ik heb hier een blikschaar. Ik ga het daarmee eens proberen. Bedankt voor de tip.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Handigste is een plaatschaar ofwel een frees. Wel een frees enkel daarvoor gebruiken want met die glasvezel slijt dat nogal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Mijn schoonmoeder (een lief en bescheiden mens hoor) is eindelijk een paar weken elders gaan logeren. Dan heb ik de knutselruimte weer tot mijn beschikking, en kan ik verder met het bouwen van de 2 segmentbakken. Er valt dus erg weinig te vertellen, behalve dat het kurk leggen aan zijn eind loopt. En inderdaad, de melkpakken zijn nog steeds van de partij!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ah, Michiel, 't is het moment om uit je sloefen te schieten  ;)
Hopelijk loopt alles vlotjes.  Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

CiteerMijn schoonmoeder (een lief en bescheiden mens hoor) is eindelijk een paar weken elders gaan logeren. Dan heb ik de knutselruimte weer tot mijn beschikking,

Als de kat van huis is...

Doe maar voort, ik volg nog altijd en doe inspiratie op.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Als aan mij ligt gaat er van die sloefen niet veel overblijven, zo uitgeschoten hoop ik te zijn!  ;D

Om de rails uitgelijnd te houden op de bakscheiding, ga ik de printplaat-methode proberen. Als ik het goed begrepen heb, worden de bakken met ongeveer de slijpschijfdikte afstand tegen elkaar gespannen. Een printplaat (hier met een paar referentielijnen) wordt op de scheiding gemonteerd (ligt hier nog los). De rails wordt erop vast gesoldeerd, en de printplaat met rails wordt samen over de hele breedte doorgeslepen.

Tot zover de intentie. Eerste stap: printjes op maat snijden, en refentielijnen erop aftekenen. Morgenavond hoop ik verder te kunnen doen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Tof dat je terug wat ruimte hebt, Michiel  8)

Die printplaatjes zou ik langer maken. Je moet ze immers stevig kunnen bevestigen op je baanrand met lijm en schroef.
Het heeft immers weinig zin als je rail goed vast zit aan het plaatje, maar het plaatje los komt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het is voor mij een beetje schatten en schieten. Ik heb het nog niet eerder gedaan, en heb er geen ervaring mee. Mij leek het voldoende om met 3 lange schoeven per kant, plus contactlijm, deze plaatjes te bevestigen. Ik geef toe, ik twijfelde ook om ze niet nog groter te maken, en met 6 schroeven per kant de plaatjes te bevestigen, maar ik wou ook niet meteen parnoide overkomen.  ;D

Ik ga het zo proberen (de 4 plaatjes heb ik allemaal al op maat klaar liggen). Als het het toch niet stevig genoeg blijkt, dan herbegin ik. Maar persoonlijk heb ik er vertrouwen in dat het stevig genoeg zal zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Bij ons zijn die printplaatjes ook niet veel breder.  Wel worden ze vastgeschroefd op de houten plaat onder spoor.  Jij gaat ze blijkbaar vastschroeven in de kop van multiplexplaat.  Is te hopen dat die niet splitst.  Misschien vastkleven met TEC-7 of zoiets en goed aandrukken in plaats van schroeven?

Michiel

De plaatjes werden eerst met contactlijm vastgekleefd. Daarna heb ik de plaatjes nog extra met schroefjes vastgevezen. Om het splijten van het hout te vermijden, heb ik kleine gaatjes voorgeboord. Mij lijkt de handel echt wel muurvast te zitten, maar tijd en vooral het regelmatig monteren en demonteren van de bakken zal dit moeten bevestigen.

TEK7 heb ik niet in huis. Het zou een ontiegelijk goede lijm zijn, maar ze komen in die gigantische bouwwerftubes. Om een dergelijke monsterlijke hoeveelheid te kopen om dan enkel een milliliter ervan te gebruiken, waarbij de tube nadien, een maand later, volledig is uitgehard, is ook verspilling Of komt TEK7 ook in handelbare kleine tubes geschikt voor modelbouw en dergelijke?

Nu moet de rails erop, maar dat moet samen gaan met een aantal andere operaties: draadjes solderen onderaan de rails, gaatjes voorboren om draadjes naar onder te voeren, plaats van isolatiesleufjes voorbereiden... Wordt dus vervolgd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

TEC7 is nagenoeg hetzelfde als bijvoorbeeld Fix-all van Soudal en die kan je ook in kleinere tubes kopen in de bouwmarkt...

blij te zien dat het weer goed vooruit gaat! ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }