Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

55erke



Hoy,
In 1990 zijn er tijdelijk enkele 55ers naar hasselt verhuist , zij vervingen de 62ers op de verbinding Neerpelt-Antwerpen.
Weet iemand of zij ook in trek duw met stuurstanden reden?

Groetjes

Johan

loco

Ik kan alleen bevestigen dat er 55'ers met trekduw gereden hebben. Ik moet het verder opzoeken wanneer en waar, maar eigenlijk kan het niet anders geweest zijn dan tussen Antwerpen en Neerpelt. De foto die ik hiervan onlangs nog gezien heb dateert ongeveer van die periode. Ik vermoed zelfs dat het voor de trekduw met M1 stuurstand was + M2 rijtuigen. Die werden in elk geval klaargemaakt om ook met 55'ers te rijden wegens een te kort aan trekduw. Eerst tussen Mechelen en Sint-Niklaas (waarschijnlijk zonder 55) en later ook tussen Antwerpen en Neerpelt. Of ze zo ergens anders ook hebben gereden is twijfelachtig. Meestal was het met een 62. Hoe lang dat dit geduurd heeft weet ik ook niet. Waarschijnlijk niet lang, want het was de eerste en enige keer dat ik hiervan een foto zag. Jammer genoeg is de foto ingeplakt in een album en is hij niet van mij. Ik sluit niet uit dat de andere trekduw combinaties met diesel eveneens aangepast werden om met en 55 te rijden. Hiervan heb ik geen melding teruggevonden. De aansluiting met de locomotief gebeurde met een speciaal geel geverfde verbindingskabel.

doomslu

Volgens een bron binnen de NMBS hebben de 55's in trek-duw gereden op Antwerpen - Neerpelt, maar niet lang: de loc's waren niet meer gewoon aan 120 per uur te rijden, en ze hebben veel problemen ermee gehad. Van miserie zijn de 55's terug door 62's vervangen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

B loc

 

PeterVG


Bedankt voor de link Mathias.
Zelf was ik deze pagina vergeten :-[

Toevallig heb ik net deze dia ingescand, past hier wel dus ...



Dit herinner ik me ook nog. De M2 stuurrijtuigen van de Neerpelter gingen wel eens defect. Dan werd aan elke zijde van de trein een loc geplaatst. Het is een keertje voorgekomen dat er voor en achter een 55 hing.
Minder gekend maar ook leuk was een P-trein in de ochtend vanuit Mol naar Hasselt. Om ritten te sparen hing men locs voor deze trein die vanuit Mol naar Hasselt depot moesten. Met wat geluk kon je vreemde combinaties treffen. Jammergenoeg heb ik deze trein maar één maal op dia gezet



Ditmaal dus 62+55+M2.  Maar anders kon ook hoor: 55+62 of als je heel veel geluk had 55+55+M2

loco

@Peter
Reden deze 55'ers met de M2 diesel trekduw en met de M1 diesel trekduw stuurstandrijtuigen? Heb je daar enig idee over of heb je daar ooit foto's van kunnen maken ?

PeterVG

Het antwoord is vrij eenvoudig Peter

Zelf heb ik nooit een rijdend M1 stuurrijtuig gefotografeerd. Ze zijn dus buiten dienst gegaan in de Kempen voor 1987. Het antwoord op je vraag is dus: De 55'ers reden in de Kempen in 1991 met een M2 stuurrijtuig. Ook op Hasselt - Mol trouwens.
Daar moet ik ergens wel meerdere dia's van hebben JA. Maar deze zijn momenteel nog niet ingescand. Als je dat wenst ga ik op zoek en scan ze in.




loc1200

Leuk om allerlei wetenswaardigheden tegen te komen van de M2-rijtuigen.
Ik heb er zelf ook een aantal, zodat ik 5 stammen kan maken, waaronder 3 pendeltreinen.
Laatstgenoemde bordeaux-rode is ook in mijn bezit, waarvoor ik een 55-er kan plaatsen.
Verder in het bezit van vele 22, 23 en 25 loks, dus tractie gaat geen probleem vormen.

