Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

Ludwig

Even een paar foto's genomen, sorry voor de slechte kwaliteit.




De rijtuigen blijken in orde te zijn.
Maar de stuurstand ?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

loco

Märklin levert nu herstelde M2's. Het eerste draaistel werd niet omgedraaid, maar de twee pinnetjes onder het draaistel werden kortgeknipt. Aan de andere zijde achteraan wordt het draaistel wel omgedraaid en zijn de draden gewisseld. Iedereen kan nu een correcte set aankopen. Maar dan vraag wel naar een gecorrigeerde set, anders krijg je misschien nog een oude set in je handen. Wat er precies met de oude sets die reeds geleverd zijn, gaat gebeuren is niet zeker. Het kan zijn dat de handelaars wordt uitgelegd wat ze moeten doen. Moeilijk is het niet, maar je hebt als klant wel recht op een correcte set. Een verkoper die 10 setjes heeft zal na de eerste set wel weten hoe hij het moet doen. Jij zit waarschijnlijk wel met één set. Het dak blijft groen. Over het nummer wordt niet gediscussieerd.

bollen neus

Waarschijnlijk een domme vraag maar staan de draaistellen echt zo bijna onder de deuren in het echt ? Dus op grote schaal 1:1 ? ;)

thor

Even een opmerking omtrent het groene dak van het stuurstand rijtuig, lees hieromtrent MSM 16, pag 54 en volgende even ....
meer bepaald de paragraafonder 'schildering', hieruit blijkt dat het groene dak helemaal niet foutief is.
Groeten
Thor
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

dgrr57

Citaat van: bollen neus op 27 december 2012, 09:47:30 AM
Waarschijnlijk een domme vraag maar staan de draaistellen echt zo bijna onder de deuren in het echt ? Dus op grote schaal 1:1 ? ;)

bollen neus

Dank U Patrick, ik was niet zeker maar met die schuine kant onder te opstappen leek me de afstand niet zo goed zichtbaar. Dank voor de foto als antwoord. :)

Jurgen

De verwijderde pinnetjes had ik wel verwacht omdat het omschakelmechanisme is vastgekleefd in het draaistel.
Ik vraag me wel af of men dit bij de nieuw geproduceerde sets ook eerst verkeerd gaat leveren en nadien de pinnetjes afknipt, of meteen het draaistel goed plaatst. Het zou dom zijn moest men de eerste optie kiezen.

@ Ludwig: ik heb de indruk dat het draaistel met je sleper nu wel juist staat, maar vermits je het zelf gedraaid hebt zullen de draadje binnenin ook gedraaid zitten. Maar het andere draaistel zit verkeerd. Vermits Märklin toch alleen maar de pinnetjes kort knipt kan je dit evengoed zelf doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57

Het is normaal dat Märklin de pinnetjes afknipt. De draaistellen mogen niet gedraaid worden  ;)
Er zit een uitsparing (of hoe noem je dat) in de kast waar de dynamo staat  ;)
Is heel duidelijk te zijn op de door mij geplaatste foto ...

Jurgen

Citaat van: dgrr57 op 27 december 2012, 12:55:50 PM
Het is normaal dat Märklin de pinnetjes afknipt. De draaistellen mogen niet gedraaid worden  ;)
Er zit een uitsparing (of hoe noem je dat) in de kast waar de dynamo staat  ;)
Is heel duidelijk te zijn op de door mij geplaatste foto ...


Klopt, maar die uitsparing zit maar op 1 kant bij 1 draaistel omdat die dynamo maar op 1 draaistel zit! En net dat draaistel stond met de dynamo naar de kant waar geen uitsparing zit, dus het moest gedraaid worden. Dat draaistel werd dan blijkbaar ook gedraaid door Märklin waarbij de draadjes binnenin gewisseld werden.
Aan de kant van de besturingsinstallatie zit die dynamo niet, dus maakt het op zich niets uit hoe dat draaistel staat, beide kanten zijn gelijk. Alleen aan de onderkant zitten er, zoals je op mijn foto's en die van Ludwig kan zien hierboven, nog extra plastic versteviging in het midden waar de pinnetjes onder verdwijnen als het draaistel verkeerd staat. Daardoor heeft dit draaistel op de modelbaan niet genoeg bewegingsvrijheid om op en neer te gaan met alle gevolgen vandien. Märklin heeft dat dus opgelost door de pinnetjes weg te knippen waardoor het draaistel wel op en neer kan.

