Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

Jurgen

Blijkbaar is er ook een probleem met het dak. Daar heb ik zelf niets op gezien, maar het zou me niet verbazen.

Maar allé, beter nu direct alles terugsturen en oplossen dan bij de volgende sets dezelfde fouten maken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Waarschijnlijk is de groene kleur van het dak van het stuurstandrijtuig het probleem. De andere daken zijn zwart.

Ludwig

Er zit blijkbaar een fout in de boogie en in de daken.
Ik kan het moeilijk beoordelen want heb de set na een week of 2 nog niet kunnen uitpakken, laat staan laten rijden.
Zolang Marklin het oplost geen probleem.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

Citaat van: Ludwig op 17 december 2012, 19:40:33 PM
Er zit blijkbaar een fout in de boogie en in de daken.



Dat zeg ik al van in het begin, de draaistellen moeten 180 graden gedraaid worden bij het stuurstandrijtuig.
Bij de gewone rijtuigen kan je dit zelf doen, maar bij het stuurstandrijtuig zit je met de draadjes en de lichtwissel. Vermits je die niet zomaar kan omdraaien moeten ze terug naar Märklin.

Het dak heb ik niet echt bekeken, maar als het echt groen gespoten was ipv zwart, dan had ik daar gerust mee kunnen leven.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Na de ombouw naar stuurstand zou het dak blijkbaar wel groen gespoten geweest zijn, waardoor het model van Märklin op dat gebied niet fout was. Het is wel zo dat het dak vrij snel zwart wordt... voer voor verweerders.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Anarchy

Ik heb ook deze M2 set. Het probleem met de draaistellen is makkelijk op te lossen. Gewoon 180° draaien en dan op de bogie dat zich kant stuurpost bevind moet je het systeem dat instaat voor de detectie van de rijrichting ook omdraaien samen met de assen. Op die manier werkt de lichtwissel dan ook correct. Is dus zonder moeilijkheden zelf op te lossen :) Het dak is mijn inziens niet fout.

ToThePoint

Heb de set ook en wat ik hier lees is makkelijk zelf op te lossen, maar dat is voor later.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Jurgen

Citaat van: Anarchy op 17 december 2012, 21:49:50 PM
Ik heb ook deze M2 set. Het probleem met de draaistellen is makkelijk op te lossen. Gewoon 180° draaien en dan op de bogie dat zich kant stuurpost bevind moet je het systeem dat instaat voor de detectie van de rijrichting ook omdraaien samen met de assen. Op die manier werkt de lichtwissel dan ook correct. Is dus zonder moeilijkheden zelf op te lossen :) Het dak is mijn inziens niet fout.


Uiteraard is alles makkelijk zelf op te lossen, maar ik vind dat een nieuw model correct moet zijn. Het kan niet de bedoeling zijn dat wij als koper zelf fouten moeten verbeteren die men in de fabriek had kunnen vermijden.
Bij Märklin is het trouwens zo dat als je zelf begint te prullen, de garantie ook komt te vervallen! Ze moeten het dus zelf maar oplossen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

erik50

Citaat van: Anarchy op 17 december 2012, 21:49:50 PM
Ik heb ook deze M2 set. Het probleem met de draaistellen is makkelijk op te lossen. Gewoon 180° draaien en dan op de bogie dat zich kant stuurpost bevind moet je het systeem dat instaat voor de detectie van de rijrichting ook omdraaien samen met de assen. Op die manier werkt de lichtwissel dan ook correct. Is dus zonder moeilijkheden zelf op te lossen :) Het dak is mijn inziens niet fout.

Hoe krijg je de draaistellen eraf ( gewoon trekken?)
En het draaien van het draaistel vooraan aan de stuurpost, hoe gaat men daar te werk?
En het dak, waarom moet dat geruild worden als de groene kleur juist zou zijn?
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Jurgen

Je hoeft de draaistellen niet uit het onderstel te halen, je kan ze zo ook omdraaien. Je moet wel opletten dat de draadjes niet lossen binnenin.
Maar bij het voorste draaistel moet je dan de lichtwissel aanpassen, want die gaat anders verkeerd staan. Maar hoe je dat precies moet doen weet ik ook niet. Ik koos voor de gemakkelijkste oplossing: retour richting winkel.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

thor



Na de ombouw naar stuurstand zou het dak blijkbaar wel groen gespoten geweest zijn, waardoor het model van Märklin op dat gebied niet fout was. Het is wel zo dat het dak vrij snel zwart wordt... voer voor verweerders.


Kan het zjn dat het dak van het stuurstandrijtuig, afhankelijk van de gebruikte periode (lees: tijdperk), mogelijk van de kleur verschilt ?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Ludwig

Vandaag de set eindelijk eens wat uurtjes test kunnen laten draaien op de baan.
Gaf op K rails geen probleem ook de wissels werden vlot genomen.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

Zaten jouw draaistellen op de stuurstand dan juist? Indien niet ga je problemen hebben bij het stijgen en dalen.
Of heb je ze zelf aangepast?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ludwig

#103
Citaat van: Jurgen op 26 december 2012, 13:46:51 PM
Zaten jouw draaistellen op de stuurstand dan juist? Indien niet ga je problemen hebben bij het stijgen en dalen.
Of heb je ze zelf aangepast?

Stijgen en dalen is er op de baan niet bij.
Maar wat loopt er dan juist fout ?
Van de overige rijtuigen zaten ze in ieder geval toch juist.
Op de stuurstand heb ik de kant zonder sleeper omgedraaid.
De andere zijde wacht ik nog wat mee op verdere info van Marklin.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

Met foto's is het misschien duidelijker. Vermits ik mijn stuurstand terug naar mijn handelaar gedaan heb, heb ik foto's genomen van 1 van mijn gewone M2's.

Zo moet het:



En zo moet het niet:



Op de eerste foto kan je de pinnetjes bij de linker as zien, op de 2de foto niet. Doordat die pinnetjes onder het plastic zitten kan je draaistel bij een helling of daling niet mee omlaag buigen waardoor de buitenste assen uit de sporen getild zullen worden. Dit zal miniem zijn, maar kan wel problemen en ontsporingen veroorzaken.

De kant waar de sleper zit staat trouwens sowieso verkeerd. Dat kan je zien aan dat ding dat naast het draaistel hangt (de schokdempers ofzo?). Dat moet (in de rijrichting van de stuurstand) aan de rechterkant van het rijtuig hangen, van fabriek uit staat het nu (bij de meeste) rijtuigen links.

Märklin zou dit nu moeten oplossen, gratis uiteraard. Bij een platte baan heb je uiteraard geen problemen, maar als je ooit met berg en dal gaat werken, dan ga je het toch moeten aanpassen. Je kan het zelf ook oplossen, maar dat vind ik nogal belachelijk bij een nieuw model. Ik ben van het idee dat men het vanaf fabriek meteen goed moet doen of, indien fout, gratis oplossen zoals men nu doet. Je betaald er tenslotte genoeg geld voor, maar dat is mijn mening uiteraard. Ik verplicht niemand om mij te volgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.