Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

mnieuwlaet

Kun je het niet licht bevochtigen en extra vijzen indraaien, spanvijzen opzetten zodat het weer vlak komt? Ik zou het allessins proberen.
Trouwens zelfs 18mm muliplex zou kromtrekken van slecht staande positie en vocht.
Maar het blijft natuurlijk spijtig van het mooie werk.

Michiel

Sorry, ik vergis me. De bakken zijn gemaakt van 12mm multiplex, maar de onderplaat van de loods van 8mm. Daarop ligt 6mm kurk, maar die telt natuurlijk niet mee. Hoe dan ook, het is krom en moet ik de knoop doorhakken. Hart vasthouden en de zaag erin. Verkleinen zodat ik het kan vast schroeven op een van de 2 bakken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citeerde onderplaat van de loods van 8mm. Daarop ligt 6mm kurk, maar die telt natuurlijk niet mee.

Die kurk telt niet mee in de stevigheid maar maakt dat vocht langs 1 kan meer invloed heeft dan langs de andere kant. Kan goed de oorzaak van je probleem zijn. Multiplex altijd langs 2 kanten behandelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Kromgetrokken ... zie ik het goed dat je loods-poorten lager staan dan de rest?
Dan lijkt het me te riskeren om de zaak recht te proberen trekken (nat maken en inspannen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat heb je goed gezien, Gerolf. Het is vooral de voor- en achterkant van de plaat die omhoog gebogen zijn tov het centrum. Ik ben erg geneigd om de hele voorkoer weg te zagen, zodat de loods in z'n geheel op 1 enkel segment past. Dan kan ik de ook meteen de hele plaat vast schroeven op een stijver frame, en kan ze dus niet meer krom trekken. Dat lijkt me nog de best oplossing op lange termijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Er twee delen van maken, die elk op een modulebak passen is zeker een goed idee.
Als je plaats onderaan hebt enkele latten ertegen helpt zeker ook
Maar dan moet je toch nog eerst die plaat wat meer vlak trekken, hoor. Dus inspannen lijkt me stap 1.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Na diep ademhalen heb ik de zaag erin gezet. En uiteindelijk viel de ingreep nog mee. De destructiefase is voorbij. De opbouw kan weer beginnen. Eerste werk: zorgen dat de plaat mooi en recht aansluit met het frame van de bak. Onderaan zijn hiervoor nog een paar aanpassingen nodig, zoals de oorspronkelijke bekabeling en contactschroeven wat verleggen. Later meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Goed zo, Michiel !
Door de zure appel gebeten, met een goed resultaat als gevolg.
Hopelijk krijg je het weggenomen paneel terug recht !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Michiel, iedereen die dit draadje reeds lang volgt slaakt met jou een zucht van verlichting...

Michiel

Vooral dat er weer schot in de zaak komt.  :D Ik heb nu een maandje om tussen de huishoudelijke taken door eens stevig door te knutselen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 23 mei 2013, 09:37:46 AM
Vooral dat er weer schot in de zaak komt.  :D Ik heb nu een maandje om tussen de huishoudelijke taken door eens stevig door te knutselen.
voordeel van slecht weer te hebben Michiel,alvast veel knutselplezier !

Groeten Peter ;)

Michiel

Alle nodige aanpassingen zijn uitgevoerd opdat de plaat zonder hinder kan rusten op het voorziene frame. En de plaat sluit nu mooi aan, behalve nog de uiterste punt die bijna 1 cm ophoog krult. Ik heb de hele punt nat gemaakt, en ingeklemd op het frame. Hopelijk zal na paar dagen de kromming grotendeels geneutraliseerd zijn. Als het moet zou ik de plank met schoeven zo kunnen vast zetten, maar voorlopig liever niet, want ik zou eronder de schaduwsporen nog willen afwerken. Later meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag heb ik wat knutseltijd, en ben bezig met het elektrisch verdelen in blokken van de schaduwsporen van het eerste segment (met de toekomstige loods bovenop). Draadjes worden tegen de buitenkant van de rails gesoldeerd en met de dremel worden op de voorziene plaatsen isolatiesleufjes gelepen. In de sleufjes schuif ik een splinter plasticard om te behoeden dat met termische uitzetting de twee spoorstaven weer tegen elkaar zouden gaan schuiven. Het gaat hier om schaduwsporen, uit het zicht van de toeschouwer. Daarom soldeer ik tegen de zijkant van de spoorstaaf, wat vrij opzichtig en lelijk is. Voor sporen in het zicht, soldeer ik onderaan, waardoor de draden volledig uit het zicht in de ballast liggen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De doorgezaagde koer voor de loods wordt weer samengesteld, nu liggend op de scheiding tussen 2 segmenten. Hier lopen 18 sporen op de overgang tussen 2 bakken. Om deze sporen stevig en uitgelijnd te kunnen bevestigen, wordt de kurk er verwijderd, klaar om met houten blokken de sporen een stevige steun te binden... Het is allemaal nog erg provisorisch.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)