Het is veel heisa om iets pietluttig, maar het kon wel problemen opleveren!  ;)


Dat het nummer en het dak niet gewijzigd worden, dat had ik ook verwacht. Hiervoor zou men het model helemaal opnieuw moeten spuiten en dat doet men gewoon niet. Een ander voorbeeld hiervan was de dubbelset met de reeks 59, daar was bij sommige modellen een beschadiging op de lak en bij het gele model was de groene lijn te dik. De beschadiging is weggewerkt (hoe?) maar de lijn is wel identiek gebleven.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

argilla

Marklin heeft dit en ook Lima M2 hebben hetzelfde probleem te hoog op de draaistellen.
Dat zie je met de foto's van 87 vergelijkt met die van 1/1. Heb al gedacht van de bakken te laten zakken, maar dan kom ik in de problemen met de koppeling ( gebruik kadee ) Deze komt dan niet meer op de juiste hoogte als de loc. Dus een probleem bij.Bovendien zijn de wielflezen te hoog voor code 75 en dus  zijn deze al vervangen door RP-25.
En zo is het altijd wat nietwaar. Ergens zal ik ooit wel de oplossing vinden. Maar voorlopig laat ik alles zoals het is het is echt niet dringend.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Anarchy

Zoals eerder al gezegd heb ik gewoon beide draaistellen omgedraad en de detectie op het draaistel kant stuurpost ook omgedraaid. Meer houd dit niet in ...

Heeft iemand al nieuws van de bordeaux trek-duw set?

loco

Normaal zou de bordeaux versie deze week geleverd worden. Dus nog voor het jaareinde.

Het omdraaien van het voorste draaistel was inderdaad ook een optie samen met het omzetten van het mechanisme. Märklin koos voor de gemakkelijkste weg. Zo simpel is dat. Bij de aangepaste sets die nu geleverd worden hebben ze alleen de pinnetjes weggeknipt.

dgrr57

Citaat van: loco op 27 december 2012, 14:37:05 PM
Normaal zou de bordeaux versie deze week geleverd worden. Dus nog voor het jaareinde.
Bordeaux versie stond al woensdag bij Treinshop Olaerts  ;)

loco

De bordeaux versie van de diesel M2 stuurstand heeft een correct nummer.
Ik heb in verband met deze set een ander vraag. Hierin zitten ook twee bordeau rijtuigen met blauwe hoeken. Deze rijtuigen konden inderdaad mee rijden in diesel trekduw. Maar één rijtuig heeft bovenaan de blauwe hoeken een dun geel lijntje. Laat ons zegge dat dit lijntje ongeveer 10 cm breed was. heeft iemand enig idee wat deze dunne gele band betekende? Ik heb dit in werkelijkheid nooit gezien. Heeft iemand hiervan ooit een foto gezien?

Brossel

Citaat van: loco op 04 januari 2013, 11:47:22 AM
Ik heb in verband met deze set een ander vraag. Hierin zitten ook twee bordeau rijtuigen met blauwe hoeken. Deze rijtuigen konden inderdaad mee rijden in diesel trekduw. Maar één rijtuig heeft bovenaan de blauwe hoeken een dun geel lijntje. Laat ons zegge dat dit lijntje ongeveer 10 cm breed was. heeft iemand enig idee wat deze dunne gele band betekende? Ik heb dit in werkelijkheid nooit gezien. Heeft iemand hiervan ooit een foto gezien?

Wat dat gele lijntje betekende weet ik niet, maar gezien heb ik het wel op foto, maar bovenal zelf foto
s van gemaakt te Berzée en te Houyet:
http://www.flickr.com/photos/davybeumer/4029082135/in/set-72157622502026765/
en
http://www.flickr.com/photos/davybeumer/4185678488/in/set-72157622876093579
Op mijn flickr site kun je kiezen voor een groot formaat foto, waarop de gele lijntjes duidelijk zichtbaar zijn boven de blauwe vakken.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!