Gr. Mars

loco

Peter,
De Kempen is inderdaad meer dan alleen Neerpelt.
Met de M2's is het precies zoals met een oude puzzel die je terug wilt maken uit een doos waarin alle puzzelstukjes zitten. Veel stukjes die net niet in passen. En veel ontbrekende stukjes die je nog moet gaan zoeken. En er zitten ook stukjes bij van andere puzzels.
Je aanbod om de foto's te zoeken in te scannen is mooi. Dank u. ik weet wat scannen betekent. Veel werk. Ik ben reeds door de helft heen. Je hoeft het dus niet persé te doen.

Peter


Jurgen

Citaat van: loco op 25 januari 2013, 10:05:32 AM
Je hoeft het dus niet persé te doen.


Maar als je jezelf echt niet kan inhouden gaan we je ook niet tegenhouden!  ;D ;)

Als je ooit de tijd en de goesting moest hebben, mag je mij ook altijd op de hoogte houden. Ook van de elektrische versies, want dat zijn degene die ik hier constant zag rondrijden.
Uiteraard zijn er héél veel foto's van M2's te vinden op internet, maar veel is nooit genoeg.  ;D ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterVG


Ingescand om hier te plaatsen.

Het bewijs dat de reeks 55 met M2 in trekduw doorheen de Kempen reed in 1991.
Met deze trein spoorde ik naar Hasselt waar uiteraard enkele perronopnames gemaakt werden.
Loc 5541 heeft zijn rode lichten nog branden als bewijs dat hij duwde



Daarna wandelde ik naar het andere uiteinde van de trein om het stuurstandrijtuig te fotograferen. Hier had de bestuurder intussen al de rode lichten ontstoken om de terugreis naar Mol te kunnen aanvatten.





PeterVG


Nu ik toch aan het scannen was heb ik meteen de rest van het magazijn Mol - Hasselt ingescand. Daarbij trof ik nog twee dia's die hier nuttige illustratie kunnen vormen.
De eerste toont een groen M2 stuurrijtuig aan het werk tussen Mol en Hasselt. De foto werd genomen in 1990 toen de lijn nog dubbelsporig was. Een groen M2 stuurrijtuig werd in de Kempen bijna nooit ingezet. Dit is dan ook een toeristische rondrit van GTF. Zij hadden waarschijnlijk waals NMBS materiaal afgehuurd waardoor de Kempen een groen M2 stuurrijtuig te zien kreeg. Later heb ik nog enkele malen een groen stuurrijtuig gespot in de Kempische dienst. Dit was echter voor zeer korte periodes en enkel als vervangrijtuig voor de eigen rode vloot. Het gebeurde meermaals dat het vervangrijtuig eveneens defect bleek waardoor er meestal toch een loc voor dit groene stuurrijtuig geplaatst werd.



Dan is er nog het hoofdstuk elektrische M2 stuurrijtuigen. Die verdwaalden geregeld op de diesellijn 15. Meestal doordat stammen die voor P-treinen bestemd waren overdag een extra slag naar Neerpelt toebedeeld kregen. het spreekt vanzelf dat de dieselloc in Neerpelt diende om te lopen om terug te keren naar Antwerpen.
In 2000 fotografeerde ik deze stam tussen Hasselt en Mol. Een elektrisch stuurrijtuig reist mee als gewoon rijtuig aangezien het de trekfunctie niet kon uitoefenen met een dieselloc.




ERVIN

Mooie foto's Peter , wekt heel wat herinneringen op bij mij omdat ik deze samenstellingen ook dagelijks zag in die tijd.
Zou het kunnen dat de Reeks 51 ook met deze samenstellingen heeft gereden op de lijn Mol-Neerpelt , Mol-Hasselt??

PeterVG


Een 51 met trek duw trein.
Bij mijn weten niet. De reeks 51 is maar een paar keer ingezet met reizigerstreinen op Neerpelt. Meestal bij stakingen en dan met twee locs, eentje voor een eentje achter. Dat waren dan locs uit Antwerpen Dam.
Nu weet ik weer wat te doen, in het diamagazijn met vreemde Neerpelters duiken en uitzoeken wat ik kan vinden met 51  ;)


Jurgen

Dan vraag ik me meteen ook af of de reeks 59 met M2's gereden heeft. Momenteel heb ik op mijn vitirinekast een 59 voor mijn M2's staan en dat ziet er toch niet slecht uit. Maar was dit ook werkelijkheid?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.